به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل بهزیستی فارس، سید مرتضی موسوی عنوان کرد:چندین سال در محله های شیراز دو مرکز گذری زنانه و مردانه و دو مرکز سرپناه شبانه زنانه و مردانه فعالیت می‌کردند که به دلیل شانتاژها و فشارهایی که برخی نهادها با همکاری بعضی اعضای شورای شهر وقت شیراز وارد آوردند، اقدام به تخریب و پلمب غیرقانونی و بستن مراکز کاهش آسیب در این محلات کردند.
موسوی یکی از مراکز را سرپناه شبانه زنان عنوان کرد که هر شب پذیرای حدود 40 الی 50 نفر از زنان معتاد بی خانمان بوده است و خدماتی همچون ارائه یک وعده غذای گرم، صبحانه، شام، استحمام، ارائه لباس نو و در حد نو و پانسمان زخم‌های باز آن ها را که بر اثر تزریق و عدم رعایت بهداشت به ‌وجود آمده بود، ارائه می‌داد.

** سرپناه های شبانه فعالیت دارند
مدیرکل بهزیستی فارس گفت: این سازمان تنها سازمانی است که در سطح استان دارای سرپناه شبانه زنان و مردان در محلات پر آسیب (به غیر از سنگ سیاه) است، هم اکنون سرپناه شبانه زنان ولی عصر واقع در شیراز دروازه سعدی پشت پارک ولی عصر (عج) هر شب پذیرای تعداد زیادی از زنان معتاد بی خانمان است.
موسوی بیان کرد: چهار سرپناه شبانه نیز مخصوص مردان در محلات پر آسیب شهر شیراز شامل دروازه اصفهان، گذر سید ذوالفقار، دروازه کازرون، گود کلکوب، محله بیات پشت مسجد نصیرالملک، شهرک مهدی آباد کتس بس به بیماران مراجعه کننده این مراکز خدمات ارائه می دهند و این افراد می توانند در یک محیط امن و راحت شب را به صبح برسانند.
وی ادامه داد: مراکز کاهش آسیب گذری نیز در طول روز اقدام به ارایه خدمات به بیماران بی خانمان متجاهر در 9 مرکز واقع در شهرستان مرودشت و شیراز در محله سعدی، دروازه اصفهان، گل کوب، شهرک بهار، محله دباغی پشت قبرستان قدیم، کوزه‌گری، مهدی آباد کتس بس وجود دارد.
وی ابراز داشت: این سازمان علاوه بر این از 8 تیم دو نفره موتورسوار برخوردار است که به صورت سیار به امدادرسانی می‌پردازند و به بیماران معتاد بی خانمان سخت در دسترس، در کوچه پس کوچه های محلات قدیمی و پر آسیب شهر شیراز با وسایل مورد نیاز در کوله پشتی خدمات کاهش آسیب ارائه می‌دهند.
موسوی همچنین از در اختیار داشتن دو دستگاه ون سخن گفت که به بیماران معتاد بی خانمان در تمام نقاط پر آسیب شهر شیراز خدمات می‌رساند که علاقه‌ای به حضور در مراکز کاهش آسیب اعتیاد ندارند و از آنها تست HIV می‌گیرد و یک وعده غذا نیز به آنها ارائه می‌کند.
وی ادامه داد: اداره کل بهزیستی استان فارس از سال 1381 زمانی که هیچ‌ یک از سازمان ها و نهادها حتی به فکر بیماران زن و مرد بی خانمان شهر شیراز نبودند، اقدام به راه اندازی مراکز گذری و سرپناه شبانه در محلات پر آسیب شهر شیراز کرد و این مراکز در محلاتی از جمله سنگ سیاه، دروازه کازرون و بازارچه حاج زینل که بیشترین تعداد معتادان بی‌خانمان و دارای رفتار پر خطر را دارد، استقرار یافت.
وی افزود: سازمان بهزیستی از دهه 60 تاکنون در پیشگیری، درمان وکاهش آسیب‌های اجتماعی پیشرو بوده است و نخستین مرکز درمان معتادان تحت عنوان مرکز خودمعرف توسط این سازمان در سال 1376در همه ی استان‌ها از جمله استان فارس راه‌اندازی شده است.

