به گزارش ایرنا یدالله رحمانی، عصر شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان در شیراز افزود: دولت ظرف سال های 91 تا 96 با وجود محدودیت های جدی و تاثیرگذاری که به ویژه در بخش عمومی داشته با تلاش های همه جانبه و اتخاذ تدابیر و راهکاری های مختلف، تمام شاخص هایی که در مسیر منفی حرکت می کردند از جمله رشد اقتصادی و تورم را متوقف کرد و در مسیر مثبت قرار دارد.
وی ادامه داد: بخشی از این موفقیت های دولت به تدابیری که در بودجه های سنواتی اندیشیده شد باز می گردد و بی شک در بودجه 98 هم این تدابیر به شکل روشن اندیشیده شده است.
رحمانی بیان کرد: بر همین اساس، دولت تدبیر و امید، ایجاد و حفظ ثبات اقتصادی، مقابله با تحریم ها، تامین معیشت عمومی، کاهش فقر و صیانت از تولید و اشتغال را به عنوان یکی از مهمترین رویکردها در بودجه 98 دنبال می کند.
او اظهار داشت: همچنین اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و محوریت دادن به بخش خصوصی در واگذاری دارایی های غیر مولد با هدف مولد کردن آنها از جمله موضوع های مهمی است که دولت در بودجه 98 در دستور کار خود قرار داده است.
وی بیان کرد: ما نیز باید در زمان عملیاتی شدن بودجه، تمام این راهکارها را در استان مد نظر داشته باشیم و آنها را در مباحث کارشناسی و مدیریتی خود به کار گیریم و تاثیر بودجه دولت در بهبود این شاخص ها را لحاظ کنیم.
سرپرست استانداری فارس ادامه داد: باید از فضای بودجه 98 برای افزایش حداکثری سهم استان از این بودجه در قالب یک سازماندهی مناسب، نهایت بهره را ببریم.
رحمانی افزود: سازمان برنامه و بودجه، دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس و استانداری به عنوان چهار عنصری که در این زمینه دخیل هستند بدون تردید اگر با همدلی و به شکل هماهنگی کار کنند می توانند سهم قابل توجهی را از محل منابع بودجه 98 به استان اختصاص دهند.
وی، با اشاره به وجود 158 طرح ملی در این استان گفت: در بحث اجرای این طرح ها، مدیران دستگاه های اجرایی باید در گام نخست، سازماندهی لازم را انجام دهند چرا که اگر پیشنهادی از درون دستگاه های اجرایی ارایه نشود، بدون شک سازمان مدیریت و برنامه ریزی از مسیرهای دیگر چندان به تقاضاها توجه نخواهد کرد.
او گفت: باید این بخش کار را مدیران از هم اکنون سازماندهی کنند و در دستگاه های اجرایی ذی ربط حضور فعال داشته باشند.
سرپرست استانداری فارس افزود: همچنین مدیران دستگاه های اجرایی باید پبشنهادهای خود را هم در بودجه 97 و هم در بودجه 98 ضمن اینکه به وزارتخانه های متبوع خود ارایه می دهند به شکل مشخص آنها را تدوین کرده و در اختیار نمایندگان استان در مجلس نیز قرار دهند.
رحمانی، با تاکید بر لزوم اهتمام مدیران به جذب اعتبارات طرح های استانی در مهلت باقی مانده 10 روز آتی، افزود: یکی از ملاک های ارزیابی مدیران، میزان موفقیت آنها در جذب اعتبارات عمرانی است.
وی، از مدیران دستگاه های اجرایی این استان خواست که با توجه به اهمیت نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان شخصا در نشست های این شورا حضور داشته باشند و در صورت همزمان شدن با جلسه های دیگر، شرکت در شورای برنامه را در اولویت قرار دهند.
