دکتر قهرمان بمانا چهارشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه 50 درصد سزارین‌ها در کشور، سزارین های بار اول است، کاهش میزان آن مورد توجه قرار گرفته و سزارین‌های بار اول در شهرستان جهرم از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت از 28 درصد کل زایمان ها به 17 درصد رسیده است.
وی هدف کلی برنامه ترویج زایمان طبیعی را ارتقای سلامت مادر و نوزاد دانست و گفت: عمل سزارین برای نجات جان مادر یا نوزاد تنها در مواردی که ضرورت پزشکی باشد، استفاده می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: ساخت امکانات (بلوک) جدید زایمانی در بیمارستان استاد مطهری جهرم از برنامه‌هایی است که این دانشگاه برای فراهم ‌سازی ارائه روش‌های کاهش درد زایمان طبیعی، ارتقای کیفیت خدمات زایمانی و ارائه خدمات زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام می‌دهد.
بمانا اظهار کرد: بلوک جدید زایمانی استاد مطهری در مساحت 4 هزار متر مربع در حال ساخت است و دارای 11 تخت LDR( واحد های تک نفره زایمان طبیعی)، ٣ اتاق عمل، ٣0 تخت در بخش مراقبت های مادران پس از زایمان و ٨ تخت در بخش مراقبت های ویژه نوزادان است.
وی با اشاره به واحدهای تک نفره زایمان طبیعی (LDR) در بلوک جدید بیمارستان استاد مطهری جهرم گفت: مراحل زایمان طبیعی در یک اتاق و به صورت اختصاصی انجام می‌شود و با ایجاد شرایط لازم در حفظ حریم خصوصی مادران این امکان را فراهم می‌کند که همراه و همسر بتوانند در هنگام زایمان بر بالین مادر حضور داشته باشند.
وی اضافه کرد: با شروع طرح تحول نظام سلامت مداخلات زایمانی بسیار کاهش یافته است و روش های مختلفی چون زایمان فیزیولوژیک، مامای همراه، بی دردی دارویی و غیردارویی و ایجاد شرایط مناسب برای راه رفتن و تحرک مادر وجود دارد.
کارشناس واحد امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در گفت ‌و گو با ایرنا گفت: سزارین تنها در مواقعی کاربرد دارد که زایمان طبیعی برای مادر و جنین همراه با خطر باشد در غیر این صورت مادر می تواند یک زایمان کاملا طبیعی و ایمن داشته باشد.
سمیرا کاتبی، میزان خونریزی در سزارین را تقریبا دو برابر زایمان طبیعی دانست و بیان کرد: به علت از دست رفتن حجم زیاد خون، احتمال نیاز به تزریق خون می شود که خود تزریق خون می تواند عوارض در بر داشته باشد.
به گفته وی در سزارین احتمال عفونت رحم بیشتر از یک زایمان طبیعی است و دردهای شکمی به علت نفخ شکم، انسداد روده به دلیل چسبندگی ناشی از جراحی و باز شدن محل برش جراحی در حاملگی های بعدی از عوارض دیگر سزارین است.
وی با بیان این مطلب که مادران سزارین شده احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری به دلیل داروهای بیهوشی دارند گفت: اختلالات خلقی چون افسردگی، سرزنش خود و احساس گناه در مادران سزارین شده بیشتر از زایمان طبیعی است.
به گفته وی به علت حالت بیهوشی و درد زیاد بعد از عمل مادران نمی توانند ارتباط عاطفی مناسب و زود هنگام نسبت به زایمان طبیعی با نوزادشان داشته باشند.
او با اشاره به تاثیر داروهای بیهوشی روی جنین گفت: احتمال مشکلات تنفسی در نوزادانی که به طریق سزارین متولد می شوند نسبت به نوزادان متولد شده از طریق زایمان طبیعی بیشتر است.
شهرستان جهرم در 193کیلومتری جنوب شرق شیراز است.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.