سید کمال پاک فطرت چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خدمات رسانی به مناطق محروم و روستاها به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان قرار گرفت و اقدامات ارزنده ای نیز در بخش های مختلف انجام شد.
وی ادامه داد:از جمله در حوزه راه روستایی، تا قبل از انقلاب تقریبا هیچ یک از روستاهای استان از راه ارتباطی آسفالته برخوردار نبودند اما هم اینک استان از 11 هزار و 600 کیلومتر راه روستایی آسفالته برخوردار است.
او اظهار داشت: در زمینه تامین آب آشامیدنی نیز تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی سالم و بهره مند از لوله کشی آب در هر شهرستان به پنج روستا هم نمی رسید اما هم اینک بیش از 2 هزار و 300 روستای فارس زیر پوشش آبفا روستایی استان از خدمات دولت در این زمینه بهره مند می شوند.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، طول شبکه های انتقال آب و شبکه های داخلی روستاهای استان را بالغ بر 19 هزار کیلومتر برشمرد و بیان کرد: در زمینه برق رسانی نیز قبل از انقلاب تقریبا هیچ یک از روستاهای استان دارای برق نبودند اما هم اینک تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان برق دار شده اند.
پاک فطرت افزود: در حوزه بهداشت و درمان نیز قبل از پیروزی انقلاب، روستاهای استان فاقد پزشک مستقر بودند و روستاییان مجبور بودند برای دریافت کوچکترین خدمات درمانی به شهرها مراجعه کنند اما هم اینک 950 خانه بهداشت در مناطق روستایی استان احداث شده و بیش از 400 پزشک خانواده و تعداد قابل توجهی بهیار نیز در این مراکز مشغول خدمات رسانی به روستاییان هستند.
او گفت: در زمینه گازرسانی به روستاهای استان نیز طی سال های اخیر شاهد جهش قابل توجهی بوده ایم به طوری که هم اینک یک هزار و 626 روستای استان دارای گاز هستند.
وی ادامه داد: در دهه فجر امسال نیز شاهده بهره برداری از عملیات گازرسانی به حدود 100 روستای دیگر استان خواهیم بود.
پاک فطرت افزود: در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی و بهره مندی روستاییان از مسکن مناسب نیز پس از پیروزی انقلاب اقدامات قابل توجهی در روستاهای استان انجام شد به طوری که طی سال های اخیر 63 هزار و 800 واحد مسکونی روستایی آسیب دیده در حوادث مختلف با کمک دولت بازسازی شد و بیش از 144 هزار واحد نیز با اختصاص تسهیلات کم بهره مقاوم سازی و نوسازی شدند.
او افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بحث واگذاری اداره امور مردم به مردم در دستور کار نظام قرار گرفت و با تصویب و اجرایی شدن قانون شوراهای اسلامی و برگزاری پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی، نمایندگان مردم در روستاها توسط مردم مشخص شدند و پیگیری بسیاری از امور به آنها واگذار شد.
پاک فطرت گفت: هم اینک بیش از هفت هزار نفر به عنوان اعضای شوراهای اسلامی روستاهای فارس در تصمیم گیری ها و پیگیری امور روستاییان مشارکت دارند.
او ادامه داد: همچنین 2 هزار و 111 روستای استان دارای نهاد دهیاری هستند که همانند شهرداری ها وظیفه بهسازی محیط روستاها، جمع آوری و دفن بهداشتی پسماند، کنترل ساخت و سازها و مسائل بهداشتی روستاها و ایجاد بوستان و ارائه دیگر خدمات به روستاییان را به عهده دارند.
وی اظهار داشت: بر همین اساس، سال گذشته معابر بیش از 297 روستای استان به میزان 487 هزار متر مربع با استفاده از سهمیه قیر اختصاص یافته در قانون بودجه توسط دهیاری ها آسفالت شد.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.