به گزارش ایرنا، جمیله کریمی شامگاه چهارشنبه ۱۲دی ماه در نخستین جلسه شورای همگرایی زنان احزاب اصلاح طلب فارس با بیان اینکه بانوان فعال در عرصه سیاسی و احزاب به گفتمانی اعتقاد دارند که در آن حضور زنان در عرصه خصوصی و عمومی تواما پذیرفته شده است، افزود: شرایط رشد خرد عملی یا عقل اجتماعی باید برای زنان فراهم شود و این امر رخ نخواهد داد مگر در سایه تعاملات اجتماعی.
وی بیان کرد: بانوان مطالباتی دارند که هم خودشان به مثابه جامعه زنان می‌توانند آن را به خوبی تشخیص دهند و هم می‌توانند راهکار بهتری برای محقق شدن مطالباتشان بیابند.
دبیر جمعیت زنان نواندیش منطقه فارس تسری ویژگی‌های مادرانه زنان از عرصه خصوصی به عرصه عمومی را از دلایل مهم ورود آنان به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: به بیان دیگر با آمیختن عقلانیت عاطفی و اخلاقی که در زنان برجسته‌ تر است با قدرت و سیاست می‌توان لبه تیز سیاست را منعطف کرد.
وی اضافه کرد: ورود زنان به عرصه عمومی باعث می‌شود تعامل و گفت‌و‌گو جایگزین تقابل های تخریب‌گرایانه در جامعه شود.
کریمی ادامه داد: روح صلح جویانه در زنان به دلیل برخورداری از خصلت مادرانه می‌تواند دوستی و صلح را جایگزین خشونت در جامعه کند و عقلانیت اخلاقی باعث گسترش عدل و برابری در جامعه شود و عقلانیت عاطفی نیز یأس و ناامیدی را نیز از جامعه براند.
عضو کمیسیون زنان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی عشق و امید را دارای ذاتی همگانی عنوان کرد و گفت: این مفاهیم زمانی ارزشمند تلقی می‌شود که در جامعه بروز و ظهور یابد و زنان می‌توانند این مهم را عمومیت بخشند.
کریمی افزود: احزاب باید برای جذب بیشتر زنان در ارکان خود بیشتر تلاش کنند؛ چراکه زمانی می‌توان در عرصه اجرایی مدعی حضور زنان بود که فضا را برای حضور آنان در احزاب مهیا کنیم.

**زنان فعال سیاسی استان دچار واگرایی هستند
دبیر جمعیت زنان نواندیش منطقه فارس با بیان اینکه زنان فعال سیاسی استان دچار واگرایی هستند، ابراز داشت: زنان عضو احزاب به فعالیت‌های جزیره‌ای مشغول‌اند و از همین رو است که صدایی واحد از آنان بر نمی خیزد و زنان در کنار هم نیستند.
وی ادامه داد: زنان می توانند با رعایت انضباط تشکیلاتی به همگرایی و انسجام حداکثری زنان در استان کمک کنند.
کریمی لازمه دست یابی به این هدف را برخورداری از روحیه مدارا، احترام متقابل و گرایش به رویکرد گفت‌و‌گو با پذیرش اختلاف سلیقه‌ها عنوان کرد.
وی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه بحث مدیریت زنان، تحکیم خانواده و توانمندی زنان مطرح شده است؛ اما اشاره‌ای به توسعه سیاسی برای زنان نشده است آنچه در جوامع پیشرفته باعث شده سهم بانوان در قدرت افزایش یابد.
کریمی افزود: اگر همگرایی لازم در میان زنان احزاب مختلف وجود داشت، توسعه سیاسی زنان در برنامه ششم توسعه جای می‌گرفت؛ گرچه احزاب تلاش کردند این مساله را محقق کنند؛ این موضوع به صورت قانون در نیامده است.
دبیر جمعیت زنان نواندیش منطقه فارس اضافه کرد: سهمیه ‌بندی جنسیتی در ارکان قدرت باید به صورتی عادلانه شکل‌ گیرد و به نسبتی قابل قبول برسد.
وی با بیان اینکه گزینه‌های تصدی مقام وزارت نباید تک جنسیتی باشد، افزود: این در حالی است که اگر تلاش احزاب زنانه نبود، در شورای فعلی شهر تهران یک سوم سهم زنان تحقق نمی‌یافت؛ بنابراین این نگرش به معنای جداسازی بانوان نیست.
کریمی ابراز داشت: زنان به راحتی می‌توانند در عرصه عمومی تاثیرگذار باشند و کسی مانع آن ها نیست؛ به شرطی که خود کم‌ کاری نکنند و توانمند شوند بدین معنا که با آسیب‌شناسی جمعی و فردی، نقاط ضعف‌ را برطرف کنند.
وی با اشاره به عدم تحقق سهم ۳۰درصدی زنان در قدرت افزود: الزام قانونی زمانی مفید است که بر اجرای آن نظارتی باشد؛ در حالی که بر این خواسته برحق زنان تاکنون نظارتی نبوده است و از همین رو است که در استان فارس تنها یک مدیرکل زن در استانداری وجود دارد.
کریمی بیان کرد: چنانچه در هر دستگاه دولتی، زنان توانمند شناسایی شوند، می توان از بروز مسائل خویشاوندی و عدم شایستگی‌ ها جلوگیری‌ کرد؛ همچنین وجود یک معاون زن در هر دستگاه نوید برخورداری از ۳۰ مدیر زن را تا ۵ سال آینده خواهد داد.
در ادامه این نشست دبیر انجمن حمایت از حقوق بشر زنان گفت: در جهان تشکل‌ها و احزاب زنانه بسیار با قدرت فعالیت می‌کنند و نفی احزاب زنانه مانع فعالیت تشکیلاتی می‌شود.
سولماز دهقانی عنوان کرد: باید بیشتر برای فعالیت‌های حزبی و تشکیلاتی وقت گذاشت؛ چراکه زنان در جامعه‌ای مردسالارانه و با سقف کوتاه شیشه‌ای‌ زندگی می کنند که موانع بسیاری در آن وجود دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه استقبال زنان از حوزه فعالیت‌های تشکیلاتی کم بوده است، افزود: از بانوان احزاب نیز انتظار می‌رود که تعامل بیشتری داشته باشند.
وی عنوان کرد: حمایت در خلا شناختی ایجاد نمی‌شود و تعامل در سایه همگرایی میسر خواهد شد.
در این نشست بانوان فعال در احزاب به بیان موضوعاتی همچون ضرورت همبستگی زنان، جایگاه آنان در نظام اداری، ضرورت برخورداری از توانایی چانه زنی‌های سیاسی، تقویت اعتماد به نفس،‌مطالبه‌گری و ضرورت شناخت و ارائه راهکار برای چالش‌ها و معضلات زنان تاکید کردند.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.