در این یادداشت به قلم مهدی اسلامی آمده است: روزی، روزگاری تیم های فجر شهید سپاسی و برق شیراز در لیگ برتر فوتبال کشور حضور داشتند، تیم‌های مقاومت مرصاد و پیام مخابرات شیراز هم در لیگ یک فوتبال ایران بودند، در همه رده‌های سنی تیم‌های فوتبال از فارس حاضر بودند و مثلاً امیدهای فجر در لیگ برتر قهرمان می گردید و...
این قصه را هر یک از اهالی فوتبال بیش از صدها بار و اهالی ورزش فارس نیز بیش از ده‌ها بار شنیده یا خوانده اند. حدود دو، سه هفته است بین اهالی فوتبال استان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بحث و جدل شدید است که در این راستا یکی خواهان راه‌اندازی ستاد بحران است، دیگری سخن از پول و نبودن منابع مالی می‌گوید که زمینه‌ساز حذف تیم های فوتبال، فروش و سقوط آنها شده است، فردی دیگر آن یکی را متهم می‌کند که از فلان شخص خط گرفته تا فلان مسئول را تخریب نماید، شخصی دیگر خواهان جلوگیری از غوغاسالاری شد و ده‌ها که بلکه صدها اظهارنظر مطرح گردید و طبیعی است برخی موافق و بعضی مخالف بودند و اکثریت هم تماشاچی و نظاره‌گر!
اما تنها این موارد بحث‌های اخیر اهالی فوتبال نبود و برخی هم مدعی بودند که کمک زیادی از سوی اداره کل ورزش به تیم‌های فوتبال صورت نگرفته و حتی یک نفر مدعی بود به فلان تیم فوتبال استان بین سه تا ده میلیون تومان بیشتر کمک شده است!!!
حال جالب است که وقتی زمان انتخاب کادر فنی، سرپرست و بازیکنان یا تهیه برنامه تیم می‌باشد، آنها دارای هیات مدیره، مدیرعامل می‌شوند و عنوان می‌کنند ما خودمان تصمیم می‌گیریم چه کنیم و تصمیمات ما ارتباطی با اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان ندارد!
اما وقتی بحث هزینه می‌شود، اداره کل ورزش و هیات فوتبال باید کمک‌های مالی را در دستور کار قرار دهند و اگر کمک نکنند مدیران مسئولان را متهم به شعار دادن می‌کنند و تماشاگران هم اینگونه خط می‌گیرند که همین سخنان را روی سکوها فریاد بزنند!
این هم از عجایب است که مجموعه‌ای پول‌های میلیارد تومانی بدهد اما هیچ اختیاری در جایی که به آن پول می‌دهد، نداشته باشد!
بگذریم، برخی اوقات این مدیران می‌گویند در استان‌های دیگر فلان کمک را می‌کنند و از پول دولت به آنها پرداخت می‌گردد. اما یکی نیست که بگوید به جز پرسپولیس و استقلال چند تیم دولتی است؟!
سرخابی‌های پایتخت هم اگر از وزارتخانه ورزشی دریافتی دارند، در نقطه مقابل اعضای هیات مدیره این دو باشگاه را وزارت ورزش و جوانان انتخاب می‌کند و مدیرعامل دو باشگاه چشمشان به دهان وزیر و معاون ورزشی وزارتخانه است و خواسته‌های آنها را اجرایی می‌کنند. البته این دو تیم هر فصل 10 تا 15 میلیارد تومان فقط از اسپانسرها درآمد دارند و بیش از این مبلغ را از سامانه هواداری جذب می‌کنند و اینگونه نیست که از صفر تا صد هزینه‌ها را وزارت ورزش پرداخت نماید بلکه در خوشبینانه‌ترین حالت حدود 30 درصد هزینه را وزارتخانه تأمین می‌کند.
در ادامه به لیست تیم‌های لیگ برتر و لیگ یک که نگاه کنیم، تعدادی از این تیم‌ها همچون تراکتورسازی، نساجی مازندران، پدیده، اکسین و... شخصی هستند و ارتباطی با دولت ندارند.
تعدادی از تیم‌ها نیز مرتبط با شرکت‌های بزرگی هستند که دیگر دولتی محسوب نمی‌شوند و به صورت خصولتی یا خصوصی و سهامی هستند. تیم‌هایی همچون سایپا و پیکان که زیرمجموعه دو خودروساز بزرگ هستند یا ذوب‌آهن، سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان و...
