سید محمد جعفر ناظم السادات دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون پرونده گزینش استانداران شماری از استان های کشور روی میز دولت، وزیر کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؛ بررسی نگاه افرادی که داوطلب استانداری هستند به موضوع آب می تواند در حفظ اقلیم آینده این استان ها موثر باشد.
وی ادامه داد : روشن است که هر کس کوشش دارد کسی را که بهتر می داند بر صندلی استانداری بنشاند. پس از گرفتن گواهی از کانون های قضایی و امنیتی، داشتن همگرایی سیاسی با دولت، وزیر کشور و نمایندگان نمایه ای است که بالاترین شانس را به کاندیدای استانداری می دهد.
وی ادامه داد: دولتی ها دوستدار آن هستند که استاندار بتواند به سفارش آنها، سیاستهای خرد و کلان دولت را به اجرا در آورد. نمایندگان مجلس در پی آن هستند که کسی برگزیده شود که در انتخابات پیش رو، تا حد ممکن با آنان همسو باشد. گوش دادن به درخواست نمایندگان برای کارهای عمرانی و یا سفارشی شهرستان ها نیز از دیگر سنجه هایی است که در گزینش استاندار نقش دارد.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز از نوع نگرش افراد به موضوع آب به عنوان 'سنجه نوین' یاد کرد و گفت: در اینجا ما می خواهیم از رییس جمهوری و وزیر کشور بخواهیم که یک نمایه و سنجه نوین را در گزینش استاندار و متن حکم ایشان دخالت دهند این نمایه و سنجه وابسته به آب و اقلیم استانها است. افزودن این نمایه در گزینش استاندار، ازحالت سیاست زدگی و سودهای شخصی می کاهد و کشور را چند گام به سوی کارشناسی و شایسته سالاری نزدیک تر می کند.
ناظم السادات گفت: چه خوب است که پیشینه کاندیدای استانداری در زمینه بهینه سازی مدیریت منابع آب و منابع طبیعی کشور ارزیابی شود؛ کسانی کاندیدا شوند که گام های روشنی در راه بهبود بهره وری در منابع انسانی و آب برداشته باشند. استاندار بایستی از جایگاه آب و اقلیم را در اقتصاد و تولید و کارآفرینی کشور آگاه باشد. به گونه ای فراوان دیده ام که مدیران ارشد کشوری از بسیاری از سنجه های کارشناسی نا آگاه هستند و نمی توانند تیم های کارشناسی را به دور خود گرد آورند و از آنها بهره مند شوند.
این پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد: خواهش ما از رییس جمهوری و وزیر کشور آن است که داشتن مدرک دکتری که فرد در هنگام داشتن پست گرفته شده است را نشان با سوادی او ندانند. داشتن مدرک دکتری برای کسانی که وقت شاگردی را نداشته اند همچون سمی کشنده جامعه ما را به ویرانی می برد. کسانی که مدرک آنها در اتاقهای مدیریتی به آنها تسلیم شده است جز پس ماندگی ارمغان دیگری برای کشور ندارند. بنابراین درخواست آن است که بجای مدرک، دوست بازی و قوم و خویش بازی به دنبال دانش و مهارت برویم.
ناظم السادات گفت: پیشنهاد آن است که در حکم استاندار از او خواسته شود که پس از مدت زمانی روشن، گزارشی از چگونگی آبهای سطحی و زیرزمینی استان همراه با روش های سامان دهی برداشت آب از سفره های زیرزمینی و سطحی را به هیات دولت گزارش کند.
او ادامه داد:در این گزارش باید روش استاندار در ساماندهی بهره برداری از منابع آب و بهره گیری از توان کارشناسی استان روشن باشد. در گزارش باید نقش دانشگاه ها و کانون های دانش افزایی و فناورانه در مدیریت بهینه آب روشن شود.
استاد دانشگاه شیراز گفت: شایسته است که در حکم استانداری به استاندار یادآور شود که کوشش ایشان برای بهبود آب استان از سنجه های کار او پس از دو سال استانداری خواهد بود.
وی بیان کرد: بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی در دشت ها، روان شدن آب در رودخانه های خشک، جان گرفتن رودخانه های در حال خشکیدگی، افزایش پوشش سبز جنگلی ومرتعی ، بهسازی بیولوژیک حوزه های آبخیز و زنده شدن تالاب ها از سنجه هایی شوند که مدیران استان با آن ارزیابی شوند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.