به گزارش دریافتی ایرنا به نقل از روابط عمومی کانون کارآفرینی فارس، علیرضا ظهیر امامی در جریان بازدید از رشته قنات های روستاهای شهرستان آباده افزود : زیربنای اشتغال ‌زایی، آب است و هرگونه کار و فعالیت اقتصادی بستگی به وجود این مایه حیات دارد و باید در نگهداری و احیای آن همه توان و ظرفیت را به طور بهینه به کار گرفت.
وی گفت: شش رشته قنات روستاهای یعقوب آباد، فیروزی،چنار و علی آباد شهرستان آباده، نقش مهمی در کارآفرینی و اشتغالزایی در این روستاها دارند و مردم محل و شورا و دهیاری این روستاها با اشتیاق و همبستگی برای بازسازی و بهسازی این رشته قنات ها تلاش می کنند و این شایسته تقدیر است.
رئیس کانون کارآفرینی فارس ادامه داد:این کانون تاکنون 13رشته قنات در معرض خشک‌ سالی استان را زیر نظر مرتضی تفتی پیشکسوت قنات کشور و دیگر کارشناسان کانون کارآفرینی فارس کارشناسی کرده و راهکارهایی برای بازسازی، مرمت و احیای برخی از آنها به کارگروه های مختلف استانداری فارس ارائه داده است.
در این بازدید مرتضی تفتی پیشکسوت قنات ایران گفت:با پشت سرگذاشتن 12 تا 14 سال خشکسالی در منطقه ،زنده ماندن قنوات از اهمیت بالایی برخوردار است و می طلبد که برای تثبیت وضعیت آنها و جلوگیری در هدررفت و یا نقصان آب مراقبت های دائمی صورت بگیرد.
تفتی با اشاره به وضعیت قنات های چهار روستای آباده گفت:از جمعیت 250 نفره روستای چنار بیش از 40 نفر و از جمعیت 250 نفره روستای علی آباد حدود 50 نفر بهره بردار قنات ها هستند.
وی ادامه داد:قنات علی آباد با طول چهار کیلومتر به سوی این روستا روان شده و این روستای با جمعیت 250 نفر دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری خاصی است.
این فعال امور قنات های ایران با اشاره به روستای فیروزی افزود:روستای فیروزی در فاصله 15 کیلومتری سورمق واقع شده و طول قنات این روستا حدود سه کیلومتر است که این قنات متاسفانه 10 سال است که خشکیده است و آبدهی روستا از طریق این قنات به وسیله حفر دو چاه با مجور آب منطقه ای صورت گرفته است.
تفتی گفت: در واقع به جای قنات،چاه کار آبدهی را انجام می دهد و آب جاری شده در سطح 30 هکتار باغ های بادام، گردو ... و نیز در سطح 40 هکتار زراعت جو و گندم ، زعفران، یونجه و ذرت و...به مصرف می رسد.
وی بیان کرد:اصلی ترین انتظار مردم این محل این است که چاره اندیشی صورت گیرد تا آب به صورت طبیعی در قنات به جریان افتد و هزینه های سنگین تعمیرات پمپ ، برق و... متوجه اهالی روستا نشود.
تفتی ادامه داد: روستای یعقوب آباد در فاصله 14 کیلومتری جنوب آباده، واقع است. قنات 2700متری آن نیز برای ادامه حیات به لایروبی سالیانه برای سهولت و روانی جریان آب نیاز دارد.روستا قدمتی 700ساله دارد. قلعه مسکونی جدید روستا و قلعه قدیمی نیمه مخروبه و متروکه از جاذبه های روستا هستند.
روستای چنار در شاهراه اصلی و ارتباطی مثلث گردشگری (اصفهان- شیراز- یزد) است و به همین دلیل قابلیت توجه و رسیدگی و بهسازی و حل مشکل آب را دارد.البته بخشی از قنات حدود 3170 متری آن با مساعدت های ارزشمند جهادکشاورزی کول گذاری شده است.
آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.
9873/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.