پس اداره کل ورزش و جوانان استان‌ها پولی به تیم‌ها نمی‌دهند حال به هر عنوانی و صنایع بزرگ خصولتی یا خصوصی و حتی دولتی اگر پشت سر یک تیم هستند، باز هم ارتباطی با اداره کل ورزش آن استان‌ها یا هیئت فوتبال آنها ندارد.
حال اگر در فارس صنایع مادر نیست یا مجموعه‌های تحت نظر وزارت نفت در فارس و... نمی‌خواهند تیم‌داری کنند، مقصر اداره کل ورزش و جوانان فارس نیست.
در شرح وظایف اداره ورزش و جوانان هم توسعه ورزش همگانی از لحاظ ایجاد زیرساخت‌ها همچون ساخت ورزشگاه، سالن‌های ورزشی، استخر، زمین چمن و سالن اختصاصی رشته‌هایی همانند تیراندازی، وزنه‌برداری، بوکس و... است. همچنین نظارت بر عملکرد هیات های ورزشی جهت توسعه ورزش قهرمانی از طریق استعدادیابی، پرورش استعدادها، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری نیز در شرح وظایف آنها می‌باشد.
اما کمک مالی و شکل‌دهی ورزش حرفه‌ای جزو شرح وظایف اداره کل ورزش و هیات های ورزشی نیست.
حال چرا برخی متوقع هستند که اداره کل برای هر بازی خارج خانه آنها 40 تا 50 میلیون تومان پول بدهد جای تعجب دارد!
با این اوصاف، اداره کل ورزش و جوانان فارس در سال 1397، چند صد میلیون تومان به تیم‌های فوتبال کمک مالی داشته است و از سوی دیگر هیئت فوتبال هم همچون استان‌های دیگر عمل نکرده است و ورزشگاه‌هایش را که در اجاره دارد، به صورت رایگان جهت بازی‌های خانگی در اختیار تیم‌ها گذاشته است.
در استان‌های دیگر ، تیم ها برای هر بازی از 20 میلیون تا 50 میلیون تومان جهت اجاره و هزینه‌های میزبانی دریافت می‌کنند.
این‌ها همه کمک مالی است که البته نباید به تیم‌های فوتبال صورت بگیرد، اما این کمک‌های مالی انجام شده و تیم‌های استان که مدعی صعود هم نیستند هنوز هم دنبال کمک های جدید می‌باشند.
بارها نوشته‌ایم که این پول‌ها باید برای سایر رشته‌ها و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی هزینه شود و با این پول‌ها چاه بی‌انتهای فوتبال حرفه‌ای اصلاً پر نمی‌شود چون اهالی فوتبال لیگی بسیار پرتوقع هستند.
برای دیدارهای خارج از خانه باید با هواپیما سفر کنند، در بهترین هتل‌ها اسکان داده شوند، بهترین غذاها را بخورند، قراردادهای مالی 9 و 10 رقمی دارند و با پول قرارداد یک بازیکن لیگ یکی می‌توان تمام نیازهای یک هیأت ورزشی برای یک سال را تأمین کرد اما باید این پول به بازیکن‌ها داده شود و تازه حاضر هم نباشند سر مقابل توپ بگذارند یا در وسط زمین راه بروند!!!
آقایان مدیر، مردم و اهالی فوتبال چشم دارند و می‌بینند بعضی بازیکن‌ها چطور کم‌فروشی می‌کنند، حال آیا روا است پول اندک ورزش استان را به چنین کسانی داد؟!
در هر حال همانگونه که از قدیم گفته‌اند، «پز عالی با جیب خالی جور در نمی‌آید» و اگر پول ندارید اصلاً تیم‌هایتان را تعطیل کنید و مطمئن باشید هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و تازه ورزش استان نفس هم می‌کشد. اگر هم می‌خواهید تیمداری کنید، دیگر دست از جیب ورزش فارس درآورید یا خودتان خرج کنید یا بروید از هر ارگان و اداره دولتی یا غیردولتی یا هر کدام از صنایع فارس دلتان می‌خواهد کمک بگیرید و چشم به بودجه بسیار بسیار اندک ورزش فارس نداشته باشید و دست از تهدید و... هم بردارید.
منبع: روزنامه تماشا
7368/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.