وی، مجموع اعتبارات طرح های ملی در سال 97 را 840 میلیارد تومان برشمرد و گفت: این عدد که کل پروژه ها و طرح های ملی را باید با آن مدیریت کنیم در مقایسه با یک واحد سرمایه گذاری بخش خصوصی که ممکن است یک هزار میلیارد تومان باشد رقم قابل توجهی نیست و به همین دلیل شایسته نیست که به رقم کمبودی که برای هزینه کرد داریم در جذب این منابع، زمان قانونی را از دست بدهیم.
سرپرست استانداری فارس اضافه کرد: باید در شورای برنامه ریزی یک آسیب شناسی در این زمینه داشته باشیم تا شرایطی ایجاد شود که هر سال یک یا 2 ماه قبل از پایان مهلت قانونی جذب اعتبارات، اعتبارات را به طور کامل جذب کنیم.
رحمانی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه استان فارس در بحث هفته پژوهش در سه سال گذشته جزو استان برتر کشور بوده، بیان داشت: امسال نیز در مهلت کوتاه باقی مانده تا هفته پژوهش، هماهنگی و همکاری های لازم انجام شود تا ضمن آماده سازی اسناد و مستندات اقدامات انجام شده و اطلاع رسانی جامع در مورد این هفته، برنامه های باکیفیتی برای اجرا در هفته پژوهش آماده شود.
بیست و پنجم آذرماه به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده و سرآغاز هفته ای به همین نام است.
وی، در باره آماده سازی اطلاعات طرح ها برای ارایه به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه اطلاعات بودجه 97 پروژه های مد نظر آماده است لذا دستگاه های اجرایی ذی ربط ظرف 48 سال آینده آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح ها، میزان اعتبار و میزان جذب در سال جاری و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری در سال 97 یا ماه های ابتدایی سال آتی و همچنین میزان بدهی را در قالب یک فرمت آماده کنند.
او اظهار داشت: این طرح ها شامل پروژه راه آهن اقلید – یزد، پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان، پروژه سد هایقر، پروژه های آبرسانی خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز و خرامه، پروژه آبرسانی از سد رودبال به فسا، آبرسانی به جهرم، آبرسانی به زرین دشت و پروژه سد نرگسی و سایر طرح ها می شود که باید ظرف 10 روز آینده اطلاعات آنها برای پیگیری در اختیار نمایندگان استان در مجلس گذاشته شود.
سرپرست استانداری فارس، با تاکید بر لزوم توجه به اجرای مصوبات شورای عالی آب، در مورد مشکلات خشکسالی استان گفت: برای طرح موضوع خشکسالی این استان و مشکلات تالاب ها در شورای عالی آب کشور 2 سال کار مدیریتی و کارشناسی انجام شد اما هنوز طرح های قابل توجهی که بتواند این مباحث مدیریتی و کارشناسی را نتیجه بخش کند و آثار آن برای مردم ملموس باشد، نداشته ایم.
رحمانی افزود: بنابراین ضرورت دارد که در اجرای مصوبات شورای عالی آب حتما طرح و احکام پیشنهادی داشته باشیم.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نامگذری امسال به نام سال حمایت از کالای ایران از سوی رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: نباید مشغول شدن دستگاه های اجرایی به وظایف اصلی باعث شود که این شعار را فراموش کنیم و ضرورت دارد که هر گونه تمهیدی در این زمینه لازم است، اندیشیده شود.
رحمانی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی این استان، در شرایط یکسان از نظر قیمت و کیفیت، دستگاه های اجرایی استان موظفند که نیازهای خود را از تولیدات واحدهای تولیدی فارس تامین کنند.
وی افزود: همچنین در کنار این موضوع باید سیاست هایی که می تواند به کاهش قیمت تمام شده، کاهش هزینه های نیروی انسانی و کاهش هزینه های سرمایه ای، هزینه های انرژی و دیگر هزینه ها منتهی شود در دستور کار قرار گیرد.
او گفت: واحدهای تولیدی نیز برای افزایش کیفیت تولیدات خود، استفاده از آخرین فناوری ها و دانش روز را مد نظر داشته باشند.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.