به گزارش خبرنگار ایرنا محمدهادی قانع، یکشنبه در نشست خبری افزود: به دلیل عدم معرفی مدیریت واحد برای بافت تاریخی و فرهنگی شیراز، هم اینک دستگاه هایی نظیر استانداری فارس، فرمانداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر کدام به صورت جداگانه کارگروهی ویژه برای ساماندهی و احیای این منطقه تشکیل داده اند و ما نیز برای ایمن سازی این محل کارگروه ایمنی بافت قدیم شیراز را راه اندازی کرده ایم.
قانع با تاکید بر اینکه احتمال وقوع هر گونه حادثه در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر شهرداری و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی این شهر آماده و پای کار هستند اما اداره هایی مانند گاز، برق و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری لازم را در زمینه ساماندهی این منطقه ندارند.
او گفت: اگر دستگاه های نامبرده همکاری لازم را داشته باشند ما برای برطرف کردن موارد ناایمن در این بافت از آمادگی لازم برخورداریم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در بازار وکیل و سایر بازارهای واقع در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز، موارد ناایمن بسیاری وجود دارد که لازم است همه دستگاه های متولی برای ایمن سازی آن ورود کنند.
قانع، بیان کرد: مجوزهای لازم برای خرید یک فروند پهپاد آتش نشانی اخذ شده و به زودی این وسیله خریداری خواهد شد.
او گفت: این پهپاد به شناسایی سریعتر محل حادثه به ویژه در ارتفاعات و بافت تاریخی شیراز و همچنین فرماندهی عملیات های امدادی در این شهر کمک شایانی خواهد کرد.

** اطلاعات مجتمع های تجاری ناایمن شیراز رسانه ای می شود
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: هم اکنون 130مجتمع تجاری فعال در این کلانشهر وجود دارد که بسیاری از این ساختمان ها فرسوده و یا ناایمن هستند و متاسفانه اغلب این مراکز از مشاور و مسئول ایمنی برخوردار نیستند.
قانع گفت: برای بسیاری از این مجتمع های تجاری، راه خروج اضطراری پیش بینی نشده و اگر هم وجود دارد کسبه از آن به عنوان انباری استفاده می کنند و عملا مسدود است.
وی، در مورد انتشار اطلاعات مجتمع های تجاری ناایمن شیراز بیان کرد: بررسی موارد ناایمن مجتمع های تجاری این شهر از دی ماه 97 آغاز خواهد شد و در پایان همین ماه اطلاعات ساختمان های تجاری ناایمن شیراز در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

**لزوم اجرای طرح ضابطان قضایی آتش نشان
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین اظهار داشت: متاسفانه این سازمان قدرت اجرایی ندارد که برای ایمن سازی شهری اقدام قانونی انجام دهد از این رو برای رفع این نقیصه در روزهای گذشته، نشست هایی با مدیرکل دادگستری فارس برگزار کردیم تا طرح ضابطان قضایی آتش نشان در شیراز نیز اجرایی شود.
وی اضافه کرد: طرح ضابطان قضایی آتش نشان برای نخستین بار در حوزه ایمنی شهری در تهران اجرا شده که امیدواریم این طرح در کلانشهر شیراز هم عملیاتی شود.

** وقوع 90 درصد حوادث شیراز به سبب عدم آگاهی شهروندان
قانع در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هفت ماه سال 97 بیش از 10 هزار عملیات اطفای حریق و امداد رسانی از سوی ماموران آتش نشانی شیراز انجام شده که متاسفانه بیش از 90 درصد این حوادث به دلیل عدم آگاهی شهروندان رخ داده است.
وی، به طرح بازدید رایگان دودکش منازل که از ابتدای آبان 97در شیراز برای اولین بار آغاز شده اشاره و بیان کرد: در قالب این طرح تا کنون بیش از 500 منزل مورد بازدید قرار گرفته و موارد ناایمن این خانه ها برطرف شده است.

**60 درصد از تماس ها با آتش نشانی شیراز مزاحم تلفنی است
قانع اضافه کرد: به طور میانگین روزانه حدود 800 تماس با مرکز 125 آتش نشانی شیراز برقرار می شود که تنها حدود 90 تماس از این تعداد به عملیات منجر می شود.
او بیان کرد: بخشی از تماس ها با این مرکز تقاضای راهنمایی از سوی ماموران آتش نشانی دارند اما متاسفانه مابقی این تماس ها که حدود 60 درصد است مزاحم تلفنی است.

**20 هزار آتش نشان داوطلب در شیراز آموزش دیده اند
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین در قسمت دیگری از مطالب خود به چهاردهم آذر که به عنوان روز آتش نشانان داوطلب نامگذاری شده اشاره کرد و افزود: حدود یک دهه از جذب آتش نشان های داوطلب در کشور ما سپری می شود اما آنچه که در این مورد ضروری به نظر می رسد، برنامه ریزی جامع برای ساماندهی این دسته از آتش نشانان است.
وی اظهار داشت: بیش از 20 هزار نفر در شیراز به عنوان آتش نشان داوطلب، آموزش های لازم را فرا گرفته اند، از این تعداد برای حدود 12هزار نفر پرونده تشکیل شده و در زمان هایی که به وجود آنها نیاز باشد فراخوان می شوند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز افزود: برنامه ریزی های لازم برای برپایی مراسم ویژه چهاردهم آذرماه صورت گرفته، برگزاری سمینار، کوه پیمایی و پیاده روی خانوادگی از جمله برنامه هایی است که به مناسبت این روز در شیراز برگزار خواهد شد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.