به گزارش ایرنا، بنا بر نتایج سرشماری سال 1395 مرکز ملی آمار ایران، پس از شیراز، شهر مرودشت با 148 هزار و 858 نفر جمعیت دومین شهر پرجمعیت استان فارس تلقی می شود.
پس از آن، شهر جهرم با اختلاف اندکی یعنی با 141 هزار و 634 نفر جمعیت در رده سوم قرار دارد.
اوایل اردیبهشت ماه 97 اعلام شد که شهردار سابق و شماری از اعضای شورای اسلامی، بخشدار مرکزی و معاون عمرانی فرمانداری مرودشت در پی اتهامات وارده در زمینه مفاسد اقتصادی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند.
سی و یکم خرداد 97 رئیس کل دادگستری فارس اعلام کرد: این پرونده به اتهامات مربوط به ارتشا در دادسرای مرکز استان تحت نظارت و رسیدگی است.
ششمین نشست محاکمه شهردار سابق و برخی اعضای شورای اسلامی شهر مرودشت به اتهام اختلاس و فساد مالی و اقتصادی، شنبه 14 مهر 97 در شعبه 101 کیفری استان فارس برگزار شد.
نهم آبان ماه جاری نیز احکام اولیه متهمان پرونده شهرداری و برخی اعضای شورای شهر مرودشت در شعبه 101 دادگاه کیفری دو شیراز صادر شد.
** 6 ماه در غیاب شهردار
افزون بر 6 ماه بود که دومین شهر پرجمعیت استان از شهردار بی نصیب بود و البته در مدتی از این زمان، این شهرداری با حکم سرپرستی اداره می شد.
این موضوع سبب شده است که انتظار افکار عمومی برای انتخاب شهردار بیش از گذشته در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازتاب یابد.
با انتصاب شهردار جدید مرودشت؛ این فرایند با یک تفاوت نسبت به سایر شهرها دنبال شد، چرا که شورای اسلامی شهر مرودشت در دوره پنجم منحل اعلام شده است و مقام مسئول تعریف شده در قانون، باید در زمینه تصدی مسئولیت شهرداری این شهر تصمیم بگیرد و او فردی نیست جز مقام ارشد استان، یعنی استاندار.
حجت الاسلام مهدی آقایی امام جمعه مرودشت در خطبه های نماز جمعه 25 آبان ماه این شهر از استاندار فارس به واسطه تعیین سرپرست برای شهرداری مرودشت تشکر کرد و افزود: چند ماهی است که شهرداری دومین شهر پرجمعیت استان فارس با سرپرست موقت اداره می شود، از این رو، یک مطالبه مردمی است که از مسئولان استانداری تقاضا داریم نیروی توانمند و کاربلد و انقلابی را برای تصدی شهرداری انتخاب کنند.
این در حالی بود که به گفته رهام پیکری فرماندار مرودشت، در ماه های گذشته با افراد مختلفی برای انتخاب به عنوان شهردار مرودشت صحبت و مشورت شده بود.
وی دو روز قبل از نهایی شدن نام شهردار مرودشت در خصوص علت انتخاب نشدن سرپرست شهرداری این شهر به عنوان شهردار این شهر به خبرنگار ایرنا گفته بود: اتفاقا یکی از گزینه ها، سرپرست فعلی شهرداری بود که خودش بنا به دلایلی از جمله بومی نبودن اعلام کرد که حاضر به پذیرش این مسئولیت نیست.
** انتظار به پایان رسید
در نهایت این تلاش ها و رایزنی ها، روز دوشنبه 28 آبان ماه جاری بود که سید مهدی مکی در آیینی به عنوان شهردار جدید معرفی و از خدمات حسن محرابی در دوره سرپرستی این شهرداری قدردانی شد.
فرماندار مرودشت در سخنانی در این آیین با بیان اینکه این شهرستان از موقعیت وظرفیت خاصی برخوردار است و مقیاس کوچکی ازکشور محسوب می شود، گفت: به طور کلی نوع مدیریت در شهرستان مرودشت متفاوت تر از سایر شهرستان ها می باشد ونیاز به شگرد خاصی دارد .
رهام پیکری گفت: با توجه به اتفاقات پیش آمده در موضوع شهرداری وشورای شهر مرودشت که به دنبال آن وزرات کشور رای به انحلال شورای شهر مرودشت داد به ناچار باید شهردار این شهرستان توسط شخص استاندار انتخاب می گردید .
