دکتر علی اکبر محمدی دوشنبه همزمان با هفته ملی پیشگیری از سوختگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:باید به خانواده ها در زمینه مراقبت های بسیار ساده از کودکان در برابر سوختگی آموزش داده شود؛ آمارها نشان می دهد سالانه به طور میانگین حدود 50 تا 100 مورد از سوختگی کودکان بر اثر واژگون شدن قابلمه یا کتری از روی اجاق گاز است.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهترین روش برای مقابله با سوختگی‌ها را پیشگیری از وقوع آنها دانست و گفت: برخی از مشاغل، افراد را در معرض خطر بیشتری برای دچار شدن به سوختگی قرار می‌دهند، اکثر سوختگی‌ها در خانه اتفاق می‌افتند. نوزادان و بچه‌های کوچک، بیشتر از بقیه در برابر سوختگی‌ها آسیب‌پذیر هستند.
محمدی هدف از نامگذاری هفته ملی پیشگیری از سوختگی را آگاهی بخشی و توجه رسانه ها و مردم به این موضوع عنوان کرد و افزود: آمار سوختگی در کشور ما و کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیای شرقی بسیار بالاتر از میانگین جهانی و کشورهای صنعتی است.
وی بی توجهی به استانداردها در کارخانه ها و منازل و نبود آگاهی کافی را از مهمترین عوامل وجود درصد بالای سوختگی برشمرد و اضافه کرد: سوختگی دردناک ترین، پُرعارضه ترین و پُرهزینه ترین بیماری دنیاست و با هیچ بیماری دیگری قابل مقایسه نیست؛ هیچ بیماری اگر سوختگی عمیق داشته باشد پس از سوختگی به شرایط عادی بازنمی گردد.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نکته قابل توجه این است که بیشتر کسانی که دچار سوختگی می شوند، جوانان و قشر مولد جامعه هستند که باید وارد بازار کار شوند و برای جامعه بازدهی داشته باشند.
این مقام مسئول با تاکید بر رعایت استانداردها و آگاهی از روش کار صحیح تکنولوژی های جدید، ادامه داد: در فصل تابستان بسیاری از افراد بر اثر کار کردن روی سیستم های تهویه هوا، نصب آنتن تلویزیون یا تعمیرات پمپ کولر دچار برق گرفتگی می شوند؛ انفجارها در منازل نیز در اثر بی احتیاطی های بسیار ساده اتفاق می افتد.سوختگی‌های شیمیایی و الکتریکی به توجه‌ پزشکی فوری نیاز دارند، چون می‌توانند روی اعضای داخلی بدن نیز تأثیر بگذارند؛ حتی اگر آسیب پوستی جزئی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم، بیان کرد: حادثه یک بار اتفاق می افتد و دیگر قابل جبران نیست؛ نزدیک به 20 درصد آمار سه سال گذشته برق گرفتگی ها منجر به قطع عضو یا از بین رفتن عملکرد عضو شده است.
اول دی ماه روز ملی پیشگیری از سوختگی است و برنامه های آموزشی و نمادین برای پیشگیری و مقابله با سوختگی به مدت یک هفته برگزار می شود.
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.