به گزارش ایرنا جمعی از کارکنان و فرهنگیان آموزش و پرورش استان فارس و مسئولان شهری شیراز امروز (هجدهم دی) به مناسبت پاسداشت روز ملی هوای پاک و 'سه شنبه های بدون خودرو' در خط ویژه دوچرخه سواری سطح شهر شیراز رکاب زدند.
شهردار شیراز در حاشیه این برنامه به خبرنگاران بیان داشت: پیام رکابزنی با فرهنگیان به عنوان راهبران فکری جامعه این است که فرهنگیان با آموزش، و پرورش صحیح می توانند به مجموعه مدیریت شهری برای تحقق شعار شهر انسان محور و گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی نظیر دوچرخه، یاری رسانند.
حیدر اسکندر پور با اشاره به بهره برداری از هشت کیلومتر خط ویژه دوچرخه سواری در شیراز گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در دهه فجر امسال 22 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری در این شهر به بهره برداری می رسد.
او افزود: همچنین می کوشیم در فازهای بعدی، مسیر ویژه دوچرخه سواری را در نقاط مختلف شهر شیراز گسترش دهیم تا شاهد استفاده شهروندان از دوچرخه نه تنها به عنوان یک وسیله ورزشی بلکه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک و بخشی از سیستم حمل و نقل شهری باشیم.
شهردار شیراز از همه شهروندان برای رکابزنی و ورزش همگانی در خطوط ویژه دوچرخه سواری دعوت کرد و اظهار داشت: با گسترش مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و تکمیل این مسیرها، شخصا از دوچرخه برای رفت و آمد از منزل تا محل کار استفاده خواهم کرد.
اسکندرپور همچنین به ایجاد ایستگاه های کرایه دوچرخه در شیراز اشاره کرد و گفت: با هدف فراهم کردن زمینه استفاده همه شهروندان از دوچرخه، این ایستگاه ها به زودی فعال می شوند و همچنین با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز مقرر شده که این ایستگاه ها، دوچرخه را به مدت سه ماه به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهند.
شهردار شیراز اضافه کرد: طبق آمار در سال 1342سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری 35 درصد بوده است که این میزان هم اکنون به یک دهم درصد کاهش یافته و ضروری است با برنامه ریزی و گسترش خطوط ویژه دوچرخه سواری، سهم دوچرخه را از سفرهای درون شهری افزایش دهیم.
مسیرهای دوچرخه سواری بر اساس برنامه ریزی شهرداری شیراز در قالب سه فاز در محدوده مرکزی شهر اجرا می شود که در فاز نخست، حد فاصل پایانه نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت و فازهای دوم و سوم در هسته مرکزی شهری اجرایی خواهد شد.
هم اینک فاز نخست مسیر دوچرخه سواری در کلانشهر شیراز، حدفاصل پایانه اتوبوسرانی میدان نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت در حال اجراست.
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته فاز نخست مسیر دوچرخه سواری به طول بیش از 82 کیلومتر در مسیرهایی همچون ایستگاه مترو شهید آوینی تا تقاطع عفیف آباد، خیابان شهید مجتبی آقایی، چهار راه ملاصدرا تا میدان سنگی، بلوار شهید بهشتی، خیابان شهید مصلی نژاد و ... گسترش می یابد.
در ادامه این طرح احداث مسیرهای ویژه دوچرخه سواری شیراز به طول 238 کیلومتر پیش بینی شده است.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.