روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر شیراز در گزارش روز سه شنبه خود از قول نوذر امامی بیان کرد:
اعضای شورای اسلامی شیراز پس از پنج ماه کار کارشناسی، به اتفاق آرا این لایحه را تصویب کردند که بر اساس آن یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده شهر شیراز، بر مبنای قابلیت‌های استقرار به سه پهنه A و B و C تقسیم می شود.
وی ادامه داد: از هنگامی که این مصوبه ابلاغ شود، مشوق های نوسازی مطابق با پهنه تعریف شده، وضعیت تجمیع پلاک ها و همچنین رعایت ملاک‌های شهرسازی از 50 تا 85 درصد به متقاضیان تجدید بنا در بافت‌های فرسوده تعلق می‌گیرد.
امامی افزود: برای نخستین بار، افزون بر عوارض صدور پروانه ساختمانی و هزینه خدمات ساختمانی، عوارض و هزینه تامین سرانه خدمات عمومی و شهری، هزینه تامین و کسری ساخت پارکینگ، عوارض بر حق مشرفیت، هزینه خدمات کسری فضای باز، بالکن، هزینه آسفالت، مجوز حفاری، تمدید پروانه و موافق اصولی، بهای خدمات مدیریت نظارت بر جمع‌آوری و حمل نخاله‌های ساختمانی، مشمول معافیت شد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: با تصویب اعضای شورای پنجم، حق الزحمه دفاتر تسهیل گری تعدیل و کل مبلغ حق الزحمه در بافت فرسوده مصوب، توسط شهرداری پرداخت می‌شود و ریالی بابت حق الزحمه صدور پروانه توسط ساکنان بافت فرسوده به دفاتر تسهیل گری پرداخت نخواهد شد.
وی، با اشاره به جمع بندی نظر شهروندان و اهالی بافت فرسوده گفت: مشکل کنونی مبنی بر انحصاری بودن این دفاتر برطرف شده و شهروندان بافت فرسوده برای درخواست تجدید بنا، در مراجعه به شهرداری یا دفاتر تسهیل گری دارای حق انتخاب هستند.
امامی بیان کرد: در این مصوبه بر خلاف پیشنهاد اولیه شهرداری، حق الزحمه صدور عدم خلافی، پایان کار، استعلام و بازدید همچنان رایگان است و بابت این خدمات حق الزحمه ای به دفاتر پرداخت نمی شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: معافیت تجدیدبنای مسکونی در بافت تاریخی فرهنگی در مصوبه این شورا به صورت صد درصد لحاظ شده و امیدواریم پس از سپری شدن روال قانونی تایید مصوبه در فرمانداری و همزمان با ابلاغ آن، تحولی بنیادین در بافت فرسوده شیراز صورت پذیرد.
امامی اضافه کرد: همچنین می توانیم با استقبال سرمایه ‌گذاران و انبوه سازان از مشوق های جدید تعریف شده، شاهد تعریف پروژه های محرک توسعه در مناطق کم برخوردار بافت فرسوده و نوسازی این بافت ها باشیم.
وی، همچنین بر لزوم برگزاری فراخوان برای راه اندازی دفاتر جدید تسهیل گری در 2 ماه آینده از سوی شهرداری شیراز تاکید کرد و افزود: برای تحقق این مهم، جمعی از متخصصان دانش آموخته به یاری شهرداری شتافته و با اجرای اصول تسهیل گری منشا خیر و برکت در این بافت ها خواهند شد.
امامی، با اشاره به مطالبات قانونی شهرداری شیراز از دولت بابت نوسازی بافت فرسوده، خواستار اجرای تعهدات قانونی در قبال بافت فرسوده از سوی دولتمردان و پیگیری مجدانه این مطالبات توسط شهرداری شد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، بیان کرد: رویکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر به بافت فرسوده مبتنی بر درآمدزایی نیست و شهرداری کل عایدات را دو باره در پهنه های فرسوده شهر هزینه خواهد کرد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.