به گزارش ایرنا، مهرماه امسال بود که انتشار تصویر فاکتور فروش همبرگر مربوط به غرفه فست فود ترمینال داخلی فرودگاه شیراز در شبکه های اجتماعی و گلایه شهروندان از گران فروشی این غرفه، موجب واکنش مسئولان فرودگاه شد.
این در حالی است که مسئولان فرودگاه شیراز، غرفه فروش غذاهای موسوم به فست فود را که در این فرودگاه مستقر و اقدام به گران فروشی کرده بود، تعطیل کردند.
با این حال، باری دیگر در روزهای اخیر فاکتوری از کافی شاپ فرودگاه شیراز در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که از تداوم گران فروشی در این فرودگاه حکایت دارد.
این واحد صنفی بنا بر فاکتور صادره، ساندویچ مرغ را به بهای 25 هزار تومان برای یک عدد ساندویچ و دوغ را به قیمت پنج هزار تومان به مشتریان عرضه کرده است.

** 153 پرونده تخلف واحد های فروشگاهی فرودگاه تشکیل شده است
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر گران فروشی در واحد های صنفی وجود داشته باشد با نظارت اتاق اصناف، برای این افراد پرونده تشکیل خواهد شد و بر اساس میزان گران فروشی صورت گرفته تا سه برابر امکان جریمه آن واحد وجود دارد.
محمدمهدی عرب اضافه کرد: از ابتدای امسال تا پانزدهم آذرماه جاری، 153 پرونده جریمه در خصوص تخلفات واحد های صنفی در فرودگاه شیراز ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: هر هفته نمایندگان بازرسی اتاق اصناف مرکز فارس و همچنین نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی طی دو روز در فرودگاه حضور پیدا می کنند و ضمن بازرسی نسبت به رسیدگی به پرونده ها و همچنین شکایات افراد اقدام می کنند. البته اگر شکایاتی در خصوص مجموعه های صنفی فرودگاه نیز به صورت تلفنی توسط مردم اعلام شده باشد کارشناسان با مراجعه به فرودگاه موارد را بررسی می کنند.
او در خصوص نحوه قیمت گذاری نیز بیان کرد: معیار های قیمت گذاری برای هر یک از واحد های عرضه کننده محصولات در فرودگاه مشخص است و هر کالایی که در این مکان عرضه می شود بر همین اساس قیمت گذاری آن صورت می پذیرد.
عرب افزود: بر اساس قانون ، تمام اتحادیه ها با توجه به محصولی که عرضه می کنند در قیمت گذاری، حاشیه سود قانونیِ متفاوتی دارند که بالاترین درصد حاشیه سود در اتحادیه های استان فارس 23 درصد و برای مواد خوراکی نیز در تعیین قیمت تمام شده تنها 10 درصدی حاشیه سود در نظر گرفته شده است.
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان فارس اظهار داشت: پارسال واحد اجرائیات اتاق اصناف مرکز فارس تمام غرفه های موجود در فرودگاه را شماره بندی و تمام این غرفه ها نیز مکلف شدند محصولاتی را که ارائه می کنند با قیمت تمام شده و نصب شده بر روی محصول عرضه کنند.
وی یادآور شد: برخی از افراد که برچسب قیمت تمام شده کالا را نصب نکرده بودند نیز با اطلاع مردم برخورد های مناسب با آنان صورت گرفت و این افراد نیز قیمت تمام شده را بر روی کالای عرضه شده نصب کرده اند.
عرب متذکر شد: بسته شدن و پلمپ واحد های متخلف توسط اداره کل تعزیرات حکومتی صورت می گیرد و بر اساس تعداد تخلفانی که واحد های صنفی انجام می دهند نسبت به پلمپ و یا جریمه نقدی این گونه واحد ها اقدام می کنند این در حالی است که اتاق اصناف مداخله ای در روند پلمپ واحد ها نداشته و عمده فعالیت های اتاق اصناف تشکیل پرونده و ارائه به تعزیرات است.

** هیچ گزارشی مبنی بر گران فروشی وجود ندارد
مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان فارس به خبرنگار ایرنا گفت: طی دو سال اخیر تمام قیمت های فروش کالا بر اساس بازرسی هایی که توسط تعزیرات حکومتی صورت گرفته است بر روی کالا ها نصب شده است.
احسان استوار با بیان این که مصرف کننده با اگاهی کامل از قیمت کالا اقدام به خرید می کند افزود: همه قیمت ها در معرض دید خریداران است و هیچ کالایی نیست که بدون قیمت باشد.
وی در خصوص پلمپ واحد های متخلف نیز اظهار داشت: هیچ یک از واحد هایی که در فرودگاه مستقر هستند طی یک ماه اخیر پلمپ نشده اند و در خصوص گرانی نیز هیچ گزارشی از سوی مردم ارائه نشده است.

** تلاش بی نتیجه برای مصاحبه با مسئولان تعزیرات حکومتی
تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسئولان اداره کل تعزیرات حکومتی فارس در این باره بی نتیجه ماند.
مدیر کل تعزیرات حکومتی فارس پیش تر در گفت و گو با ایرنا درباره نظارت بر غرفه های فرودگاه شهید دستغیب شیراز گفته بود: در فرودگاه تمام غرفه ها را مکلف کردیم تا برچسب بزنند که با این اقدام 80 درصد مسائل گذشته مثل گران فروشی حل شده است.
وی ادامه داد: همچنین شعبه سازمان تعزیرات حکومتی استان فارس در فرودگاه مستقر است و بر غرفه ها نظارت دارد.
با این وجود، داستان دنباله دار گران فروشی در فرودگاه شیراز نیازمند اقدام اساسی مسئولان است، اقدامی که ضمن ریشه یابی موضوع، راه را بر هرگونه تخلف در آینده ببندد.
ع.پ/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.