به گزارش ایرنا برپایی کلاس طبیعت طرحی است که از دانشکده کشاوری دانشگاه شیراز آغاز شده است و براساس آن سازه‌هایی برای رشته‌های مختلف در مکان‌های گوناگون این دانشکده در فضای باز طراحی شده است تا دانشجویان ضمن یادگیری مطالب در کلاس‌ها، به‌ صورت ملموس با فضای طبیعی در ارتباط باشند.
از منظر روانشناسی یادگیری، تحقق اهداف آموزش نیازمند فراهم آوردن عوامل متعدد از جمله فضای آموزشی مطلوب و انگیزشی است، در همین زمینه، فضای آموزشی مطلوب منجر به اجرای مطلوب برنامه های آموزشی خواهد شد.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، یکشنبه در گفت ‌و ‌گو با ایرنا با بیان اینکه فضای فیزیکی محل آموزش بر میزان فراگیری دانشجویان تاثیرگذار است، بیان کرد: این رویکرد در حال‌ حاضر در دانشگاه‌های معتبر جهان مورد تاکید قرار گرفته است.
محسن عدالت افزود: فضای موجود در کلاس طبیعت از کالبدی آموزنده، تفکرانگیز، خلاقیت‌زا، متضمن سلامتی و رشد آموزش یادگیرنده‌ها برخوردار است و همه این عوامل نیز در بهبود یادگیری و افزایش اعتماد به نفس فراگیران موثرند.
وی، با تاکید بر اینکه بیشتر مطالب آموزشی و مباحث پژوهشی بخش کشاورزی در ارتباط با طبیعت است، بیان داشت: با توجه به این موضوع بر آن شدیم ابتکار عمل را در دست بگیریم و طرح کلاس طبیعت را در دانشگاه شیراز عملیاتی کنیم.
عدالت ادامه داد: القای بلندمدت مطالب آموزشی، افزایش روحیه نشاط و همچنین تحقق اهداف آموزش از جمله مزایایی است که می توان برای کلاس طبیعت برشمرد.
او گفت: صرفه جویی در مصرف انرژی و مفرح بودن ساعت آموزشی نیز در اجرای این طرح مدنظر بوده است و انتظار می رود با توجه به ظرفیت‌ های موجود در دانشگاه شیراز از جمله طبیعت چهار فصل و مطلوب شهر شیراز، ضمن توسعه و ارتقای چنین فضاهایی، امکان استفاده هر چه بیشتر دانشجویان از محیط‌ های جدید آموزشی فراهم شود.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بیان اینکه کلاس طبیعت در حال حاضر ظرفیت 60 تا 70 دانشجو را دارد، اظهار داشت: نخستین جایگاه این کلاس‌ها بهره‌برداری شده است و بر آنیم جایگاه‌هایی در عرصه های زراعی، دامی و دیگر بخش‌های این دانشکده تدارک ببنیم.
دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز از نظر وسعت، بزرگ ترین دانشکده کشاورزی ایران است و پیشینه این دانشکده و همچنین تنوع گونه‌های گیاهی در آن در خاورمیانه بی‌نظیر است.
این دانشکده در سال 1334خورشیدی به عنوان یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه شیراز تاسیس شد و در ابتدای امر از استادان سایر دانشگاه های کشور، به ویژه تهران برای تدریس در این مرکز علمی دعوت می شد.
دانشکده کشاورزی در سال 1340، به 15 کیلومتری شمال غربی شیراز در منطقه موسوم به باجگاه انتقال یافت.
این دانشکده هم اینک 11 بخش فعال آموزشی با رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی و دیگر مراکز تحقیقاتی در اختیار دارد.
کتابخانه این دانشکده با عنوان کتابخانه شهید مفتح نیز از سال 1341 با نزدیک به 2 هزار جلد کتاب، فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر دارای 10هزار و 713 جلد کتاب فارسی و 16هزار و 97 جلد کتاب لاتین است.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.