بسیاری از استانداران و مسئولان استانی و کشوری که از سال 1390 تاکنون وعده افتتاح این طرح را داده اند، بازنشسته شده اند و وعده افتتاح این طرح همچنان از سالی به سالی دیگر پر می کشد.
تاکنون حداقل چهار استاندار استان فارس و بیش از این تعداد، معاونان عمرانی یا سرپرست استانداری فارس که اکنون در مسئولیت استانداری نیستند بارها از این طرح در معیت وزیران نیرو یا دیگر مسئولان کلان کشوری بازدید کرده اند و وعده افتتاح آن را داده اند.
عملیات اجرای خط دوم آبرسانی از سد درودزن به کلان شهر شیراز به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی نام گرفته بود.
مدیر وقت پروژه خط دوم آبرسانی شیراز در جریان بازدید خبرنگاران در خصوص این طرح گفته بود: خط دوم آبرسانی شیراز از سد درودزن پس از بهره برداری تا سال 1405 نیاز مردم این شهر را به آب شرب و بهداشتی برطرف می کند.
نوذر جلالی که اکنون از معاونان شرکت آب منطقه ای استان فارس است آن زمان (سال90) اعتبار پیش بینی شده برای اجرای خط دوم آبرسانی به شیراز را دو هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: برای تسریع در اجرای این پروژه حیاتی به همت و یاری همه مسئولان نیاز است.
وی اضافه کرد: با آغاز عملیات اجرایی این طرح به عنوان بزرگترین طرح عمرانی استان فارس در قالب خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شهر شیراز، دغدغه مردم این شهر در مورد کم آبی ناشی از سالها خشکسالی پس از بهره برداری از این طرح برطرف خواهد شد و در حقیقت مشکل کم آبی شهر شیراز به این ترتیب به خط پایان خود نزدیک شده است.
مدیر وقت پروژه خط دوم آبرسانی به شیراز بیان کرد: این طرح توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، به عنوان پیمانکار پروژه در حال انجام است.
جلالی اضافه کرد: محل تأمین اعتبار این پروژه منابع عمومی دولت است اما با توجه به هزینه های بالای این طرح، حداقل در سال نخست باید حدود 600 میلیارد ریال به این پروژه تزریق شود و بر همین اساس شرکت سهامی آب منطقه ای فارس و وزارت نیرو به شدت در حال پیگیری هستند تا بتوانند از طریق سایر منابع مالی از جمله فروش اوراق مشارکت و همچنین منابع استانی و دیگر منابع، عملیات اجرایی را شتاب بیشتری بخشند.
وی ادامه داد: ضمناً پیشرفت کار این پروژه، تعامل و همکاری تمام دستگاه های اجرایی، مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می طلبد تا به یاری آب منطقه ای و وزارت نیرو بشتابند زیرا تأمین آب کلان شهری چون شیراز یک امر حیاتی است و نمی توان به صورت قطره چکانی این طرح بزرگ و مهم را در وقت مقرر به سرانجام رساند.

** وعده مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس برای افتتاح طرح در سال 95
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس در 17 خرداد سال 94 اعلام کرد : تمام تلاش این سازمان این است با تامین منابع مالی و استفاده از ظرفیت‌های موجود، خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن را تا دهه فجر سال 95 آماده بهره‌ برداری کند.
حمیدرضا دهقانی در حاشیه بازدید معاون وقت امورعمرانی استانداری فارس از طرح‌های عمرانی این سازمان اظهار داشت: طرح آبرسانی از سد درودزن به شیراز به‌عنوان طرح ویژه در اولویت نخست شرکت آب منطقه‌ای است و تمام تلاش کارشناسان فنی و مهندسی برای تسریع در اجرای طرح است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس به مشخصات فنی طرح خط دوم آبرسانی به شیراز اشاره کرد و افزود: این طرح برای تامین و انتقال سه متر مکعب در ثانیه آب شرب شیراز از سد درودزن در حال ساخت است و شامل 77 کیلومتر خط انتقال با لوله‌های فولادی به همراه تصفیه‌خانه به ظرفیت 3 متر مکعب در ثانیه است.
معاون وقت امور عمرانی استانداری فارس نیز با بیان اینکه طرح آبرسانی از سد درودزن به شیراز یکی از اولویت‌های اول طرح‌های عمرانی استان فارس است اظهار داشت: براساس برنامه سفرهای استانی دولت تدبیر و امید پروژه‌های ملی که دو سال آخر اتمامشان است در اولویت قرار می‌گیرند.
خلیل رضاییان با اشاره به اینکه بر اساس این برنامه تعداد محدودی از طرح‌های عمرانی استان فارس شامل این اولویت قرار می‌گیرند بیان کرد: از دلایل عمده قرارگیری طرح آبرسانی به شیراز در اولویت‌های طرح‌های عمرانی استان، یکی مشکل تامین آب کلان شهر شیراز و دیگر ی ظرفیت بالای کارفرما، مشاور و پیمانکار طرح در اجرای پروژه است.

