به گزارش ایرنا عبدالرسول همتی، دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نتایج این بررسی ملی بیانگر این است که 10 درصد افراد بالای 30 سال در ایران، مبتلا به دیابت هستند.
وی افزود: علاوه بر شناسایی به موقع افراد مبتلا به این بیماری، مراقبت منظم و رعایت فعالیت های خود مراقبتی، نقش بسیار مهمی در کنترل این بیماری دارد.
همتی بیان کرد: هرچند وضعیت بیماری دیابت برای حدود 40 درصد بیماران زیر پوشش در استان فارس، کنترل شده است، اما سطح پایین خود مراقبتی، کنترل ضعیف و مشکلات روانی حل نشده و رو به افزایش در این بیماران، از عوامل مهم بروز عوارض و کاهش طول عمر بیماران مبتلا به دیابت است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت، نیاز به یادگیری و تمرین مهارت های شیوه زندگی شامل، پایش قند خون، انتخاب رژیم غذایی صحیح، آگاهی از زمان انجام مراقبت ها، آزمایش های ادواری و نحوه درست انجام فعالیت های بدنی دارند.
همتی گفت: موارد نام برده، موجب پیشگیری عوارض، تضمین زندگی سالم و کاهش هزینه های درمانی برای بیماران مبتلا به دیابت می شود.
او افزود: ضروری است تمام بیماران مبتلا به دیابت، ماهانه از سوی بهورز یا مراقب سلامت و هر سه ماه یک بار نیز از سوی پزشک مراقبت شوند و سالی یک بار به متخصص داخلی و چشم پزشک مراجعه کنند.
همتی اضافه کرد: برخی از مبتلایان به دیابت به موارد یاد شده توجه لازم را ندارند در حالیکه آموزش در این زمینه و اطلاع رسانی به بیماران با هدف ارتقای آگاهی آنها در مورد شیوه صحیح خود مراقبتی، به طور مستمر در پایگاه های پزشک خانواده انجام می شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر لزوم داشتن تحرک بیشتر برای مقابله با دیابت تاکید کرد و گفت: رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک بدنی، کمک می‌کند که افراد جامعه به این بیماری مبتلا نشوند و یا افراد دیابتی با مشکلات کمتری مواجه شوند.
همتی ادامه داد: در دیابت نوع اول یا وابسته به انسولین، لوزالمعده به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند ولی در نوع دوم یا غیر وابسته به انسولین، میزان تولید انسولین کافی است، اما حساسیت سلول‌ها نسبت به آن کاهش پیدا می‌کند که به این مساله، مقاومت در برابر انسولین گفته می‌شود.
وی ادامه داد: در دیابت نوع اول، نیاز به تزریق انسولین وجود دارد ولی در نوع دوم این نیاز احساس نمی شود و همین مساله باعث شده که بسیاری گمان کنند، دیابت نوع دوم بهتر از نوع اول است، اما این باور نادرست است زیرا بیماری دیابت، خوب و بد ندارد و در صورتی که کنترل نشود، هر 2 به یک میزان خطرناک است.
همتی همچنین با اشاره به برگزاری همایش یک روزه با موضوع دیابت که قرار است بیست و ششم دی ماه جاری در شیراز برگزار شود، گفت: موضوع های پیش بینی شده برای این همایش بر محور، آموزش اصول خود مراقبتی مانند تغذیه، شیوه صحیح مصرف داروها و آموزش عملی ورزش مناسب برای این بیماران است.
وی، از تمام بیماران مبتلا به دیابت دعوت کرد تا در این همایش شرکت کنند و ابراز امیدواری کرد که به کمک اینگونه همایش ها، مفاهیم اساسی و مورد نیاز در ارتباط با بیماری دیابت به بیماران منتقل شود و از این طریق از شمار مبتلایان به این بیماری کاسته شود.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.