به گزارش ایرنا حجت الاسلام علیرضا صادق زاده قمصری، شنبه در نشست شورای جوانان و شورای هماهنگی اجرای سند تحول بنیادین اداره کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به تاریخچه تدوین سند تحول بنیادین اظهار داشت: تحول در آموزش و پرورش موضوع جدیدی نیست بلکه بحثی مداوم است که تاریخچه آن به اصلاحات و تحولات قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب و تصویب سند تحول می‌رسد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه سند ملی آموزش و پرورش با رویکردی بلند مدت تنظیم شده است، افزود: این تغییرات ظرف پنج سال رخ نخواهد داد بلکه فعالیتی درازمدت است که به اقدامی ملی نیاز دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه تغییر تنها در درون آموزش و پرورش رخ نمی‌دهد به همین سبب باید تغییراتی که در این نهاد ایجاد می شود همراه با ثبات باشد تا از چالش های سیاسی و نقص دولت ها تاثیر نپذیرد.
صادق زاده با تشبیه تغییر آموزش و پرورش به یک قطار در حال حرکت گفت: این فرآیند مداوم مبتنی بر نقشه راه است و در قالب یک برنامه راهبردی 20 ساله دیده شده که در آن نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدیدهای یک سازمان بررسی و چشم اندازی قابل تحقق برای یک بازه زمانی مشخص تعریف و چالش ها و راهبردها شناسایی می شود.
وی در تشریح اصول زیربنایی برنامه راهبردی 20 ساله، بیان داشت: زیر بنای فلسفه آموزش و پرورش در واقع اقتضائات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور است که موجب تدوین دکترین نظام تعلیم و تربیت غیر تقلیدی و متناسب با شرایط و ویژگی های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی شد تا تعیین شود آموزش و پرورش در کشور خواستار چه چیزی است و هدف از آموزش و پرورش چیست.؟
رئیس کمیته مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به عدم تعریف فلسفه وجودی آموزش و پرورش متناسب با نگاه بومی و فرهنگی اسلامی در گذشته، گفت: از زمان تاسیس وزارت معارف و از زمان حکومت قاجار هیچ فلسفه وجودی برای آموزش و پرورش تعریف نشده بود.
وی، با اشاره به اینکه تربیت موضوعی ملی است، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین، اساس بر این است که نظام آموزش و پرورش به سمت ثبات برود از این رو در قالب یک فضای گفتمان سیاسی خاص دیده نشده، بلکه مبتنی بر اندیشه های اندیشمندانی همچون امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب، علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید بهشتی است.
با مطرح شدن سند چشم‌انداز 20 ساله نظام برای سال 1404، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اسفند ماه 1382از سوی رهبر معظم انقلاب و با پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.