رئیس پارک ملی بختگان، دوشنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی بارندگی های اخیر، حدود 20 درصد از مساحت دریاچه بختگان آبگیری شده و پرندگان مهاجر در این بخش حضور دارند.
محمد مهدی جانی بیان کرد: این قسمت از دریاچه که آبگیری شده در ورودی رودخانه کُر، جنوب چشمه گمبگان و در نزدیکی روستاهای استهبان مشاهده می شود.
وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های دهه اخیر، این میزان آبگیری دریاچه بختگان بسیار اندک است و باید در سال زراعی جاری، باران بیشتری در این شهرستان نازل شود تا حیات وحش منطقه جانی دو باره گیرد و پرندگانی که به این دریاچه مهاجرت کرده اند بتوانند زمستان را به پایان برسانند.
جانی بیان کرد: برای احیای کامل این دریاچه باید بارش ها در سال های متمادی به طور مستمر در فصول بارندگی ادامه یابد تا بتوان نسبت به رها سازی آب از سد به سمت این دریاچه اقدام کرد.
به گفته وی، هم اینک اداره کل محیط زیست استان فارس طرحی را برای احیای دریاچه بختگان در دستور کار قرار داده و در صورت مصوب شدن آن از سوی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این طرح، بودجه لازم در نظر خواهد گرفت.
دریاچه و تالاب بختگان، از دریاچه‌های ایران در استان فارس است که تا قبل از بارندگی های اخیر کاملا خشک شده بود. این دریاچه در هنگام ترسالی، زیستگاه زمستانه پرندگان مهاجر از روسیه، دشت های سیبری و برخی از مناطق دیگر کشورمان است.
در سال های پُر بارش انواع فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز در این منطقه فرود آمده و زمستان گذرانی می کنند.
دریاچه بختگان، همچنین در زمان ترسالی، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون شهرستان نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی می ‌ماند و موجب ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها شده که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید.
این دریاچه در فاصله حدود 200 کیلومتری شرق شیراز در شهرستان نی ریز قرار دارد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.