به گزارش ایرنا، یدالله رحمانی شامگاه جمعه در آیین اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی فارس، این استان را جلوه‌گاه فرهنگ، هنر، طبیعت و گهواره تمدن ایران زمین دانست و افزود: این استان کهن که باید آن را ایران کوچک نامید، شهره دنیاست و صاحبدلان، این دیار را با حافظ و سعدی می‌شناسند و مومنان در حرم حضرت شاهچراغ (ع) سومین حرم اهل بیت (ع) به آستان ملکوت پای می‌گذارند.
رحمانی با بیان اینکه تاریخ سرزمین فارس گویای تمدن جهان و مورد توجه تمام علاقمندان به فرهنگ و هنر و پژوهش است، ابراز داشت: ثبت آثار جهانی در فهرست یونسکو و دو هزار و 900 اثر ملی نشان دهنده این ظرفیت بی بدیل است.
وی افزود: موسیقی در فارس از جایگاه والایی برخوردار است و آمیخته‌ای از دانش و ذوق و فطرت آدمی است.
رحمانی تاکید کرد: توجه به آثار موسیقایی از نظر استانداری فارس دور نبوده و از این پس نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

** موسیقی مسائل پیچیده سیاسی را حل می‌کند
همچنین نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با طرح این پرسش که چگونه برخی افراد موسیقی را برای جامعه مضر میدانند، گفت: توجه به موسیقی برای به نرمش کشیدن مستبدان در بسیاری داستان‌ها عنوان شده است.
مسعود رضایی افزود: هنرمند موسیقی‌دان دیگر انسان‌ها را وادار میکند که با اندیشه او همراهی کنند و درشگفتم از کسانی که موسیقی را آلت لهو و لعب میدانند؛ درحالیکه برخی انسانهای عارف از راه موسیقی به خداشناسی رسیده‌اند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موسیقی می تواند در جامعه، اتحاد و آرامش ایجاد کند و مسائل پیچیده سیاسی را حل کند، بیان کرد: موسیقیدان‌ها که سفرای فرهنگی ایران هستند می‌توانند موقعیت صلح جهانی را به وجود آورند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این آیین گفت: موسیقی زبان هستی است و بانگ الهی را با هر زخمه در عالم می‌گستراند.
صابر سهرابی افزود: هنر موسیقی با حکمت ایرانی تنیده است و به تار و پود دیبای اندیشه ایرانی تبدیل شده؛ به نحوی که فارابی، ابن سینا، قطب‌الدین کازرونی و دیگر حکیمان بدان مشغول شده‌اند.
وی تاکید کرد: صاحبان هنر موسیقی با هنر خود جامعه را به جوش و خروش درمی‌آورند و زمینه باید برای فعالیت هنرمندان به خوبی فراهم شود تا نوای عشق خاموش نشود.
دهمین جشنواره گروه نوازی استان فارس جمعه 9 آذرماه آغاز شد و شانزدهم آذرماه جاری به کار خود پایان داد. در این جشنواره 49 گروه شرکت کردند که 11 گروه در بخش کودک به صورت غیررقابتی و مابقی در رشته های دستگاه های ایرانی، موسیقی محلی و گروه‌های کوبه‌ای به رقابت پرداختند.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.