به گزارش ایرنا یدالله رحمانی، سه شنبه در نشست شورای کشاورزی استان فارس در شیراز بیان داشت: در سال 92 حدود 125هکتار گلخانه در این استان وجود داشت که هم اینک این میزان به 495 هکتار افزایش یافته و این رقم حاکی از این است که در طول دولت تدبیر و امید این آمار حدود چهار برابر رشد داشته که اقدام ارزشمندی است.
وی افزود: هدف گذاری حدود هفت هزار هکتار در بخش توسعه گلخانه برای فارس انجام شده و باید سالانه یک هزار هکتار کشت گلخانه ای در این استان محقق شود از این رو ضروری است هرچه زودتر موانع موجود در این زمینه برطرف شود.
سرپرست استانداری فارس ادامه داد: اقدامات انجام شده برای توسعه کشت گلخانه ای، زمانی موثر است که منجر به ترغیب کشاورزان برای انجام این کار شود.
رحمانی اضافه کرد: لازم است که طول مدت صدور مجوزهای احداث گلخانه در فارس کوتاه شود و این امر نیازمند همکاری و پیگیری تمام دستگاه های اجرایی این استان است و تنها مختص به سازمان جهاد کشاورزی فارس نیست زیرا بسیاری از استعلام ها در این زمینه در حوزه اختیارات سایر نهادهاست.
او گفت: برای ایجاد گلخانه های مدرن نیز باید از فناوری های جدید و روز دنیا بهره گرفته و از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان داخلی نیز استفاده شود.
وی ادامه داد: همچنین باید نظارت بر مصرف نهاده ها و آموزش مستمر گلخانه داران مدنظر مسئولان ذی ربط قرار گیرد زیرا صرف احداث گلخانه هدف نهایی نیست بلکه باید به الزامات آن توجه و نظارت و مدیریت درستی بر آن اعمال شود.
رحمانی با اشاره به اینکه دیدگاه های بخش دولتی در حوزه کشاورزی و توسعه گلخانه ها به طور مداوم باید بیان شود، اظهار داشت: متاسفانه نظرات فعالان بخش خصوصی این حوزه ها کمتر شنیده شده و باید نمایندگان بخش خصوصی و افراد شاخص در این حوزه دعوت شده و از نظر و ایده های آنها جویا شویم و آنها را عملیاتی کنیم.
وی، همچنین بر استفاده از نظرات پژوهشگران و محققان حوزه کشاورزی این استان تاکید و بیان کرد: در زمینه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اقدامات خوبی در سال های گذشته انجام شده اما به نظر می رسد هنوز نتوانستیم اطلس بخش سرمایه گذاری این استان را کامل کنیم.
وی ادامه داد: باید ظرفیت های مختلف در بخش سرمایه گذاری کشاورزی آماده شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.
سرپرست استانداری فارس در بخش دیگری از مطالب خود گفت: توجه جدی به مدیریت آب و مصرف نهاده های کشاورزی که قیمت آن روز به روز در حال افزایش است نیز باید در دستور کار مدیران قرار گیرد چرا که مصرف نهاده اگر کنترل نشود قیمت نهایی محصولات بسیار افزایش خواهد یافت.
رحمانی، همچنین حل مشکلات معیشتی مردم ساکن در اراضی پایین دست سد درودزن را ضروری دانست و از همه دستگاه های متولی در این حوزه خواست هر چه زودتر به وظایف خود در این مورد عمل کنند.

