در این مطلب به قلم سید محی الدین حسینی ارسنجانی آمده است: بر بسیاری از مراکز مشاوره که در زمینه های تحصیلی و امور مربوط به خانواده و درمان فعالیت می کنند نظارت کافی نمی‌شود. این عدم نظارت، گاه فعالیت صادقانه و منصفانه بسیاری از مراکز مشاوره را که با رعایت قانون نسبت به انجام خدمات به مردم و مراجعینشان فعالیت دارند تحت الشعاع قرار داده و به زیر سؤال می برد. مراکزی که گاه مجوزهای رسمی را از وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات و ارگان های مهم دولتی گرفته و برسردرِ تابلوِ آنها نیز عنوان «با کسب مجوز رسمی از اداره یا سازمان فلان و بهمان» نیز درج شده است.
برخی از مدیران این مراکز هیچ تخصصی در حوزه ارائه خدمات نام برده شده در فهرست خدماتشان که به مردم ارائه می دهند یا تبلیغ می کنند را ندارند و بعضاً کارکنان و مدرسین یا افراد شاغل در چنین مراکزی اندک اطلاعات لازم را برای مشاوره های مورد نیاز عموم ندارند، به گونه ای که در بررسی های به عمل آمده برخی از افراد مؤثر این مراکز مشاوره، خود دچار مشکلات روحی، روانی و یا دچار اختلافات فراوانی در خانه و خانواده خود هستند اما با این حال آنها مدعی ارائه راهکارهای پیشگیرانه به خانواده هایی هستند که دچار اختلافات خانوادگی شده اند!
در این میان برخی از این مراکز به اصطلاح مشاوره که از هرگونه ارائه مشاوره خارج از حیطه تخصصی خود دریغ نمی ورزند گذشته از آنکه رعایت نرخ نامه ها را نمی کنند، مشاوره های غلط هم می دهندکه گاه عواقب جبران ناپذیری را برای فرد مراجع یا مراجعین به همراه دارد. مثلاً فردی به یک مرکز مشاوره خانواده می‌رود اما سر از مشاوره های همه جانبه مثل تحصیل و مشاوره در زمینه ازدواج و تجارت و سایر موارد در می آورد.
چگونه می شود که این مراکز به راحتی با دریافت مبالغ هنگفت و خارج از قانون و مصوبه رونقی عجیب دارند و کارشان سکه است اما مراکز مشاوره استاندارد و تخصصی ما فاقد رونق لازم بوده و سال هاست که در یک وضعیت رکودند.
برخی از مدیران و مدرسان این مراکز با نفوذ و رسوخ در مدارس و تجمعات مردمی، توزیع کارت ویزیت و تراکت و بروشورشان در ادارات و به ویژه در بین خانوادها و جوانان و دانشجویان صحبت ها یا مطالبی را بیان می نمایند که از جهت علمی درست نبوده و از نقطه نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز مشکلاتی را برای جامعه و شهروندان به وجود می آورند.
لذا ضروری است تا دستگاه‌ها و اداراتی که نسبت به صدور مجوز مراکز مشاوره خانواده، مراکز مشاوره تحصیلی و سایر مراکز مشاوره درمانی و... اقدام می نمایند، دقت و نظارت بهتر و بیشتری را در این زمینه داشته باشند. به ویژه در حیطه بررسی مسائل فردی و اخلاقی افرادی که متقاضی دریافت مجوز مراکز مشاوره اینچنینی هستند باید خودشان از سلامت روح و روان و پیشینه درست خانوادگی برخوردار باشند.
معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز می تواند با ورود به این مسئله و تشکیل جلسات توجیهی و آموزشی برای متقاضیان تأسیس مراکز مشاوره و مجریان صدور مجوز در پیشگیری از وقوع جرائم مرتبط و منتسب با مراکز مشاوره همکاری و همراهی لازم را با مدیران ادارات و ارگان های مسئول داشته باشد.
امید آنکه بتوانیم با داشتن مراکز مشاوره ای مطمئن و سالم که محیط های امنی برای مراجعین فراهم آورد و گذشته از آن خدمات قابل توجه و صادقانه در چارچوب‌های قانونی نیز ارائه دهند از فعالیت های غیرقانونی مراکز مشاوره متخلف و مشاورنماهایی که در این مراکز مشغول به کارند جلوگیری به عمل آید.
ع. پ / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.