به گزارش ایرنا احمد رضازاده، یکشنبه در همایش سلامت زنان در شیراز، با بیان اینکه همه بیماران سرطانی پذیرش شده در بیمارستان های شیراز مربوط به شیراز و فارس نیستند، اظهار داشت: تعداد زیادی از این بیماران از استان های همجوار و سایر نقاط کشور در شیراز پذیرش می شوند و این موضوع نیز بر هزینه های درمانی بیماران می افزاید.
وی افزود: یکی از شایع ترین سرطان ها در بانوان، سرطان سینه است و این بیماری در اغلب کشورهای دنیا عامل اصلی مرگ و میر شناخته شده است.
رضا زاده ادامه داد: در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان‌ های بانوان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است و مرگ و میرهای ناشی از آن، عواقب بسیاری برای خانواده و جامعه به همراه دارد.
رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: سرطان سینه، یکی از مشکلات مهم بهداشتی در بانوان است و مطالعه های مختلف ثابت کرده است که مبتلایان به این نوع سرطان در ایران حدود 10 سال جوان تر از مبتلایان دیگر کشورها هستند.
وی، با بیان اینکه شیوع ابتلای به این بیماری در بانوان ایرانی، بین سنین 40 تا 50 سالگی است، اظهار داشت: کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان در تشخیص زودرس آن است، تشخیص زود هنگام این بیماری با استفاده از ماموگرافی، آزمایش های کلینیکی و خود آزمایی انجام می شود و نقش حیاتی در کاهش مرگ و میر و ناتوانایی ناشی از سرطان دارد.
رضازاده با تاکید بر لزوم پیشگیری از ابتلای به سرطان پستان در بانوان گفت: تهیه داروهای شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمان این بیماران هزینه بسیار زیاد برای خانواده ها و سیستم درمانی کشور دارد.
او بیان کرد: متاسفانه برخی از بانوان در مراحل پایانی ابتلای به این بیماری، برای غربالگری مراجعه می کنند و 70 درصد از بانوان به دلیل تشخیص دیر هنگام فوت می کنند.
استاد دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش گفت: نشانه های هشدار دهنده ابتلا به سرطان سینه در بانوان شامل، وجود توده در سینه یا زیر بغل، تغییر در شکل، نبود قرینگی، سفتی سینه، تغییرات پوستی سینه مانند پوست پرتقالی، زخم پوست، پوسته پوسته شدن و اگزمای پوست، تغییرات نوک سینه مانند فرورفتگی یا خراشیدگی است.
فاطمه رحمانیان، به ترشح نوک سینه به عنوان نشانه ای دیگر اشاره کرد و افزود: چنانچه این ترشح از یک سینه باشد، از یک مجرا باشد و نه از چند مجرا، ترشح خود به خودی و ادامه دار باشد و در هنگام معاینه ترشح وجود داشته باشد، باید مورد پیگیری قرار گیرد.
مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز نیز مهم ترین توصیه های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان سینه را داشتن وزن متعادل، پرهیز از مصرف غذاهای پُر چرب و سرخ شده، نمک زده، آماده و حاوی مواد نگهدارنده، پرهیز از مصرف ترشی و کنسروها یا کاهش مصرف آنها، افزایش مصرف میوه، سبزی ها، غلات و گوشت ماهی در رژیم غذایی بیان کرد.
مهنوش طینوش ادامه داد: بانوان باید روزانه دستکم 30 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند، از مصرف الکل و سیگار پرهیز کنند، در صورت دارا بودن فرزند شیرخوار، شیردهی از سینه را مورد توجه قرار دهند و با کارشناسان مرکز بهداشتی در باره خطرات و مزایای حاصل از مصرف هورمون های جایگزین یائسگی مشورت کنند.
همایش یک روزه سلامت زنان، با شرکت 70 ماما و نیروی شاغل در مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز برگزار شد.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.