رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: شرایط فعلی کشور حاصل عدم مدیریت صحیح و حکمرانی و سیاستگذاری‌های‌ اشتباهی است که پایه آن از چند سال گذشته نهاده شده است.

جمال رازقی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه شرایط فعلی کشور حاصل عدم مدیریت صحیح و حکمرانی و سیاستگذاری‌های‌ اشتباهی است که پایه آن از چند سال گذشته نهاده شده است، گفت: اگرچه تاثیر تحریم‌ها بر روی اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست اما نباید فراموش کرد آن قدر که عوامل دیگر از جمله عدم مدیریت درست توانسته‌ بر روی اقتصاد کشور ایران تاثیر  بگذارد تحریم‌ها نتوانسته‌اند به این اندازه اقتصاد کشور را دچار مشکل کنند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان می‌کند: با یک بررسی وضعیت اقتصادی و درآمدهای کشور متوجه می‌شویم که در سال‌های‌ گذشته تاکنون دولتمردان با تکیه بر فروش نفت و تقسیم پول ناشی از درآمد آن در میان مردم باعث شدند تا مشکلات عدید‌ه‌ای در این بخش ایجاد شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سال‌ها است که سیاست کشور درباره وضعیت نفت تغییر نکرده و دولتمردان با تکیه بر نفت اقتصاد کشور را می‌چرخانند و اقتصاد کشور همچنان متکی بر فروش نفت است.

رازقی تصریح کرد: با یک بررسی از تحریم‌هایی که در دور گذشته بر کشور اعمال شد می‌بینیم در آن زمان مسئولان دولتی کشور  حاضر می‌شوند  کشتی کشتی نفت را به شخص فاسدی مانند بابک زنجانی بفروشند اما در آمد‌های‌ حاصل از آن را وارد بخش تولید نکنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: اگرچه کم کاری‌های دستگاه‌های اقتصادی مسئول و بانک مرکزی نمی‌تواند دلیلی برای پرداخت بدهی‌های‌ موسسات مالی و اعتباری از جیب مردم به مالباختگان  باشد اما معتقدم چطور یک دست فروش در خیابان برای آنکه بتواند محصولات خود را بفروشد باید مجوز لازم را اخذ کند اما موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز که در خیابان‌های‌ مرکزی شهر اقدام به کلاهبرداری و چپاول پول مردم می کنند نیاز به مجوز ندارند؟

وی گفت: آقایان پاسخ دهند که در حال حاضر صاحبان این موسسات کجا هستند؟ این در حالی است که هیچ‌کس نام آن‌ها را در هیچ جا اعلام نمی‌کند.

رازقی با بیان اینکه نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی کشور را بر گردن ترامپ بیندازیم، ادامه داد: هرچند اقدامات ترامپ در وضعیت فعلی کشور بی تاثیر نیست اما تمام این مشکلات دست به دست هم دادند و باعث شدند که وضعیت اقتصاد کشور با چالش‌های‌ جدی و مهم مواجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: با یک ارزیابی و بررسی از اقداماتی که کشور آمریکا در جهت اعمال تحریم‌ها انجام می‌دهد متوجه می شویم که آمریکایی‌ها در بیشتر دوران برای اعمال تحریم‌ها اقدام به ایجاد تیم تحریم می‌کنند،  آنها حتی سخنگوی خود را در این بخش مشخص و معرفی می‌کنند اما ما هنوز اطلاع درستی از تیم مقابله با تحریم نداریم.

وی اعتقاد دارد آشفته کردن بازار ارز، اختلال در صادرات کشور، اختلال در تولید، تعطیلی بنگاه‌ها، ریزش تعداد شاغلان و .... از اقداماتی است که تیم مقابله با تحریم باید برای آن برنامه‌ریزی کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با بیان اینکه آمار دقیقی از تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد، افزود: از آنجا که  آمار شفاف و دقیقی از واحدها و کارخانه‌هایی که به واسطه نوسانات نرخ ارز تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار گرفتند وجود ندارد همواره دولتمردان در تلاشند تا با بهانه‌های‌ واهی از ارائه آمار دقیق و شفاف طفره بروند.

وی گفت: اگر دولت بتواند نرخ ارز را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین کند نرخ واقعی ارز بیش از 6 الی 7 هزار تومان نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.