محمد جواد خشنود، یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی از داروخانه هایی که فاقد انبار هستند به اندازه نیاز روزانه خود سفارش دارو می دهند اما برخی دیگر در خارج از محل داروخانه، انبارهای دارویی در اختیار دارند اما در هر صورت همه انبارهای دارویی در استان فارس تحت پایش مستمر بازرسان و ناظران قرار دارد.
وی، به پرونده دارویی که بتازگی در دستگاه قضایی استان فارس مورد رسیدگی قرار گرفت اشاره و بیان کرد: یکی از اتهامات در این پرونده، مخفی نگه داشتن انبار های دارویی بود، بازرسان و ناظران باید اشراف کامل به محل انبار دارویی داروخانه ها داشته باشند.
نصیر کاظمی چهارم شهریور 97 در پی کشف یک انبار دارویی در شهرستان ممسنی دستگیر و در دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به اتهام اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق احتکار عمده شیر خشک و دارو به ارزش حدود 42 میلیارد ریال محاکمه و در بیست و دوم مهرماه 97 توسط شعبه ویژه این دادگاه به 12سال حبس، جریمه نقدی به میزان ارزش اموال مورد احتکار و 2سال محرومیت از اشتغال به امر دارو سازی و داروخانه ای محکوم شد.
خشنود اضافه کرد: بازرسی از داروخانه ها و انبارهای دارویی به صورت محسوس و نامحسوس انجام می شود، افزون بر این هر فصل یک بار همه داروخانه ها و انبارهای دارویی به صورت ادواری مورد بازرسی قرار می گیرد که معمولا داروخانه ها از زمان بازرسی اطلاعی ندارند و بازدیدها به صورت سرزده انجام می شود.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 97 تا نیمه نخست آذرماه امسال، پنج هزار و 381 مورد بازرسی از داروخانه های استان فارس و 137مورد بازرسی از شرکت های دارویی این استان انجام شد.
به گفته خشنود، در این بازرسی ها 324 مورد عدم حضور مسئول فنی، 164مورد نسخه پیچی بدون حضور مسئول فنی، 88مورد گرانفروشی دارو، 167مورد نظارت ناقص و 9 مورد عرضه داروی خارج از فهرست دارویی مشاهده و با متخلفان برخورد قانونی شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه استان فارس در تامین و توزیع داروهای بیماران خاص، داروهای معمولی و عمومی مردم سهمیه قابل توجهی دریافت می کند، گفت: معمولا 84 درصد از سهیمه دارویی این استان در شیراز و شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی این شهر، 15درصد در لار، جهرم و فسا و یک درصد در شهرستان گراش که دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی مستقل دارند توزیع می شود.
خشنود اضافه کرد: روند کلی توزیع داروهای استراتژیک به گونه ای برنامه ریزی شده که هر کس هر جا و در هر زمانی بتواند به داروی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.
وی، از شهروندان خواست تا مشکلات و نقصان های دارویی را به سامانه های 190، 1819، 1490 و یا شماره تلفن 32122240 اطلاع دهند.
استان فارس 700 داروخانه فعال دارد و 44 شرکت دارویی، کار توزیع دارو را به صورت شبانه روزی برای این داروخانه ها انجام می دهند.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.