به گزارش ایرنا، دکتر هادی مصلی نژاد دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت، 88 درصد مردم شهرستان از خدمات نظام سلامت استفاده کرده اند.
وی اظهار داشت: سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب برنامه ها و پروژه های طرح تحول نظام سلامت شکل گرفته است و همه اطلاعات جمعیتی، شاخص های بهداشتی، تعداد خانوار های تحت پوشش، تعداد مراقبت های نوزادان، کودکان، مادران و تعداد بیماران دیابتی، فشار خون و غیره بصورت الکترونیک در آن ثبت می شود.
وی اظهار داشت: از طریق سامانه سیب همچنین می توان حضور غیاب کاربران که شامل پزشکان خانواده، مراقبین سلامت، ماماها و غیره است را بررسی نمود.
به گفته وی هنگامی که افراد به پزشک مراجعه می کنند انجام کلیه مراقبت های سلامت مانند اندازه گیری فشار خون، دیابت و غیره توسط مراقبین سلامت در سامانه ثبت می شود و به راحتی می توان تعداد ویزیت ها و خدمات سلامت ارائه شده را مشاهده کرد.
وی صرفه جویی در وقت و نظارت بر خدمات سلامت در سریع ترین زمان ممکن را از دیگر کارکرد های سامانه سیب دانست و بیان کرد: کودکان، مادران، دانش آموزان، دانشجویان، میانسالان و سالمندان از گروه های هدف در سامانه سیب هستند.
مصلی نژاد با اشاره به بروز رسانی شدن سامانه سیب گفت: بعضی از نیاز ها در سامانه بصورت متوالی بروز رسانی می شود مانند اضافه شدن شاخص های کاربردی به میز کار در سامانه سیب.
وی شاخص های کاربردی را شامل عناوین خدمات مراقبتی در سامانه دانست که اضافه شدن تعداد مراقبت های انجام شده در خانه بهداشت ها در زمینه مصرف سیگار و دخانیات یکی از آنها است.
مدیر شبکه گسترش و معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه 100 درصد جمعیت روستایی این شهرستان تحت پوشش طرح پزشک خانواده هستند ، گفت: ارائه خدمت به مناطق محروم در اولویت برنامه های واحد گسترش شبکه و پزشک خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه است.
دکتر مصلی نژاد با بیان اینکه 96 درصد از جمعیت جهرم تحت پوشش پزشک خانواده‌اند، افزود: پزشکان خانواده مراقبت های اولیه سلامت را بر عهده دارند و پزشک سلامت نگر هستند و با توجه به داشتن تماس مستقیم با خانواده های بیمار به بهداشت جسم و روان افراد توجه ویژه ای دارند.
وی افزود: پزشکان خانواده در صورت صلاح دید، بیماران را به پزشکان متخصص ارجاع می دهند و پزشک متخصص نتیجه معاینات، نوع بیماری، اقدامات درمانی و پی گیری های لازم را به پزشک خانواده اعلام می کند.
به گفته وی در حال حاضر 63 پزشک خانواده شهری و روستایی و 55 مراقب سلامت در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی مشغول به ارائه خدمت هستند.
مصلی‌نژاد اظهار داشت: تزریقات، وصل سرم، ویزیت و دارو( به جز دریافت حق فنی) به صورت رایگان، تشکیل پرونده الکترونیک و انجام کلیه امور تخصصی از جمله خدمات پزشک خانواده در پایگاه ها و مراکز بهداشتی شهرستان جهرم و روستاهای تابعه است که توسط مراقبین سلامت و ماماها ارائه می‌شود.
وی همچنین گفت: اعتباراتی که برای خدمات پزشک خانواده توسط وزارتخانه و بیمه پرداخت می شود بر اساس میزان مراقبت های انجام شده در سامانه سیب است.
به گفته وی، یکی دیگر از اهداف دانشگاه، استفاده از ظرفیت سامانه سیب برای تشکیل پرونده سلامت کارکنان است.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.