به گزارش ایرنا، هانس مولر اشتاین هاگن عصر یکشنبه 11 آذرماه در نشستی خبری در حاشیه مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه شیراز به وی اضافه کرد: این مراسم نه فقط برای کسی که این مدرک دکترای افتخاری را دریافت کرده که برای همکاری بین دو کشور گامی بزرگ محسوب می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که دانشگاه درسدن در حوزه بحران آب چه کمکی به استان فارس خواهد کرد، گفت: قرار نیست دانشگاه فنی درسدن کمکی بکند؛ چرا که رابطه دانشگاه درسدن و دانشگاه شیراز برابر است و دو طرف با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
اشتاین هاگن ابراز داشت: دانشگاه شیراز اقدامات و پژوهش‌های مهمی در حوزه مدیریت آب انجام داده است و استادانی نیز در این زمینه از دانشگاه درسدن به دانشگاه شیراز رفت و آمد می‌کنند که همزمان از فناوری‌ها و امکانات دانشگاه درسدن در حوزه های خشکسالی و محیط زیست استفاده می‌کنند.
وی بیان داشت: نتایج مشخصی از ارتباطات دو دانشگاه طی دو سال اخیر حاصل شده است که در نتیجه آن دو بار هیاتی از دانشگاه شیراز به درسدن آمده و ما نیز برای دومین بار است که به شیراز می‌آییم.
رئیس دانشگاه درسدن آلمان هدف از این ملاقات‌های متقابل را آشنایی استادان دانشگاهی با یکدیگر و زمینه‌های پژوهشی عنوان کرد و افزود: برای مثال از آنجا که فارس در رشته زیست شناسی و گیاه شناسی به برخورداری از گیاهان دارویی شهرت دارد و استادان درسدن علاقه مند هستند در مقطع دکتری با امکانات فنی در این زمینه پژوهش کنند که برای هر دو کشور دستاوردی مفید برای کشف و تجاری‌ سازی گیاهان دارویی خواهد داشت.
اشتاین هاگن با اشاره به اینکه در آغاز همکاری‌ها با دانشگاه شیراز، این شهر را زیبا و فرهنگی یافتیم، ادامه داد: شیراز شهری شناخته شده نبود و بخشی از فعالیت‌ها باعث ایجاد روابط متقابل برای شناخت دو شهر شیراز و درسدن بوده است.
این مقام علمی کشور آلمان بیان کرد: روابط خارجی برای کشوری صنعتی مثل آلمان به صنایع وابسته است و بسیاری صنایع شرکای تجاری آمریکایی دارند و قطعا برای آنها تصمیم‌گیری درباره ارتباط با ایران دشوار است اما در بسیاری موارد دولت آلمان همکاری صنایع با ایران را تشویق می‌کند.
وی افزود:صبح فردا دانشگاه درسدن دریک بیانیه خبری مفصل خبراعطای این مدرک دکترای افتخاری را به همه خبرگزاری‌های محلی در آلمان و در اتحادیه اروپا ارسال می‌کند و درباره این مراسم و همکاری بین دانشگاه درسدن و شیراز گزارش مفصلی نوشته خواهد شد.
اشتاین هاگن افزود: یکی از اهداف همکاری‌های دانشگاهی بین‌المللی این است که شناخت افراد را نسبت به کشور‌های مختلف افزایش دهیم؛ از همین رو استادان و دانشجویان به عنوان تکثیرکننده این خبر اعلام خواهند کرد که در ایران امنیت وجود دارد.
این استاد دانشگاه آلمان اضافه کرد: بر این اساس مردم دیگر کشور‌ها خواهند دید که ایران کشوری با فرهنگ بالا و استانداردهای علمی دقیق است که باعث می‌شود دیدگاه ایران‌هراسی کم کم تغییر یابد.
رئیس دانشگاه شیراز در این نشست خبری با بیان اینکه این دانشگاه با هدف تعامل اجتماعی تصمیم گرفت با برخی مجامع علمی جهانی که اعتباری ویژه دارند، ارتباط برقرار کند، گفت: این دیدار‌ها حاصل تلاش‌های مدیریت سابق و مدیریت کنونی دانشگاه شیراز است که از فروردین ماه 97 با برگزاری هفته دانشگاه درسدن در شیراز آغاز شد.
حمید نادگران بیان داشت: برای ما افتخاری بزرگ است که رئیس دانشگاه درسدن آلمان باوجود مشغله‌های بسیار در فرصتی 24 ساعته به شیراز آمد و این اعتبار را به دانشگاه شیراز داد که دکترای افتخاری آن را باعنوان یک دانشگاه برتر کشور در رده نخست دانشگاه جامع بعد از دانشگاه تهران بپذیرد.
وی با اشاره به اینکه تعاملات بین المللی با دانشگاه‌های ممتاز اروپایی، راه دانشگاه شیراز را در مسیر بین‌المللی‌ سازی هموار می‌کند، ابراز داشت: این دومین دکترای افتخاری است که دانشگاه شیراز به یکی از پروفسور‌های جهان اعطا می‌کند؛ اولین دکترای افتخاری دانشگاه شیراز در سال 1988 به برنده جایزه نوبل شیمی اهدا شد.
نادگران بیان کرد: امروز با اعطای دکترای افتخاری راه دانشمندان مبرز و برجسته برای ارتباطی بین المللی با ایران هموار می‌شود؛ افزون بر این تفاهم‌نامه‌ای نیز صبح امروز بین دو دانشگاه امضا شد که در زمینه‌های تبادل دانشجو، تبادل استاد، تبادل پروژه‌های دکتری و نیز اعطای مدرک دکترای مشترک است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در فضای سیاسی و خصمانه امروز کشور ما با همه توانایی‌ها در دانشگاه شیراز فضایی با عنوان دیپلماسی علمی و ورزشی درست کرده است که یکی از راهکار‌های کارکردی فضای بین المللی در این گونه مواقع همین دو دیپلماسی است.
نادگران ادامه داد: تماس با دانشگاه درسدن در چارچوب دیپلماسی علمی است و در قالب تعاملات ورزشی نیز طی دو سال آینده المپیاد ورزشی دانشگاه‌های غرب آسیا در دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه یکی از دلایلی که دولت امریکا نتوانست اجماعی جهانی علیه ایران درست کند، استقرار دیپلماسی علمی دانشگاه‌های کشور بود، گفت: تعامل دانشجویان و استادان باعث شده به سهم خود از اجماع جهانی علیه ایران جلوگیری شود.
دانشگاه شیراز در فروردین سال 1397 رویدادی بین‌المللی هفته دانشگاه صنعتی درسدن آلمان را در دانشگاه شیراز کلید زد. رویدادی که 26 فروردین‌ این سال آغاز شد و می‌توان آن را نقطه ‌عطفی برای فعالیت‌های علمی و تبادلات بین‌المللی پژوهشی و دانشگاهی برشمرد.
دانشگاه شیراز که در زمره سه دانشگاه جامع کشور قرار دارد، در قالب توسعه فعالیت‌های پژوهشی و بین‌المللی خود و همچنین برای تحکیم روابط با دیگر دانشگاه‌های جهان و همکاری در زمینه‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و محیط زیست که از موضوعات مهم و روز ایران محسوب می‌شود، اقدام به برگزاری هفته دانشگاه صنعتی درسدن آلمان کرده بود. اهدای دکترای افتخاری به رئیس دانشگاه درسدن آلمان در ادامه همین همکاری‌ها صورت گرفته است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.