به گزارش خبرنگار ایرنا افشین استوار، چهارشنبه در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت احمدبن موسی (ع) قلعه نو در حومه شیراز با تاکید بر اهمیت شناسایی این دسته از افراد، بیان داشت: فشار خون و بیماری های متابولیک با پیشگیری و غربالگری سلامت قابل شناسایی است و این موضوعی است که باید به ویژه از کودکی پیگیری و انجام شود زیرا فشار خون در هر سنی امکان بروز دارد.
این مقام وزارت بهداشت، با بیان اینکه پُر فشاری خون سومین عامل کشنده در دنیاست و سالانه علت مرگ 8.5 میلیون نفر و 12درصد مرگ‌هاست، گفت: پُر فشاری خون یک عامل مرگ زا در سراسر جهان محسوب می‌شود و ‌یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال نیز در ایران دارای فشار خون تشخیص داده شده است.
استوار افزود: پُر فشاری خون احتمال ابتلا به حمله‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و مشکلات عروقی را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: اما‌ با کنترل فشارخون می‌توان، 35 تا 50 درصد از بروز سکته‌های مغزی، 25 تا 20 درصد از بروز حملات قلبی و 50 درصد از نارسایی قلبی را کاهش داد.
این مقام مسئول بیان کرد:‌ پُر فشاری خون درمان قطعی ندارد لیکن با مصرف دارو و اتخاذ شیوه زندگی سالم قابل کنترل است.
استوار بر لزوم ایجاد تغییر در شیوه زندگی تاکید و بیان کرد: با اتخاذ شیوه زندگی سالم، می‌توان از بروز پُر فشاری خون پیشگیری یا درصورت بروز، عوارض آن را مدیریت کرد.
وی اظهار داشت: رژیم غذایی مناسب، کاهش مصرف چربی و نمک در غذاهای روزانه، استفاده کمتر از غذاهای آماده و کنسروی، مصرف بیشتر سبزی، میوه‌ها و گوشت کم‌چرب از یک سو و داشتن تحرک بدنی منظم متناسب با توانایی افراد از سوی دیگر، میزان بروز پُر فشاری خون را کاهش می‌دهد.
وی اضافه کرد: بهترین نوع فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به پُر فشاری خون، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن با سرعت کم، قایق‌ سواری، طناب‌زدن، دوچرخه ‌سواری و استفاده از دوچرخه ثابت است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت احمدبن موسی(ع) قلعه نو شیراز، گفت: خدماتی که در این مرکز مشاهده شد، افتخارآمیز است، این مرکز در حاشیه شهر شیراز، خدمات بسیار خوب و با کیفیتی به مردم ارایه می دهد و از لحاظ شاخص ها نیز فوق العاده است.
استوار، بحث نظام مراقبت بیماری های غیر واگیر و تقویت این نظام را به عنوان یکی از اولویت های اصلی ستاد بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابزاری برای جمع آوری اطلاعات در دانشگاه ها برای اندازه گیری تاثیر مداخلاتی که در حال اجراست و همچنین طراحی و اجرای مداخلات جدید، برشمرد.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.