به گزارش ایرنا، سید محمد بطحایی یکشنبه در اجلاس دو روزه دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز با بیان اینکه این سازمان محلی برای همکاری و هبستگی بین کشورها و ملت های مسلمان است، افزود: بر این باوریم همکاری هایی که در زمینه فرهنگ، علم و آموزش صورت می گیرد، نقش بسیار مهم و بی بدیلی در ایجاد تفاهم و نگرش مثبت بین ملت ها دارد.
وی دراین مراسم که در پایگاه استنادی علوم جهان واقع در شیراز در حال برگزاری است، گفت : این امر، زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط و همکاری همچنین تقویت همبستگی بین ملت ها را فراهم می آورد به ویژه آنکه نقطه مشترک بین کشورهای عضو آیسسکو، دین مبین اسلام، فرهنگ و تمدن درخشان آن است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، آیسسکو با برخورداری از عضویت 54 کشور اسلامی نقش موثری در جامعه بین المللی ایفا کرده و در جایگاه یک نهاد بین المللی و اسلامی، شأن و مرتبه ویژه در مجامع بین المللی دارد.
بطحایی تاکید کرد: ما حمایت و پشتیبانی آیسسکو از ملت های ستم دیده و رنج دیده مسلمان را به ویژه از مردم فلسطین ارج می نهیم و فعالیت های آیسسکو را برای احقاق مردم فلسطین سودمند می دانیم.
رئیس شورای عالی کمیسیون ملی ایران در آیسسکو با اشاره به نقش موثر ایران در تدوین برنامه های آیسسکو، گفت: ایران از آغاز پیوستن به این سازمان تاکنون کوشیده است نقش موثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامه ای آن داشته باشد.
وی ادامه داد: دفتر منطقه ای آیسسکو و کمیسیون های ملی در ایران دو نهاد فعالی است که همواره و در هر شرایطی به تلاش برای ایجاد هماهنگی و اجرای برنامه های علمیِ میان مدت و سه ساله همچنین برنامه های ویژه ادامه داده و عزم جدی برای پیگیری فعالیت های آیسسکو دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سنگ بنای پیشرفت و توسعه پایدار است، اظهار کرد: با توجه به اینکه برخورداری از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیازهای روز باشد، نقش کلیدی در برقراری تفاهم و صلح بین ملت ها دارد؛ از این رو ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم معیارها و استانداردهای کیفیت را افزایش داده و نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقا دهیم.
بطحایی با ارائه آماری در خصوص درصد آموزش کودکان سنین مدرسه در ایران، گفت: هم اینک نظام آموزشی ایران، 99 درصد کودکان سنین مدرسه ای در دوره ابتدایی را تحت پوشش قرار داده و نرخ جذب آن در دوره دبیرستان به بیش از 85 رسیده است.
وی در این باره، افزود: ما توانسته ایم 96 درصد دختران سن مدرسه را به آموزش جذب کرده و نسبت برابری جنسیتی را به نسبت 49 به 51 برسانیم.
به گفته رئیس شورای عالی کمیسیون ملی ایران در آیسسکو، این تلاش ها اکنون سبب شده است ایران در رتبه بندی یونسکو جزوکشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی به شمار آید.
بطحایی افزود: یکی دیگر از افتخارات در وزارت آموزش و پرورش، نام نویسی و آموزش کودکان و نوجوانان پناهنده در سن مدرسه ای است.
وزیر آموزش و پرورش در مورد آموزش کودکان پناهنده در مدارس کشور، اظهار کرد: ایران از چهار دهه قبل تاکنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدارس خود بوده و افزون بر آموزش، خدمات بهداشتی و کم هزینه ای برای آنان فراهم آورده است.
وی ادامه داد: این کودکان که اغلب آنها به دلیل زندگی در شرایط ناگوار جنگ و نا امنی از بیماری های جسمی و روانی رنج می بردند در کشور ما با همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار می شوند.
بطحایی گفت: کمک های سازمان های بین المللی در خصوص آموزش کودکان پناهنده بسیار ناچیز بوده است. گذشته از آن انعکاس این اقدام که هرساله بیش از 400 هزار نفر و در سال تحصیلی جاری بیش از 500 هزار نفر دانش آموز پناهنده زیر پوشش خود قرار داده است از سوی سازمان های بین المللی چندان مناسب نبوده است.
وی تاکید کرد: این در حالی است که این کودکان را بیگانه تصور نکرده و مانند فرزندان خود و دیگر شهروندان ایرانی در مدارس تحت آموزش قرار دادیم و بنا به دستور مقام معظم رهبری، هیچ کودک پناهنده ای حتی آنها که بدون داشتن برگه های هویتی به مدارس مراجعه می کنند از تحصیل محروم نکردیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این امر مایه افتخار ایران است که شمار قابل توجهی از دانش آموختگان و کارشناسان افغانستانی در کشور خود و سایر کشورهای جهان، دانش آموخته مدارس و دانشگاه های ایران هستند، گفت: کشور ما بر خلاف نظر و موافقت جامعه بین المللی، مورد بی رحمانه ترین تحریم های غیرقانونی و یک جانبه آمریکا است و از بسیاری از حقوق خود در عرصه بین المللی محروم شد.
وی تاکید کرد: البته کشور و مردم ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری سر فرود نیاورده است. ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم با وجود دشواری ها و آثار سوء تحریم ها در راه دستیابی به اهداف خود با تلاش به پیش رویم.

** رونمایی از تمبر یادبود آیسسکو و ISC
در حاشیه این آیین، تمبر یادبود این اجلاس با حضور وزیر آموزش و پرورش و محمد قماری نماینده سازمان آیسسکو از مراکش رونمایی شد.
همچنین در این مراسم از محمدحسن تبرئیان مشاور دبیر کل تقریب مذاهب اسلامی و عباس صدری مدیر دفتر منطقه ای آیسسکو در ایران با اهدای لوحی تقدیر بعمل آمد.
اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو عصر دوشنبه 21 آبان ماه به کار خود پایان می دهد.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که مرکزیت آن در شیراز قرار دارد، میزبان این نشست بین المللی است.
24 نفر از دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو از برخی کشورها نظیر عراق، توگو،سنگال، اردن، تونس، تاجیکستان، سودان،عمان، کویت، فلسطین، مالدیو،موریتانی، نیجریه، نیجر، مالی، مالزی و سایر کشورهای عضو آیسسکو میهمان از دو قاره آسیا و آفریقا میهمان دو روزه اجلاس یاد شده اند.
سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) پس از تصویب اساسنامه آن در یازدهمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در اسلام آباد در سال 1361 خورشیدی برای هماهنگی و گسترش تعامل و همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی، با الهام از اهداف و تعالیم اسلام، میان کشورهای اسلامی تأسیس شد.
مقر اصلی آیسسکو در رباط پایتخت مراکش است که مبادرت به گشایش دو دفتر منطقه‌ای در شارجه (امارات متحدهٔ عربی) و تهران (دی ماه 1381) کرده است.
9492/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.