** تجربه های شکست ‌خورده
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه نگهداری معتادان در یک مرکز، تجربه‌ای شکست خورده است، عنوان کرد: در هیچ جای جهان معتادان را در یک مرکز تجمعی نگهداری نمی‌کنند و امکان نگهداری دائم آنان نیز وجود ندارد.
وی با انتقاد از برخورد هیجانی غیرعلمی و دلسوزانه گفت: این رفتارها همیشه باعث کندی کارهای علمی و ریشه دار شده است و متاسفانه در سال 1393 که مراکز کاهش آسیب در بافت قدیم شیراز محله سنگ سیاه توسط گروهی خود سر تعطیل شد، هیچ یک از تشکل های دانشجویی حتی اطلاعیه‌ای یک خطی هم صادر نکردند که هم‌اکنون به دفاع تمام‌قد از معتادان بی خانمان برخاسته اند جالب این که فرد متوفی دقیقاً در همان محله ای که مراکز بهزیستی تعطیل شد، جان باخته است.

** تعداد زنان کارتن‌ خواب بیش از 35 نفر نیست
موسوی گفت: برای راه اندازی یک مرکز ماده 16 (مرکز اجباری ترک اعتیاد) می بایست اعتبار آن در سطح ملی تامین شود و فعلا سهمیه استان فارس فقط 240 نفر و برای یک مرکز است گرچه در هرسال سازمان بهزیستی ، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و شهرداری از اسفند تا اردیبهشت به جمع آوری زنان معتاد بی خانمان می‌کند که هیچ وقت تعداد این زنان بیش از 35 نفر نیست.
مدیرکل بهزیستی فارس افزود: معتادان متجاهر زن و مرد بر اثر سوءتغذیه، اعتیاد تزریقی، مصرف مواد بی کیفیت و تقلبی، استفاده بیش از حد مواد در تمام دنیا و در تمام شهرها دچار عوارض مصرف بیش از حد مواد می شوند و فوت می کنند که آمار پزشک قانونی کشور نیز تاکید می‌کند در سال 96 تعداد3012 نفر به علت عوارض ناشی ازمصرف مواد فوت کرده‌اند.

** مرگ معتادان کارتن ‌خواب، عادی است
موسوی با بیان اینکه فوت یک زن معتاد بی‌خانمان گرچه برای هرانسانی تالم برانگیز است، امری عادی است، افزود: این اتفاق هر سال در تمام شهرهای ایران می افتد و برخی که معلوم نیست از کجا خط می‌گیرند آن را بی نهایت بزرگ کرده اند.
وی اضافه کرد: در تمام طول شب مرکز سرپناه شبانه زنان معتاد بی خانمان شهر شیراز از این افراد در یک مکان امن مراقبت می کند و هم اکنون افراد و نهادهایی باید پاسخگو باشند که در زمستان 1393 اقدام به ضرب و شتم پرسنل مراکز کاهش آسیب و پلمب غیرقانونی این مراکز در محلات یادشده کردند.

** زمستان شیراز، مرگ آور نیست
مدیرکل بهزیستی فارس گفت: این سازمان ضمن اظهار تاسف از وقوع این حادثه و حوادث این چنینی در شهر شیراز به اطلاع می رساند هوای شهر شیراز در سال جاری هنوز به مرحله‌ای از زیر صفر نرسیده که بتواند یاعث یخ زدگی منجر به فوت شود.
وی ادامه داد: برای این سازمان نه امکان پذیراست و نه وظیفه تعریف شده که هر شب به اجبار معتادان بی خانمان را از سطح شهر جمع کند و در مراکز اسکان دهد.
وی ابراز داشت: سازمان بهزیستی با داشتن بیش از یکصد وهشتاد فعالیت و زیر فعالیت در حوزه رفاه اجتماعی، بهترین خدمات را ارائه می‌دهد و با وجود اینکه همه خدمات یادشده با کم ترین اعتبار انجام می شود؛ خوشبختانه به طور متوالی در چهار سال گذشته یکی از دستگاه های برتر در ارزیابی عملکرد شاخص های عمومی و اختصاصی در استان و کشور بوده است.
موسوی ادامه داد: ای کاش تشکل بسیج دانشجویی به جای صدور اطلاعیه آن هم با عجله، ابتدا علت فوت فرد یادشده برایشان محرز می‌شد. صدور حکم بدون بررسی دقیق جوانب ماجرا بیشتر شایبه سیاسی کاری را دامن می زند تا حساسیت به مسائل اجتماعی.
اوایل صبح ‌نهم دی 97 در بازارچه فیل شیراز جسد زنی 45 ساله پیدا شد که گفته شد بر اثر سرما جان باخته و کارتن خواب بوده است.
نویسندگان مطالب درباره این زن؛ نامش را گل بس گذاشتند.
بعدها گفتند علت مرگش نامعلوم است ممکن است سوء مصرف مواد باشد یا سرما.
همین مطالب موجب واکنش های تشکل های دانشجویی و برخی مردم شد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.