مصطفی ابراهیمی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این افراد در افغانستان به این بیماری مبتلا شده و در استان فارس شناسایی شده اند، اظهار داشت: همه تدابیر لازم برای عدم انتقال بیماری مالاریا در فارس انجام شده است و مبتلایان تحت پایش و کنترل مستمر قرار دارند.
وی افزود: با انجام مراقبت های بهداشتی، ظرف 10سال گذشته آمار ابتلای به این بیماری در فارس به صفر نزدیک شده است و بیمارانی که مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند اتباع خارجی و عمدتا از کشور افغانستان هستند که در شیراز شناسایی و درمان شدند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: هفت گونه پشه ناقل بیماری مالاریا در کشور وجود دارد که پنج مورد آن در شهرهای جنوبی استان فارس گزارش شده اما این دلیل بر وجود بیماری در منطقه فارس نیست زیرا پشه مالاریا به تنهایی نمی تواند بیماری را انتقال دهد.
ابراهیمی گفت: راه اولیه ورود مالاریا به ایران، همسایه‌های شرقی کشورمان به ویژه افغانستان است و در مرحله بعدی بیماری مالاریا از طریق نیش پشه به دیگران منتقل می‌شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: انگل مالاریا توسط پشه ‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل و این بیماری در ابتدا با نشانه‌های مقدماتی مانند، احساس درد در عضلات، سر درد، تهوع و استفراغ و تب طولانی مدت ظاهر و درمان آن در کمتر از سه روز انجام می شود.
ابراهیمی گفت: تشخیص و درمان مالاریا در تمام واحدهای بهداشتی درمانی شهری و روستایی استان فارس به طور رایگان صورت می گیرد.
این مقام مسئول، تصویب برنامه حذف مالاریا و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه رسیدن به حذف مالاریاست.
ابراهیمی، مهمترین راهکار مقابله با بیماری مالاریا را شناسایی به موقع، درمان مناسب و به موقع این بیماری دانست و بر
انجام آزمایش های لازم از مهاجران افغان که از مناطق مالاریا خیز به استان فارس مراجعه می‌کنند، تاکید کرد.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.