پیکری افزود: فردی که می خواهد سکان امور شهری مرودشت را برعهده بگیرد باید از تیزبینی خاصی برخوردار باشد زیرا حساسیت شهری در مرودشت به دلیل وجود فرهنگ های متعدد قومی بسیار بالا است.
وی اظهار داشت: به دلیل انحلال شورای شهر مرودشت اکنون باید شهردار جدید این شهر، ضمن رعایت اصل مشارکت مردم در برنامه های شهری، به گونه ای کار کند که خلاء نبود شورا جبران شود .
حجت الاسلام مهدی آقایی امام جمعه مرودشت نیز در سخنانی با اشاره به فرمان امام علی (ع) در نهج البلاغه درجهت توصیه به مدیران و کارگزاران نظام گفت: داشتن صداقت و رعایت قانون ومقررات از وظایف مدیران محسوب می شود و سر و سامان دادن اوضاع شهر در گروه وحدت رویه توام با هم دلی ونظارت بیشتر دستگاه های اجرایی است.
در ادامه علی نقی طبیب لقمانی مدیرکل دفتر شهری وامور شوراهای استانداری فارس با بیان اینکه تنها سی درصد از منابع مالی شهرداری ها از طریق دولت تامین می شود، اظهار داشت: حساسیت مدیریت شهری کاملا متفاوت با مدیریت های رایج در سطح شهر می باشد زیرا این نوع مدیریت عمدتاً مدیریت هزینه وکسب درآمدها هست که در چهارچوب قانون ومقررات می باشد .
لقمانی در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که شهرستان مرودشت به عنوان دومین شهر بزرگ استان فارس محسوب می شود، گفت: امروزه دوران مدیریت برمردم ومدیریت برای مردم سپری شده است ودوران مدیریت با مردم است ودر این راستا باید بتوانیم ضمن اعتماد سازی دوجانبه بین شهروندان ومسئولان ونیروهای خدمات شهری در فضای توام با اتحاد و هم دلی هر چه بیشتر در مسیر خدمت رسانی مناسب برای اهالی این شهرستان گام برداشته شود .
وی در ادامه ضمن اشاره به سوابق مدیریتی سید مهدی مکی شهردار جدید مرودشت به وی توصیه کرد ضمن رعایت احترام کامل به مردم این شهرستان ،در راس همه امور خود انظباط مالی وشفاف سازی را سرلوحه کار خود قرار داده واز نیروها وظرفیت های منابع انسانی موجود در شهرداری مرودشت نهایت استفاده را داشته باشد .
در ادامه حسن محرابی سرپرست سابق شهرداری مرودشت به ایراد سخنانی پیرامون فعالیت های صورت گرفته در مدت زمان تصدی خود در این قسمت ،از جمله تلاش در جهت کاهش پرونده های قضایی موجود در شهرداری بابت تسویه حساب پیمانکاران سابق و جبران عقب ماندگی 6 ماه از حقوق پرسنل خدماتی شهرداری مرودشت وراه اندازی وایجاد فضای آرام و به دور از هرگونه تشنج در مجموعه شهرداری مرودشت دراین مدت اشاره کرد.
سید مهدی مکی شهردار جدید مرودشت ضمن تبریک هفته وحدت وبسیج به معرفی اجمالی از سوابق مدیریتی خود از جمله چندین سال متوالی به عنوان معاونت شهرداری کازرون و شهردار این شهر ومعاونت امور حقوقی و املاک شهر صدرا شیراز ،اشاره کرد .
** معرفی معاونت برنامه ریزی فرمانداری مرودشت
در ادامه این مراسم، فریبرز صارمی به عنوان معاونت برنامه ریزی فرمانداری مرودشت منصوب شد .
در این جلسه اعلام شد که اسماعیل تباداراستاندارسابق فارس در روزهای پایانی مدیریت خود، صارمی را به عنوان معاون برنامه ریزی فرمانداری مرودشت منصوب کرده است.
صارمی پیش از این به عنوان کارشناس دفتر برنامه ریزی وحوزه عمرانی فرمانداری مرودشت مشغول به خدمت بوده است .
شهر مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز واقع است. آثار تاریخی تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در 10 کیلومتری شمال این شهر قرار دارد.
6122/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.