روح‌الله شهنازی شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اجرای استراتژی اقتصادی بدون عبور از مسیر رسانه دست نیافتنی است، خاطرنشان کرد: اگر اراده و خواستی عمومی برای پیگیری و تاکید بر ظرفیت‌های توسعه‌ای وجود نداشته باشد هیچ سند توسعه‌ای به سرانجام نخواهد رسید.
وی توسعه استان فارس را در گرو رفع برخی مشکلات اساسی در استان و نیز کشور عنوان کرد و گفت: در حوزه ملی تقریبا همه قوانین و مقرراتی که در کشور وجود دارد، در راستای حمایت از فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی است که ارزش افزوده و اشتغال‌زایی اندکی دارد.
شهنازی برای نمونه به فعالیت‌هایی مانند دلالی اشاره کرد و گفت: اگر فردی بخواهد وارد این حوزه شود، هیچ مشکلی نخواهد داشت؛ اما درزمینه اقتصاد مولد با انواع و اقسام مقررات دست و پا گیر مواجه است.
** فضای کسب و کار در فارس وضعیت نامطلوبی دارد
وی با بیان اینکه تا این معضل حل نشود، دیگر مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند، بیان داشت: این مشکل فضای کسب و کار نام دارد که به صورت عمومی حاکم است و متاسفانه در فارس در مقایسه با متوسط کشور وضعیت بدتری دارد. در استان‌های اصفهان و یزد به لحاظ فضای کسب و کار وضعیت بهتری حاکم است؛ در حالیکه بنگاه های اقتصادی یا سرمایه‌گذاری‌ها در فارس محدودترند و باید زمان بیشتری را برای پیشبرد امور طی کنند.
مدیر بودجه و تشکیلات دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در پژوهشی از 300 سرمایه گذار، مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری را جویا شدیم، اولین مشکل به زعم آن‌ها سیستم و شبکه بانکی بوده است و در استان فارس، بی ثباتی در قیمت مواد اولیه، عدم ثبات نرخ ارز، بروکراسی و تشریفات غیرضروری در اولویت این مشکلات بوده‌اند.
وی افزود: فارس در حوزه‌های فعالیت‌های الکترونیکی و خدمات بهداشت و درمان در کشور توانمندی بسیاری دارد؛‌ همچنین در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی نیز می‌تواند پیشگام باشد که هیچ گاه به این ظرفیت اشاره نشده است.
شهنازی با بیان اینکه عمده محصولات کشاورزی استان فارس به صورت خام به استان‌هایی همچون تهران، اصفهان و البرز صادر می‌شود، بیان داشت: محصولات خام در این استان‌ها به مواد غذایی بدل می‌شود و بدین‌ترتیب ارزش افزوده ایجاد می‌شود و منفعت بسیاری را فراهم می‌آورد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه نسبت سپرده به تسهیلات در استان فارس در مقایسه با دیگر نقاط کشور بسیار بالاست، ادامه داد: از همین رو تسهیلات سپرده ‌ها به خود استان باز نمی‌گردد و در خارج استان سرمایه گذاری می‌شود.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.