دانیال فرهیخته سه شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور لازم است مردم نمک تصفیه ‌شده یددار مصرف کنند و مصرف هر گونه نمک غیر از این مورد خطرناک و دردسرساز است.
وی اظهار کرد: در کشورهای خارجی، نمک دریا از آب‌های روان و تمیز استخراج می‌شود و پس از انجام اقدامات لازم بر روی این نمک از جمله تصفیه، مصرف می‌شود اما در ایران هیچ گونه نمک دریایی که مجوزدار و استاندارد باشد، وجود ندارد و تمام نمک‌های موسوم به نمک دریا که امروزه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد، غیرمجاز و غیرقانونی است.
وی هشدار داد: خطراتی که نمک‌های دریای موجود در عطاری‌ها دارد، جبران‌ناپذیر است و اخیراً نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز بنرهای متعددی را برای هشدار از مصرف این نوع نمک در شهر شیراز نصب کرده است.
این کارشناس بهداشت بیان کرد: با توجه به اینکه فاضلاب صنایع و کارخانه های متعدد به آب دریا سرازیر می شود نمک‌های موجود در دریا به انواع فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک، جیوه ‌آلوده می‌شود و حتی رنگ این نمک‌ها بر خلاف تصور ما سفید نیست و به رنگ قرمز کمرنگ دیده می‌شود.
وی عنوان کرد: مواد شیمیایی و فلزات سنگین پس از تبخیر در رسوبات نمک دریایی باقی می‌مانند.
وی گفت: مطالعات نشان داده شده که فلزات سنگین می‌توانند خطرناک باشند و در درازمدت منجر به سرطان شوند.
وی بیان کرد: در برخی از محلات که نزدیک دریاچه‌ها هستند آب را به حوضچه‌هایی هدایت می‌کنند تا در مقابل نور خورشید و بادی که می‌وزد این آب تبخیر شود که رسوبات باقی مانده نمک دریا نامیده می‌شود.
وی افزود: در چند سال اخیر با گسترش تبلیغات طب سنتی استفاده از نمک دریا بیشتر شده و این درحالی است که با توجه به اینکه هر آلودگی که در آب دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه و یا اقیانوس‌ها باشد بعد از اینکه آبش تبخیر می‌شود در رسوبات باقی ‌می ماند، نمک دریا هم آلوده است.
فرهیخته اظهار کرد: براساس آزمایش های صورت گرفته مشاهده شده که چنانچه نمک دریا تصفیه نشود مواد غیرضروری موجود در آن چون خاک، شن، گچ و... برای سلامتی انسان مضر است.
وی بیان کرد: چنانچه نمک دریایی تصفیه نشود مشکلات بهداشتی و سلامتی زیادی را ایجاد می‌کند و به کلیه صدمه می‌زند و در درازمدت منجر به سنگ کلیه می شود و بار کلیه را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث ناکارآمدی کلیه شود.
وی ادامه داد: پس از کلیه این ماده در کبد تصفیه ‌می‌شود و می‌تواند مشکلات کبدی ایجاد کند.
این کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: چنانچه ناچار باشیم نمک دریایی را به دلایلی استفاده کنیم توصیه می‌شود که آن را تصفیه کنیم.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.