در این یادداشت به قلم سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی آمده است: استانی یا شهرستانی شدن انتخابات مجلس باید به دقت و در یک فرصت زمانی مناسب مورد بررسی قرار گیرد. آنچه در ادامه می آید گزیده و خلاصه ای از نقطه نظرات گوناگون مطرح شده در این زمینه است.
استانی یا شهرستانی شدن انتخابات مجلس هر کدام معایب و محاسنی دارند که باید توسط فعالان سیاسی و صاحبنظران و کسانی که سال های سال در زمینه انتخابات مسئولیت و فعالیت داشته اند مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار گیرد. از جمله محاسن استانی شدن انتخابات می‌توان گفت که با تصویب این طرح سطح و کیفیت مصوبات مجلس بالا می رود و مجلس می‌تواند با نگاه ملی در خصوص موضوعات مختلف به ویژه مسائل کلان کشور ورود پیدا کند. از دیدگاه صاحب نظران سیاسی و اجتماعی، استانی شدن انتخابات مجلس در نگاه کلان به نفع کشور و امکان طرح تقلب و تخلفات انتخاباتی نیز کاهش خواهد یافت و موجب می‌شود انتخابات به شکل سالم‌تری برگزار گردد و افراد با تجربه‌تری به مجلس راه پیدا کنند.
این طرح معایبی نیز دارد که نمی‌توان چشم‌پوشی کرد چرا که با تصویب و اجرای این طرح رسیدگی به مطالبات و مشکلات شهرستان‌ها و روستاها به ویژه در مناطق محروم کمرنگ خواهد شد. نماینده‌های مجلس امروز به نقاط مختلف حوزه انتخابیه خود سر می‌زنند و از روستاهای مختلف بازدید می‌کنند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم و مناطق مختلف به ویژه محروم و روستایی قرار می‌گیرند که این موضوع در شرایط استانی شدن انتخابات ممکن است آسیب ببیند زیرا به جهت گستردگی و وسعت حوزه رأی‌ گیری، مرکز استان و شهرها بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت و ممکن است حقوق روستانشینان عزیز، شریف و زحمتکش ضایع شود.
یکی دیگر از اشکالاتی که ممکن است اجرای این طرح در آینده ایجاد کند بروز شائبه بین هموطنان عزیز اقلیت‌های مذهبی در برخی از استان‌ های کشور است که باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود که بعدها موجب ایجاد مشکل نشود.
با توجه به این که یک فوریت این طرح رأی خوبی آورده و در کمیسیون امور داخلی و شوراها نیز تصویب شده، احتمال تصویب این طرح در صحن مجلس زیاد است. از دیدگاه اینجانب برای شهرستان های محروم و کمتر برخوردار به ویژه شهرستان‌هایی مثل خرم بید و خرامه و رستم و... در فارس که از مناطق کم برخوردار کشور محسوب می شوند ضرورت دارد مشکلات تک به تک روستاهای این شهرستان ها از نزدیک بررسی و حل شود، وجود نماینده مستقل یک نوع مزیت محسوب می شود.
بهتر است شهرستان‌ های محروم کشور نماینده مستقلی داشته باشند و هر زمان که سطح برخورداری این مناطق به میانگین کشوری رسید، برگزاری انتخابات استانی توجیه بهتری خواهد داشت.
ده‌ها معایب و محاسن دیگری برای هر کدام از این روش‌ های انتخاباتی قابل طرح و بحث می‌باشد، لذا امیدواریم با جمع‌بندی نظرات مخالف و موافق در مجلس به تصمیمی که به خیر و صلاح ملت بزرگ ایران است برسیم. البته اگر از همان ابتدا افرادی که قرار است نماینده یا موکل مردم در مجلس شورای اسلامی شوند از نقطه نظرات گوناگون افراد صاحب صلاحیت های علمی، فرهنگی، عقیدتی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و به نوعی افرادی همه جانبه نگر گزینش شوند، نگاهشان به منطقه یا حوزه انتخابیه و استان و کشورشان یک نگاه فرا محلی خواهد بود. داشتن نگاه‌های فرامحلی و فراقومیتی نمایندگان می تواند مجلس را قوی و نمایندگان را به پیشرفت و تعالی همه جانبه ایران رهنمون سازد.
منبع: روزنامه تماشا
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.