** وعده معاون وقت امور عمرانی استانداری فارس برای افتتاح طرح
معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در 24 مهر سال 95 هم از این طرح عمرانی بازدید کرد و با بیان اینکه بهره برداری سریعتر از خط دوم آبرسانی به شیراز ضرورتی انکار ناپذیر است گفت: اگر اعتبارات مناسب و مورد نیاز این طرح زودتر تخصیص داده شده بود این پروژه می توانست زودتر به نتیجه برسد.
خلیل رضاییان که بیش از یکسال است این مسئولیت را به علت بازنشستگی واگذار کرده در آن زمان و در بازدید از خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن که به همراه سه نفر از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی انجام شد، بیان داشت: امیدواریم در پایان سال 96 شاهد اتمام عملیات اجرایی و بهره برداری از این پروژه بسیار حیاتی باشیم.
وی گفت: به علت مشکلات کمبود آب در شیراز، ضروری است از طریق این خط آب به شیراز انتقال یابد و با توجه به این امر
با کمک نمایندگان مجلس برای تامین اعتبارات لازم در تلاش هستیم و امیدواریم با کمک وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت در این زمینه کمک های مورد نیاز انجام شود.

*** وعده افتتاح طرح در هفته دولت سال 96
سید محمد علی افشانی استاندار وقت فارس که بعدها شهردار تهران شد و بعد از آن نیز بازنشسته شد و بازدیدهای متعدد از طرح انتقال آب به شیراز داشت ، افق هفته دولت سال 96 را برای افتتاح آن تعیین کرد و اظهار داشت: با توجه به این که جمعیت کلان شهر شیراز به سرعت رو به افزایش است،ضروری است پروژه خط دوم انتقال آب از سد درود زن به شیراز با شتاب بیشتری اجرا شود و انتظار داریم از برنامه زمان بندی شده زودتر به بهره برداری برسد.
وی از مجریان این پروژه خواست که با توجه به اهمیت موضوع، سرعت اجرای پروژه را افزایش دهند تا همزمان با هفته دولت سال 96 شاهد بهره برداری از این پروژه، با کیفیت مناسب و مطلوب باشیم.
افشانی گفت: استفاده و بهره مندی از آب آشامیدنی مطمئن، نخستین نیاز جوامع شهری و روستایی محسوب می شود و در شرایطی که به دلیل بروز خشکسالی های اخیر سطح آب های زیر زمینی به شدت افت کرده است، بهره گرفتن از روان آب ها، تنها راه تامین آب با کیفیت و سالم است.
استاندار وقت فارس با اشاره به بحران کم آبی و گسترش خشکسالی در استان فارس در سال های اخیر افزود: این کم آبی ها موجب شده که امروز در اکثر نقاط کشور به ویژه استان فارس، سطح آب های زیرزمینی به شدت کاهش یابد.

**وعده ها به سال 97 کشید
نوذر جلالی معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای فارس اولین کسی بود که در یک نشست خبری نوید افتتاح این طرح در سال 97 را داد و در تاریخ 30 مرداد سال 96 در جمع خبرنگاران گفت: آب‌ رسانی از خط دوم سد درودزن به شیراز 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا تابستان سال 97 به بهره ‌برداری برسد.
جلالی دراین نشست خبری با اشاره به پروژه تامین آب شرب شیراز از طریق خط دوم سد دورودزن، اظهار داشت: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم الانبیا است که در حال فعالیت است و تاکنون این پروژه پیشرفت 60 درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه ساخت تصفیه خانه این پروژه در حال ساخت است، افزود: امید است تابستان سال 97 این پروژه به بهره‌ برداری برسد.
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه تاکنون 250 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و امسال نیز 76 میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شده است، گفت: در واقع دلیل تاخیر در بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی کمبود منابع مالی است.

