شاهرخ شاهرضایی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: امروز آزادی بیان دغدغه مردم نیست، بلکه مردم در پی عدالت‌خواهی هستند و می‌خواهند بدانند فساد دامن‌گیر چرا و چگونه رخ می‌دهد.
این فعال دانشجویی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه فعالیت تشکل‌های دانشجویی نباید صرفاً سیاسی باشد، عنوان کرد: فضای امروز کشور به نحوی است که بخشی از هر فعالیتی، لاجرم سیاسی است؛ از فعالیت‌های اجتماعی و صنفی گرفته تا فعالیت‌های زیست محیطی؛ بنابراین ناخود آگاه به ذهن می‌رسد که فعالیت تشکل‌های دانشجویی باید سیاسی باشد.
این دانشجوی دانشگاه شیراز، بیم از تشکل‌سازی، اتحادیه‌سازی و تصمیم‌گیرندگی جامعه مدنی را علت کوچک‌ترشدن دایره فعالیت‌های دانشجویی دانست و ابراز داشت: این وضعیت بر عملکرد جنبش‌های دانشجویی نیز تاثیر گذاشته است.
این فعال دانشجویی افزود: وقتی سندیکای کارگری معلمان با خواست‌های معمول، بدون تعدی از خطوط قرمز حاکمیت اعتراض می‌کند، شاهدیم که برخورد مطلوبی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد، همین مسائل باعث می‌شود هزینه فعالیت‌های دانشجویی افزایش یابد و تعداد کمتری از دانشجویان وارد این فضا شوند.
شاهرضایی با اشاره به اتفاقات دی ماه گذشته گفت: با آنکه دانشگاه ضرورت عدالت‌خواهی را درک کرده بودیم، دیدیم که جامعه منتظر دانشگاه نمی‌ماند، از همین رو در اعتراضات دی ماه 96 همه تشکل‌های دانشگاه تا مدتی گنگ بودند و نمی‌دانستند که چه اتفاقی رخ داده است.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه 40 سال است سعی می‌کنیم سیاست‌گذاری فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از بالا به پایین باشد، گفت: در این سال‌ها جلوی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها گرفته شد و حتی جریان عدالت‌خواهی را هم می‌خواهیم به صورت دستوری اجرا کنیم؛‌ درحالیکه باید فضا را بازتر بگذاریم که مردم خودشان تصمیم‌گیرنده باشند و خودشان اجرا کنند.
شاهرضایی در پاسخ به این انتقاد که فضای فعالیت‌های دانشجویی از رونق گذشته افتاده است، اظهار داشت: ما ناامید نیستیم، سرد نشده ایم و خواسته‌ها تغییر نکرده است، دانشجویانی امروز در دانشگاه‌های تحصیل می‌کنند، همانند همان دانشجویانی‌ هستند که در سال 76 و 84 رئیس جمهور انتخاب کردند؛ اما همین دو جریان سطح انتظارات دانشجو‌ها را تغییر داد و در این سال‌ها دو طرف بلایی بر سر جریان‌های دانشجویی آورده‌اند، که ماحصلش وضعیت امروز است.
شاهرضایی بیان کرد: در یکی دو سال گذشته از فعالان دانشجویی گذشته پیگیر بودیم و صحیح و خطای کارمان را از آن ها می‌پرسیدیم و با آنکه به فعالیت‌های آن‌ها در برهه‌های خاصی نقد داشته‌ایم ارتباط خود را با آن‌ها قطع نکرده‌ایم و بسیار برای آن‌ها جالب بود که دانشجویان در این شرایط و با این وضعیت همچنان فعالیت می‌کنند.
وی به حضور نیافتن بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار و کلیدی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: برخی شخصیت‌ها تنها در زمان انتخابات در دانشگاه‌ها حاضر می‌شوند؛ برای مثال دو سال است که نمی‌توانیم با آقای عارف تماس بگیریم و با آنکه مشکلات را می‌دانند، حاضر به پاسخگویی نیستند.
دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با بیان اینکه دانشجویان باید سران اصلاح‌طلب را به نقد بکشند، عنوان کرد: آن‌ها باید پاسخ دهند که با به دست آوردن کرسی‌های ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر چه اقداماتی انجام داده‌اند یا زمان تغییر نوع تفکر فرا رسیده است یا اینکه دانشجویان باید تصمیم‌گیر باشند و دیگر دنباله‌رو هیچ حزبی نباشند.
** گفتمان اصلاحات با فعالیت پشت سر بزرگان سیاست از مردم فاصله گرفته است
شاهرضایی اظهار داشت: گفتمان اصلاحات قطعا به به روز شدن نیاز دارد؛ چراکه در این سال‌ها به دلیل فعالیت پشت بزرگان سیاست از گفتمان مردم فاصله گرفته‌ایم و این خود آسیبی بوده است که از دی ماه گذشته تا امروز دیده ایم و هر اتفاقی در کف جامعه رخ داده، بدون پیشگامی دانشجویان بوده است.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه سال‌هاست مردم ولی نعمت مسئولان نیستند، دیگر مجلس در راس امور و دانشگاه مبدا همه تغییر و تحولات نیست، گفت: بعد از برخی رویداد‌های سیاسی که مبدا آن را دقیقا نمی‌توان تعیین کرد، برخی مسئولان به دنبال فاصله گرفتن از عموم مردم هستند، گویی می‌خواهند بارشان را ببندند و از جامعه فاصله بگیرند؛‌ اما باید دید خواست مردم چیست.
وی افزود: اولین قدم را باید فعالان دانشجویی بردارند و بدانند امروز کف خواسته مردم چیست. سال‌های سال است به دنبال آرمان‌شهریم و از همین رو مردم از دانشگاه فاصله گرفتند، دانشجویان نیز خود را به مسئولان وابسته کردند تا اینکه امروز شاهد آسیب‌های فعلی هستیم.
شاهرضایی تاکید کرد: دانشجویان دیگر نباید اجازه دهند که احزاب برای منافع خود از یک جریان دانشجویی استفاده کنند و آن را آلت دست کنند.
16 آذر به عنوان روز دانشجو در تقویم رسمی کشور ثبت شده که پیشینه آن سالروز شهادت مصطفی بزرگ ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی سه دانشجوی دانشگاه تهران است.
این دانشجویان به دلیل اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در تاریخ 16 آذر 1332 به شهادت رسیدند.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.