رییس اتاق بازرگانی فارس گفت: همه این مسایل که فشار آن بر کارگر و کارفرما وارد می‌شود سبب می‌شود که کارگر انگیزه‌ای برای کار و فعالیت نداشته باشد و بازدهی کار به شدت افت کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در همایش توسعه اقتصادی با موضوع چالش‌های روند صنعتی‌شدن ایران با بیان اینکه واحدهای صنعتی به‌دلیل مشکلاتی که دارند به نسل‌های دیگر انتقال پیدا نمی‌کنند، گفت: زمانی‌که تولید کنندگان با مشکلاتی مانند بدهکاری به بانک‌ها و... مواجه هستند طبیعی است فرزند تولید کننده دیگر میلی به راه‌اندازی و فعالیت در بخش صنعت نداشته باشد.

جمال رازقی با بیان اینکه واحدهای کوچک و متوسط توانسته‌اند ۹۰ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند ادامه داد: این واحدها توانسته‌اند که اساس و پیشرفت رونق و توسعه را در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا فراهم کنند.

وی اعتقاد دارد که افزایش قیمت نفت از اوایل دهه ۵۰ به حاکمان آموخت که آن ها می توانند به واسطه پول بر مردم حکومت کنند که این مهم از   از عواملی است که نتوانیم در بسیاری از بخش ها در صنعت پیشرفت کنیم

به گفته او تکیه بر اقتصاد نفتی سبب شده از گذشته تاکنون شاهد تعطیلی واحدهای بزرگی مانند آزمایش، آی‌تی‌آی و...  در استان باشیم.

وی ادامه داد: متکی بودن اقتصاد و در آمد کشور به نفت  هم بعد از انقلاب بدون هیچ تغییری به فعالیت خود ادامه داد طوری‌که روی کار آمدن دولت‌ها با گرایش سیاسی‌های مختلف هم نتوانست این سیاست را تغییر دهد.

رازقی بیان کرد: از آنجا که کشور می‌توانست از دور اول تحریم‌ها تمام تلاش خود را برای بهبود تولید داخلی به کار بگیرد و اقتصاد ایران را از نفتی بودن خارج کند اما این اتفاق در عمل رخ نداد و مسئولان برای فروش نفت افرادی مانند بابک زنجانی را در کشور پرورش دادند تا بتوانند در ادامه کمک‌هایی را به تولید انجام دهند.

وی ادامه داد: در آن مقطع، قانون هدفمندی یارانه‌ها هم تعریف شد که براساس آن بنا بود به واحدهای تولیدی یارانه انرژی داده شود که این اتفاق هم نیفتاد اما امروز در عوض حمایت از واحدهای تولیدی شاهد هستیم ۳۷ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود تا به مال‌باختگان و سپرده‌گذاران صندوق‌ها و موسسه‌های غیر قانونی ورشکسته که دنبال سودهای ۳۰ تا ۸۰ درصدی بوده‌اند، پرداخت شود.

رازقی با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور ناعادلانه است، ادامه داد:  دولت برای تامین نیازهای مالی خود، نباید از واحدهای تولیدی که خودشان به شدت با مشکل و بحران مواجه هستند مالیات دریافت کند زیرا وارد آمدن چنین فشارهایی به تعطیلی آنها و بیکار شدن عده‌ای کارگر می‌انجامد.

رازقی تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از بالاترین ارقام حق بیمه در دنیا در کشور ما پرداخت می شود (۳۰ درصد حقوق کارگر) اما در ازای آن چه خدماتی دریافت می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.