به گزارش ایرنا، هادی آشتیانی دوشنبه در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان فارس در شیراز عنوان کرد:
ساخت کتابخانه مرکزی شیراز را با عنوان مطالبه و تقاضا از همه مسئولان استانی درخواست می‌کنیم.
وی بیان داشت: در شأن شیراز است که کتابخانه مرکزی خوبی را داشته باشد و انشالله بتوانیم با حمایت استانداری، شهرداری و شورای شهر شاهد افتتاح کتابخانه مرکزی شیراز باشیم.
اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس برای تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز هنوز با شهرداری به نتیجه نرسیده است و این تعویق باعث شده بودجه ساخت این کتابخانه هر سال برگشت بخورد.
موضوع ساخت کتابخانه مرکزی شیراز طی سال های گذشته نخستین اولویت کتابخانه های عمومی فارس و انجمن خیرین بوده است و همچنان در دست پیگیری است.

** تبدیل کتابخانه به فرهنگسرا
معاون ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های کشور همچنین گفت:تبدیل کتابخانه‌های کشور به فرهنگسراهای اجتماعی مطالبه وزیر ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: در پی اقدام می‌توانیم بسیاری از مشکلات و مسائل و معضلات اجتماعی را به ‌صورت ریشه‌ای پیگیری کنیم و درصدد پیشگیری از آن‌ها برآییم.
آشتیانی با بیان اینکه دستیابی‌ به این هدف همکاری فشرده‌ و مطلوبی را می‌طلبد، عنوان کرد: کتابداران مهمترین نقش را در این زمینه ایفا خواهند کرد.
معاون ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های کشور افزود: در شیراز بیشتر کتابخانه‌های عمومی با محوریت کتابداران فعالیت می‌کنند و این گام برای ترویج فرهنگ بسیار موثر و اساسی است.
همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این آیین با بیان اینکه کتاب ارزشمندترین دستاورد بشری است گفت: کتاب محصول خلاقیت انسان است و راز جاودانگی مردان بزرگ را باید لابه‌لای کتاب جست‌ وجو کرد.
روح‌ الله منوچهری افزود: کتابخوان کسی است که به واسطه همنشینی با کتاب کمال یافته است و کتابدار در این فرایند مشاوری امین است.

** کتابخانه های عمومی دانشگاهی همگانی است
وی با تاکید بر اینکه کتابخانه گلستانی از بوستان های دانشمندان است، ابراز داشت: کتابخانه عمومی دانشگاهی همگانی فارغ از قوم و نژاد و جنسیت است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به عملکرد یک سال اخیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، گفت: طی یک سال گذشته افتتاح 5 باب کتابخانه عمومی به همت خیرین صورت گرفته است.
وی بیان داشت: بهره‌ برداری از سالن کنفرانس 79 نفره در شیراز، بهسازی کتابخانه عمومی جهرم انجام شد و تامین اعتبار 12 کتابخانه عمومی دیگر تامین شده است.
منوچهری همچنین با اشاره به اعطای مجوز به 31 کتابخانه مشارکتی عنوان کرد:طی یک سال گذشته 10 تفاهم نامه همکاری منعقد یا تمدید شده است و بیش از 300 نشست کتابخوان برگزار در استان فارس برگزار کردیم.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان اینکه شهر دبیران زرین دشت و نوبندگان فسا امسال از گروه شهرهای بدون کتابخانه فارس خارج می شود، افزود: برای تجهیز کتابخانه‌ها نیز تاکنون اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.
وی با اشاره به برگزاری 1314 برنامه ترویجی عنوان کرد:در تاریخ 30 آبان‌ماه 60 کتابخانه بی‌سیم رایگان در سراسر استان راه اندازی می‌شود.
منوچهری افزود: به ‌منظور نهادینه ‌کردن مطالعه از کودکی بخش کتاب کودک فسا و راه‌اندازی سه کتابخانه عمومی ویژه کودک و نوجوان در شیراز را در دست اقدام داریم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اضافه کرد: شاهد افزایش 12 درصدی در زمینه منابع بوده‌ایم؛‌همچنین تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی 79/ 10 درصد افزایش داشته اند و هم ‌اکنون بیش از 139هزار تن از مردم فارس عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

** در عرصه تبلیغ کتابخوانی موفق نبوده ایم
همچنین سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این آیین با تاکید بر اهمیت کتابخوانی در قرآن کریم و دین اسلام عنوان کرد: با وجود فضای عمومی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و دولت، در عرصه کتابخوانی، در بخش ترویج، تبلیغ و تشویق به کتابخوانی موفق نبوده‌ایم.
سید احمد احمدی ‌زاده نقطه آغازین ایجاد این فضا را خانواده‌ دانست و گفت: خانواده‌ها باید بدانند که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد و ژرفای لازم را در حوزه خلاقیت انسان ایجاد کند؛ به ویژه در شرایطی که شاهد هجمه‌های بسیار در فضای حقیقی و مجازی هستیم.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید براساس آمار و ارقام اتفاقات خوبی در حوزه کتاب‌خوانی رخ داده است، افزود:موضوع کتابخوانی به نهضتی فراگیر نیاز دارد که باید در همه شئونات اجتماعی ایجاد شود و به احساس نیاز در میان مردم بدل شود.
احمدی‌ زاده فضای مجازی را دارای شبهات بسیاری عنوان کرد و ابراز داشت: قشر نوجوان به ویژه در فضای مجازی در معرض خطرات بسیاری هستند؛ همچنین باید از رواج متن‌های سست و بی اساس پیشگیری شود.
سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس بیان کرد: باید شیوه‌ای را تدوین کرد تا بر اساس آن کتاب‌های مرجع و کتاب‌هایی که به سلامت جامعه و دانش افراد کمک می‌کند، به راحتی به مردم معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه استان فارس 233 کتابخانه‌ عمومی دارد که درمقایسه‌با پراکندگی جمعیت استان، چشمگیر نیست، افزود: فارس از لحاظ تقسیمات کشوری با 84 بخش، 106 شهر و 2000 دهستان بزرگترین استان کشور است و از همین رو در حوزه گسترش کتابخوانی نیازمند حمایت و پشتیبانی و کمک نهاد‌های کشوری است.
احمدی‌ زاده همچنین از شورای شهر شیراز و شهرداری درخواست کرد در بخش ایجاد زیرساخت‌ها یاری رسان باشند تا بتوان گامی اساسی در این زمینه‌ها برداشت.
وی از فرمانداران به‌ مثابه ظرفیت‌های استان در کنار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس یاد کرد و گفت: شیراز سومین حرم اهل بیت است و آوازه فرهنگ و هنرش در جهان فراگیر است و توقع داریم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه ویژه‌ای به این شهر داشته باشد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.