**گلخانه، راه حل خروج کشاورزی فارس از بحران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این نشست گفت: با توجه به شرایط خاص این استان به لحاظ کمبود منابع آب، ضروری است که توسعه کشت گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته و افزایش یابد.
محمد مهدی قاسمی با اشاره ایجاد 480 هکتار گلخانه در سراسر این استان، افزود: اگر چه در پی ایجاد گلخانه ارزان قیمت هستیم اما مانع ساخت گلخانه مدرن هم نیستیم و پروانه فعالیت در این زمینه نیز صادر و حمایت های لازم از آن انجام می شود.
به گفته وی، راهبرد اصلی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مبتنی بر توسعه گلخانه های ارزان قیمت است و احداث روستاهای گلخانه ای نیز در همین راستا قرار دارد.
قاسمی اظهار داشت: روستاهای گلخانه ای تجربه خوبی است و دلیل جلو نرفتن کار احداث آن در سال جاری، افزایش قیمت ها و تورم ایجاد شده است زیرا هزینه ساخت یک گلخانه کوچک را از 400 میلیون ریال به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون ریال افزایش داده است.
این مقام مسئول با اشاره به هدف گذاری برای ایجاد هفت هزار هکتار گلخانه به جای 80 هزار هکتار مزارع صیفی موجود در این استان، گفت: با این هدف گذاری به دنبال بازار جدید مصرف برای تولیدات گلخانه ای نیستیم زیرا بازار این نوع از تولیدات هم اکنون وجود دارد.

**محصولات گلخانه ای سالم است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: مردم نگران وضعیت سلامت محصولات گلخانه ای نباشند زیرا با توجه به اینکه این تولیدات در فضایی کنترل شده ایجاد می شوند، به سموم کمتری نیاز دارند و در نتیجه با این شیوه محصولی سالم تر در مقایسه با سایر روش ها تولید می شود.
قاسمی، روند صدور مجوز برای احداث گلخانه را به دلیل استعلام از دستگاه های دیگر طولانی دانست و گفت: بسیاری از سخت گیری ها در صدور مجوز نظیر استعلام از نهادهایی همچون محیط زیست و میراث فرهنگی باعث شده که این روند بسیار طولانی شود در صورتی که می توان با حذف بسیاری از این استعلام ها، مدت زمان اخذ مجوز برای احداث گلخانه را از حدود پنج ماه به یک هفته کاهش داد.
وی اضافه کرد: برای توسعه گلخانه ها لازم است حمایت های جدی از جمله، تخصیص یارانه، تسهیلات کم بهره و کاهش زمان صدور مجوز انجام شود در غیر این صورت با برگزاری ده ها جلسه و نشست، این حوزه توسعه نخواهد یافت.

**گلخانه، بهره وری را تا 10برابر افزایش می دهد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم اظهار داشت: نخستین چالش کشاورزی این استان بحران آب و در مراحل بعدی تغییر اقلیم و آلودگی محیط زیست است.
حسین پژمان افزود: 10درصد تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است که 407 هزار هکتار آن باغی و بیش از 700 هزار هکتار زراعی است.
وی، ایجاد روستاهای گلخانه ای را در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی این استان بیان کرد و گفت: هدف از ساخت مجتمع های گلخانه ای در کنار روستاها، ایجاد زنجیره تولید و افزایش درآمد کشاورزان و همچنین کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری است.
پژمان، گفت: توسعه کشت گلخانه ای، افزون بر اینکه بهره وری آب را تا 10 برابر افزایش می دهد، موجب کارآیی نهاده ها و همچنین کاهش ضایعات می شود و تولید محصول را در 2 تا سه نوبت در سال ممکن می سازد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: هر نوع محصولی قابلیت کشت در گلخانه را دارد و همچنین توسعه این روش نقش تاثیرگذاری در تنظیم بازار و مدیریت قیمت ها خواهد داشت.
وی، با اشاره به اینکه هم اینک فارس رتبه هفتم در توسعه گلخانه را در کشور دارد، گفت: اولویت نخست این استان در حوزه کشاورزی، توسعه گلخانه هاست اما کمبود دانش فنی و فناوری های لازم، طولانی بودن فرآیند صدور مجوز، محدودیت های راه اندازی زنجیره تولید و همچنین نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت تجهیزات در سال 97 از جمله مشکلات این بخش است.

