به گزارش ایرنا، محمد مهدی قاسمی در جشنواره مردمی لیموی جهرم افزود: کل سطح زیرکشت لیموشیرین جهان به غیر از ایران 2هزار هکتار با 85 هزار تن تولید است. ایران 27 هزار هکتار با 918 هزار تن تولید و استان فارس 18هزار و 875 هکتار با 502 هزار تن تولید را دارد.
وی اظهار کرد: در این استان 12 هزار و 350 نفر بهره‌ بردار مرکبات فعالیت می‌کنند که شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، داراب، کازرون و فسا مهم ‌ترین مراکز تولید مرکبات هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: شهرستان جهرم با سطح زیر کشت 11 هزار و 500 هکتار و تولید 480 هزار تن لیمو شیرین، بزرگترین مرکز تولید لیمو شیرین جهان است.
قاسمی اضافه کرد: استمرار تولید مرکبات در 10 ماه از سال و رکوردهای کشوری مرکبات در استان فارس از جمله 137 تن در هکتار از دیگر ویژگی بارز مرکبات فارس است.
وی ادامه داد: ایران با 151 کیلوگرم سرانه مصرف میوه، بیشترین سرانه مصرف میوه را در جهان داشته، این در حالی است که در اتحادیه اروپا سرانه مصرف میوه 103 کیلوگرم و در جهان این سرانه 72 کیلوگرم است که این امر مرهون تلاش کشاورزان کشور بوده که علی‌ رغم شرایط اقلیمی سخت حاکم بر کشاورزی و کشاورزی پرریسک به تولیدات خوبی دست یافتند.
این مقام مسئول با بیان این‎ که جشنواره‎ها فرصتی برای شکرگزاری از خداوند متعال است، افزود: در این جشنواره‌ها با معرفی جایگاه، تکیه بر داشته‌ها و با تعامل مثبت، هم‌افزایی و هم‌فکری می‌توان در جهت تقویت داشته‌ها، منافع بیشتر و بهبود سرمایه گذاری گام برداشت.
قاسمی اشاره به این ‌که ایجاد مراکز سورت و بسته‌ بندی و همچنین سردخانه گامی در جهت سودآوری بیشتر برای کشاورزان است افزود: پیشرفت 200 درصدی مراکز سردخانه در چند سال اخیر نشان‌ دهنده عزم دولت بر صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده از این رو بهترین تسهیلات با نرخ بهره پایین به صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله سردخانه اختصاص داده شده است.
این مقام مسئول ابراز کرد: در شهرستان جهرم از سال 52 سیستم آبیاری قطره ای اجرا شده و اکنون همه باغ‌های این شهرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین است و این ظرفیت بسیار بزرگ بیانگر این مهم است که مردم این شهرستان قدر آب را می‌دانند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، درباره برنامه‌های آتی جهاد کشاورزی در شهرستان جهرم نیز گفت: پیگیری رفع مشکل زوال مرکبات، برنامه ریزی برای بازاریابی و صادرات وسیع‌ تر مرکبات، تسریع در عرضه لیموشیرین کشور با همکاری تعاون روستایی، تسریع در صدور مجوزها و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به پوشش سایبان در باغ‎ها، حمایت از توسعه صنایع تبدیلی- تکمیلی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و در دستور کار قرار گرفتن ایجاد گلخانه باغی از اقدامات و برنامه‌های پیش‌روی جهاد کشاورزی در شهرستان جهرم است.
جشنواره مردمی لیموی جهرم شامگاه شنبه 24 آذرماه در سالن فردوسی شهرستان جهرم برگزار شد.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.