*** افشانی رفت ، تبادار آمد وعده افتتاح همچنان سال 97
اسماعیل تبادار استاندار وقت فارس هم در 29 مرداد سال 97 از طرح انتقال آب از سد درود زن به شیراز بازدید کرد و ماه های پایانی این سال را افقی قابل دسترس برای افتتاح طرح عنوان کرد ، عمر مدیریت تبادار نیز به افتتاح این طرح نرسید و او بر اساس مصوبه قانونی مجلس به بازنشستگی رسید.
استاندار وقت فارس در بازدید از تصفیه خانه و خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز اعلام کرد : پروژه خط دوم آبرسانی از سد درودزن به عنوان یک اولویت باید با شتاب بیشتری دنبال شود.
استاندار فارس با یادآوری اینکه در پنج ماه گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز از 15درصد به بیش از 70 درصد رسیده است اضافه کرد: این پروژه باید به عنوان یک اولویت با شتاب بیشتری دنبال شود.
اسماعیل تبادار افزود: خط دوم آبرسانی شهر شیراز پروژه‌ای اثر گذار و حیاتی برای این کلانشهر است.
وی با اشاره به بازدید خود از همه بخش‌های خط دوم آبرسانی به شیراز از جمله تصفیه خانه، پمپاژ، تونل و خط انتقال، روند پیشرفت پروژه را مناسب دانست و بیان کرد: بهره برداری از فاز اول پروژه که قرار بود در هفته دولت انجام شود به علت ایجاد بعضی مشکلات با چند ماه تاخیر رو به رو شده است.
استاندار وقت فارس با اشاره به اینکه در پنج ماه گذشته (از اول سال 97 تا اواخر مداد این سال) پیشرفت فیزیکی این پروژه از 15درصد به بیش از 70 درصد رسیده است، اظهار کرد: از 77 کیلومتر خط انتقال آب بیش از 55 کیلومتر انجام و تجهیزات مورد نیاز برای بخش های باقی مانده نیز کیلومتر تامین یا سفارش داده شده است‌.
تبادار افزود: پروژه خط دوم آبرسانی از درود زن به شیراز به اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان نیاز داشته که سرمایه گذار پروژه بخشی از آن را تامین کرده است.
وی رساندن آب به مردم را از مهمترین اولویت‌های مدیریت ارشد استان دانست و با بیان اینکه دفع الوقت در تامین این نیاز ضروری مشکلات متعددی در پی خواهد داشت، گفت: امیدواریم در چند ماه آینده فاز اول پروژه خط دوم آبرسانی شهر شیراز به بهره برداری برسد و ضمن تامین کمبودهای موجود در شهر آب شرب با کیفیت را در اختیار مردم قرار دهد.

*** اینک وعده ها به سال 98 افتاد
تبادار نیز به بازنشستگی رسید و اخیرا یدالله رحمانی سرپرست استانداری در بازدید از این طرح کشدار و بر زمین مانده با اشاره به پیشرفت 80 درصدی پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز گفت: تلاش می‌کنیم با تامین منابع مالی مورد نیاز امکان بهره برداری از این پروژه را تا پایان سال 98 فراهم کنیم.
رحمانی در بازدید از روند اجرای پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز گفت: درحال حاضر تنها 27 درصد از آب کلانشهر شیراز از طریق خط اول آبرسانی از سد درودزن (شمال شیراز) و 73 درصد از طریق بیش از 170 چاه تامین می شود.
وی با بیان اینکه به دلیل تداوم خشکسالی‌های اخیر تامین آب شهر شیراز از طریق چاه‌ها چندان روش مطمئنی نیست، عنوان کرد: خط دوم انتقال آب از سد درودزن با ظرفیت 3 متر مکعب بر ثانیه در چند سال گذشته وارد مدار اجرا شده است.
سرپرست استانداری فارس با بیان اینکه بخشی از این پروژه شامل تصفیه خانه و تاسیسات مربوطه با برآورد اعتباری بالغ بر 110 میلیارد تومان توسط سرمایه گذار در حال انجام است، اظهار کرد: این بخش از پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن بیش از 68 درصد پیشرفت داشته که امیدواریم با تامین منابع و انجام سایر اقدامات مورد نیاز در نیمه اول سال 98 به پایان برسد.
رحمانی، با اشاره به اینکه بخش دوم این پروژه خط انتقال آب به طول 77 کیلومتر است، افزود: 4.5 کیلومتر از این طول با حفر تونل انجام خواهد شد و ه تاکنون بخش مهمی از کار از جمله عملیات حفاری تونل‌ها انجام شده است.
وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی پروژه، ادامه داد: تا کنون 57 کیلومتر از این 77 کیلومتر اجرایی شده که با تکمیل 6 کیلومتر از این خط قابلیت انتقال آب تا منطقه دوکوهک(غرب شیراز) فراهم خواهد شد.
سرپرست استانداری فارس با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با تامین منابع مالی مورد نیاز امکان بهره برداری از پروژه خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز تا پایان سال 98 را فراهم کنیم، عنوان کرد: مسائل و مشکلات پروژه مذکور در جلسه‌ای با وزیر نیرو مطرح شد و ایشان نیز دستورات لازم برای همکاری های بیشتر را صادر کرده‌اند.
رحمانی با اشاره به اینکه خط اول آبرسانی به شیراز 38 سال قدمت دارد و دچار فرسودگی شده است، اضافه کرد: ترمیم این خط نیز در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر بخش‌هایی از این ترمیم انجام شده است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.