**مرکز تحقیقات تخصصی گلخانه در فارس وجود ندارد
پژمان، عدم برند سازی را یکی از ضعف ها کشاورزی فارس عنوان و بیان کرد: متاسفانه در مراکز تحقیقات کشاورزی این استان، واحد تخصصی تحقیقات گلخانه وجود ندارد و این یک ایراد اساسی است و همچنین نیاز است که روند انتقال دانش فنی گلخانه های مدرن به داخل کشور و استان فارس انجام شود.

**نظارت نشود، سال آینده بذر نداریم
مشاور سرپرست استانداری فارس در بخش کشاورزی نیز در این نشست بیان کرد: نگرانی هایی در مورد تامین بذر مورد نیاز کشاورزان این استان وجود دارد که اگر جدی گرفته نشود، مشکلات زیادی در سال های آینده ایجاد خواهد کرد.
امیر رضا توکلی افزود: نظارت های کافی باید در این زمینه وجود داشته باشد تا برای سال آینده به ویژه در زمینه تامین بذر پنبه مورد نیاز با مشکل مواجه نشویم.
وی ادامه داد: به دلیل عدم برنامه ریزی کافی در زمینه قیمت گذاری بذر پنبه اکنون اغلب کشاورزان، محصولات خود را به دلالان می فروشند و در پی آن بذر پنبه از این استان خارج می شود و لازم است که تدابیری در این باره اندیشیده و ارزشگذاری برای خرید بذر پنبه لحاظ شود.
توکلی گفت: در صورت ارزشگذاری برای خرید بذر پنبه، کشاورزان رغبت می کنند محصول خود را به مبادی رسمی داخل این استان بفروشند که در نتیجه آن بذر به چرخش داخلی استان بر می گردد، در غیر این صورت سال آینده باید از خارج استان بذر پنبه وارد کنیم که این کار تبعات خاص خود را خواهد داشت.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اگر بخواهیم آینده مرکبات استان فارس را نجات دهیم باید رویکرد علمی در این باره لحاظ و شیوه های تولید مرکبات از سنتی به مدرن اصلاح شود.

**عقب افتادگی فارس در حوزه گلخانه به سختی قابل جبران است
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری فارس گفت: عقب ماندگی فارس در حوزه گلخانه به سختی قابل جبران است و در عمل اکنون این استان در زمینه فروش و تولید محصولات گلخانه ای وابسته به شهرستان جیرفت در استان کرمان است.
کریم عربی اظهار داشت: همیشه نباید مسئولان حوزه کشاورزی این استان در نشست شورای کشاورزی فارس گزارش عملکرد ارایه کنند بلکه نیاز است که موانع مطرح شود و رفع سریع آن در دستور کار قرار گیرد و درخواست های عملیاتی وارد این شورا شود.
وی ادامه داد: منابع آبی این استان به شدت در حال نابودی است و باید کشت گلخانه ای این استان سالانه حداقل 2 هزار هکتار افزایش یابد و اجرای این شیوه باید برای کشاورزان فارس اجباری شود و تا این کار انجام نشود، گلخانه در این استان توسعه نمی یابد.

**وثیقه روستایی معتبر نیست
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران نیز در این جلسه به نمایندگی از بخش خصوصی گفت: تسهیلات بانکی در حوزه توسعه کشت گلخانه ای به راحتی جذب نمی شود چون اغلب بانک های عامل، وثیقه های ملکی روستایی را نمی پذیرند و ضروری است که این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.
محمد ارسلان کاظمی افزود: در نشست گذشته شورای کشاورزی استان فارس، مقرر شد که مشکلات بیمه کارگران بخش کشاورزی حل شود که متاسفانه هنوز این موضوع برطرف نشده است.
وی ادامه داد: روند اخذ استعلام های مورد نیاز برای دریافت مجوز تاسیس گلخانه نیز بسیار طولانی است به گونه ای که در زمانی که استعلام نهایی را دریافت می کنیم، تاریخ استعلام های ابتدایی باطل شده و مجددا باید این کار را انجام دهیم و باید مدت زمان این روند کاهش یابد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.