محمدرضا شهابی پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: نماتد مرکبات، ناقل عوامل بیماری‌زاست و کارشناسان حفظ نباتات جهرم نمونه‌هایی از نهالستان‌های شهرستان جهرم را برای بررسی جمعیت این آفت طی یک دوره، برای مبارزه با زوال مرکبات و نظارت بر تولید سالم تهیه کردند.
وی افزود: نمونه‌های متعددی گرفته شده به آزمایشگاه کنترل آفات و بیماری‌ها در مدیریت حفظ نباتات استان فارس ارسال شد تا نتایج بررسی نماتد و دیگر عوامل بیماری ‌زا و آفت‌ها برای کنترل ارسال شود.
نماتدها به گروهی از جانوران پرسلولی و کرمی یا نخی شکل گفته می‌شود که ساختمان غیر بندبند دارند و در یک یا دو انتها ممکن است باریکتر شده باشند.
نماتدها از بی‌ مهرگان هستند و در یک انتهای بدن سر و در انتهای دیگر دُم داردند.
علائم بیماری‌های ناشی از نماتدها شامل کوتولگی یا کم‌ رشدی یا ضعف عمومی، علائم مشابه کمبود عناصر غذایی و پژمردگی در ساعات گرم روز است.
برخی نماتدها ممکن است گال یا غده‌های هوایی(روی برگ‌ها، ساقه و یا در بذر) روی اندام‌های هوایی گیاه ایجاد کنند.
عارضه‌ زردی و زوال مرکبات در بیشتر مناطق مرکبات‌ خیز استان فارس به ویژه جویم لارستان، قیر و کارزین، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.
این عارضه به گونه خاصی از مرکبات محدود نمی‌شود و بیشترین خسارت روی لیمو لیسبون(خارگی)، پرتقال، نارنگی و لیمو ترش مشاهده می‌شود.
نشانه های این مشکلات شامل قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، تنک ‌شدن تاج درخت درختان، ریزش برگ‌هاست و زوال شامل از بین رفتن رشد ریشه‌های مویین و سیاه شدن ریشه های اصلی، خشکیدگی و مرگ ناگهانی درختان است.
وسعت باغ های مرکبات جهرم حدود 24 هزار هکتار است.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.