ابوالفضل فرهادی که طراحی صحنه نمایش عروسکی حسنی و لوبیای سحرآمیز را بر عهده دارد، معتقد است: تئاتر برای کودکان علاوه بر ضرورت، یک نیاز اجتماعی است.
از معیارهای بسیار مهم سازمان های بین المللی برای سنجش میزان پیشرفت کشورها، بررسی وضعیت تئاتر آن هاست که در این میان تئاتر برای کودکان در بیشتر کشورهای پیشرفته، نقش بسزایی را در آموزش، تربیت و تفریح کودکان ایفا می کند و از آنجا که اهمیت این هنر درک شده است، کودکان را وارد عرصه تئاتر کرده‌اند.
حوزه فعالیت‌های نمایشی برای کودکان، مدت‌های مدید در شیراز خاموش بود؛ اما با روی کار آمدن رشته‌هایی همچون ادبیات کودک که صاحب‌نظران دو حوزه ادبیات و علوم تربیتی و نیز رواج تئاتر آکادمیک؛ همچنین گسترش شبکه‌های اجتماعی و آگاهی از نوع عملکرد گروه‌های فرهنگی فعال در حوزه نمایش و ادبیات در سطح جهانی، گرایش به تئاتر کودک به عنوان یکی از روش‌های تربیتی مدنظر قرار گرفت.
کارگردان و فعال حوزه نمایش در شیراز شنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: تئاتر در شکل دهی شخصیت کودک همان تأثیری را دارد که هر هنر دیگری ممکن است داشته باشد، اگر کودک به عنوان تماشاگر مخاطب تئاتر باشد، اولین نتیجه آن تزکیه روحی برای اوست و این هنر برای کودکان، آرامش را در سنین بزرگسالی به همراه دارد.
این فعال عرصه تئاتر با اشاره به اینکه کودک دوست دارد به تماشای نمایشی بنشیند که در آن چیزی فراتر از تلویزیون و جامعه برای عرضه وجود دارد، اضافه کرد: در غیر این صورت، نشستن کودک در خانه و رسیدن به تفریحات مورد علاقه‌اش پسندیده‌تر است.
برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره تئاتر استانی، می افزاید: جدا از تصور عمومی درباره نمایش کودک مبنی بر اینکه این نمایش ها صرفا باید با دست زدن و شادی کردن بچه ها همراه باشد، باید بتوان لذت اندیشیدن را نیز به آنان چشاند تا وقتی از سالن تئاتر بیرون آمدند، به نمایش و آنچه بر روی صحنه رخ داده است، فکر کنند و اجرای تئاتر برایشان در یک شادی زودگذر خلاصه نشود.
فرهادی درباره نمایش عروسکی حسنی و لوبیای سحرآمیز می‌گوید: نمایشنامه این اثر اقتباسی از داستان جک و لوبیای سحرآمیز است که به قلم فاطمه ابطحی در تماشاخانه استاد رحیم هودی از 18 آذر به روی صحنه خواهد رفت.
او ادامه می‌دهد: این اثر نمایشی با هدایت نرگس شیرازی نژاد فارغ التحصیل رشته کارگردانی نمایش و با همراهی جمعی از دانش آموختگان رشته نمایش و به شیوه ای عروسکی روایت گر قصه زندگی پسرکی بازیگوش به نام حسنی خواهد بود که با مادرش در یکی از روستاهای شمال ایران زندگی می کنند و برای تامین هزینه های زندگی مجبور به فروش تنها سرمایه خود گاوی به نام «خانم حنا» می شوند؛ اما در راه فروش با پیرمرد جادوگری آشنا شده و مسیر زندگی شان عوض می شود.
این فعال عرصه تئاتر عنوان می‌افزاید: داستان این نمایش سرشار از پندهای آموزنده است که پیش از این نیز از قاب تلویزیون به شکلهای دیگری به تصویر کشیده شده است؛ اما در قالب گروه تئاتر سعدی تصمیم گرفتیم که این نمایش شاد کودکانه را به شیوه ای عروسکی بر صحنه تئاتر اجرا کنیم.
سازندگان عروسک های این نمایش زهرا قربانی و ملیحه زحمتکش از عروسک سازان باسابقه استان فارس هستند؛ همچنین ابوالفضل فرهادی به عنوان طراح صحنه، سعید کامکار در مقام طراح نور و محسن گل آرایش طراحی پوستر و بروشور آن را به عهده داشته اند با همراهی فاطمه زراعت پیشه، فاطمه غیثی، پریسا احمدی، مریم شاهی، فاطمه بارونی، هستی صندید، بهار طباطبایی، سارا شیرازی نژاد، سولماز منتصری، سهیلا کاظمی، زهرا بدیعی فرجام، آزاده بلادی و آرزو کیانی که عروسک گردانان این نمایش هستند، روایت گر داستان حسنی و لوبیای سحر آمیز خواهند بود.
در این نمایش الهام موسوی، ابوالفضل بوستانی، حسن فلاح زاده، نرگس شیرازی نژاد ، پوریا احمدی، نجلا شریفی و سمیرا عزیز نژاد به عنوان صداپیشه گروه اجرایی را همراهی خواهند کرد. همچنین، صیاد مرئی و محمدعلی امیری به عنوان دستیار کارگردان در کنار مهران زارع مدیر صحنه، محسن استواری مدیر اجرایی، آزاده بلادی منشی صحنه، محمود علمدار و میثم نظری ساخت دکور، فائزه غیثی عکاس از دیگر اعضای گروه اجرایی این نمایش هستند.
نمایش حسنی و لوبیای سحر‌آمیز تا 7 دی‌ ماه برای علاقه مندان در تماشاخانه هودی برپا خواهد بود و خرید بلیت آن ازطریق سایت ایرانتیک ممکن است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.