به گزارش ایرنا رئیس دانشگاه شیراز، یکشنبه در آیینی که به همین مناسبت در این مرکز علمی برگزار شد، گفت: امروز راه جدیدی برای توسعه پایدار و همکاری مشترک و نزدیک‌ تر بین دانشگاه شیراز و دانشگاه فنی درسدن آلمان آغاز شده است.
حمید نادگران ادامه داد: این رویداد بهانه‌ای است برای گسترش روابط بین‌المللی بین 2کشور ایران و آلمان‌ که گرچه همواره خوب بوده، امید است در آینده مستحکم‌تر شود.
وی بیان کرد: امروز قرارداد همکاری علمی پژوهشی مشترک بین 2 دانشگاه شیراز و درسدن آلمان به امضا رسید که در قالب آن، تبادل استاد و دانشجو، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، کنفرانس‌های علمی مشترک، فرصت‌های مطالعاتی استادان، امکان حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های یکدیگر و برنامه‌های مرتبط با آموزش‌های الکترونیکی (مجازی) فراهم می‌شود.
نادگران گفت: امیدواریم هر 2 دانشگاه شیراز و درسدن آلمان از همکاری و هم افزایی مشترک، بهره‌مند و از مزایای آن منتفع شوند.

**فعالیت های مشترک علمی با آلمان قابل تعمیم است
سرپرست استانداری فارس نیز در این آیین با قدردانی از دولت و مردم آلمان به دلیل رویکرد انسان دوستانه و حمایت‌هایشان از مردم کشور‌های جنگ‌زده‌ای همچون سوریه و افغانستان، از مقاومت آلمان در برابر رفتارهای یک جانبه آمریکا نیز تقدیر کرد.
یدالله رحمانی افزود: دولت آلمان در برابر فشار‌های غیر منطقی و خودسرانه آمریکا در جهان و تحریم و بی اخلاقی آنان در زمینه توافق هسته‌ای، مقاومت کردند، مسیر درستی را پیش گرفتند و جایگاه سیاسی آلمان در جهان با این تصمیم های منطقی روندی موفق‌تر را طی خواهد کرد.
وی، دولت و ملت ایران را علاقه‌مند به همکاری با دولت و ملت آلمان دانست و ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها تداوم یابد و دامنه آن به مروز زمان افزایش ‌یابد.
رحمانی ادامه داد: اینکه فعالیت‌های مشترک بین 2دانشگاه معتبر و بزرگ شیراز و درسدن آلمان منجر به توسعه همکاری‌ها به سمت شهرها و شهرداری‌ها شده است، مایه شادمانی است و این روند قابلیت رو به افزایش دارد.
سرپرست استانداری فارس با اشاره به ظرفیت‌های بسیار فارس و ایالت ساکسونی در همه بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، همکاری‌های این 2 استان را بسیار ارزنده ارزیابی و از دانشگاه شیراز به دلیل اهدای دکترای افتخاری به پروفسور هانس مولر قدردانی کرد.

**همکاری‌های علمی، راهکار رفع مشکلات جهانی است
دکتر هانس مولر اشتاین هاگن نیز در این آیین اظهار داشت: برایم مایه افتخار است که توانسته ام والاترین مرتبه دانشگاهی دانشگاه شیراز را که دکترای تخصصی است، دریافت کنم.
وی، با اشاره به نخستین حضورش در ایران در سال ۲۰۰۰، افزود: از اولین دیدارم با ایرانیان، میهمان نوازی باور نکردنی ایرانی‌ها بسیار قابل تمایز و چشمگیر بود و فرهنگ غنی ایرانی را بسیار ارزشمند دریافتم.
رئیس دانشگاه فنی درسدن آلمان، ارزش این دکترای افتخاری را بسیار بیش از یک هدیه ساده دانست و بیان داشت: امروز بیش از گذشته به همکاری بین دانشگاه‌ها نیاز داریم چرا که با چالش‌های بزرگی همچون کمبود آب، خشکسالی و نابودی محیط زیست مواجه هستیم.
مولر تاکید کرد: انسان باید به آن میزان از طبیعت استفاده کند که به آن نیازمند است و همگان باید به گونه ای زندگی کنیم که متضمن بهره‌مندی نسل‌های آینده از منابع طبیعی باشیم.
وی افزود: همه با مشکلات و چالش‌هایی رو به رو هستیم که برای حل آنها به همکاری‌های بین المللی نیاز است و هیچ چیز نمی تواند جایگزین این همکاری‌ها و ملاقات‌های علمی و بین‌المللی شود.
این مقام علمی کشور آلمان، همچنین از تنش‌های سیاسی، قومی و مذهبی به عنوان موانع روز جهان یاد کرد و اظهار داشت: اهمیت نقش همکاری‌های علمی بین کشور‌ها با این مسایل بیش از گذشته احساس می‌شود و همگان باید برای آزادی‌های علمی و آزادی بیان تلاش کنیم.
دانشگاه شیراز در فروردین سال 1397رویداد بین‌المللی هفته دانشگاه صنعتی درسدن آلمان را در دانشگاه شیراز کلید زد. رویدادی که 26 فروردین‌ آغاز شد و می‌توان آن را نقطه ‌عطفی برای فعالیت‌های علمی و تبادلات بین‌المللی پژوهشی و دانشگاهی برشمرد.
دانشگاه شیراز که در زمره سه دانشگاه جامع کشور قرار دارد، در قالب توسعه فعالیت‌های پژوهشی و بین‌المللی خود و همچنین برای تحکیم روابط با دیگر دانشگاه‌های جهان و همکاری در زمینه‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و محیط زیست که از موضوع های مهم و روز ایران محسوب می‌شود، اقدام به برگزاری هفته دانشگاه صنعتی درسدن آلمان کرده بود و اهدای دکترای افتخاری به رئیس دانشگاه درسدن آلمان در ادامه همین همکاری‌ها صورت گرفته است.
۷۳۷۵ /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.