دکترعلی فیروز آبادی یکشنبه در آستانه برگزاری کنگره بین المللی سلامت برای صلح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آدمی موجودی پیچیده با احساسات، تمایلات و افکار مختلف و گاه متباین است. هر انسانی مجموعه‌ای از تکانه‌ها و تمناها را در وجود خویش حمل می‌کند که بسیاری از آنها حتی برای خود وی نیز پوشیده‌اند.
این متخصص علوم روانپزشکی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت:وجود آدمی او را به شکلی ناخودآگاه به سوی اعمال و رفتارهایی می‌کشاند که ریشه آن برایش نامشخص است. رسیدن به آرامش، صلح و آشتی با جهان مستلزم آشتی با خویشتن است و برای نیل به این آشتی باید جنبه‌های پنهان خویش را شناخت.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: انسان سالم شهامت نگریستن به ابعاد مختلف وجود خویش و آشنایی با جنبه‌های تاریک و روشن روان خود را دارد. پرسش در مورد نیکی یا بدی ذاتی انسان پرسشی بیهوده است. ظرفیت هر دو رفتار در وجود انسان نهفته است. محیطی که انسان در آن پرورش می‌یابد تعیین کننده جهت رفتار او است.
دبیر نشست تخصصی سلامت روان و گفتمان سلامت برای صلح اضافه کرد:محیط امن که فراهم‌ کننده عشق و توجه و محبت است به انسان استحکام روان و اعتماد به نفس می‌دهد و محیط خشن، ناامن و طرد‌کننده، اضطراب و پریشانی خاطر به همراه دارد.
فیروز آبادی اضافه کرد: خشونت حاصل برخورد انرژی زاینده زندگی ‌ساز آدمی با موانعی است که از پیشرفت سالم و مناسب او جلوگیری می‌کند. سرزندگی به سازندگی می‌انجامد و سرخوردگی و ایستایی این انرژی را به سوی تخریب و تباهی سوق می‌دهد. خشونت، محصول ناتوانی آدمی در نیل به سوی زندگی خلاقانه و بارور است.
وی با بیان اینکه احساس ناتوانی خشم به دنبال دارد گفت: قربانی دیروز که سرشار از حس ناتوانی در برابر نیروی مقهورکننده‌ای است که او را درمانده کرده برای جبران به سمت ایفای نقش جلاد می‌رود.این احساس ناتوانی و حقارت و درماندگی در زندگی کودکی بسیاری از جلادان تاریخ از اسکندر مقدونی و ژولیوس سزار گرفته تا آغا محمد خان قاجار و ناپلئون و هیتلر و تا زمان معاصر در تاریخچه زندگی بوش و ترامپ و بسیاری دیگر قابل ردیابی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: انسان ناتوان از زایندگی و آفرینش لاجرم به سوی خشونت کشیده می‌شود. او برای مقابله با ناتوانی خویش یا متمایل به مستحیل شدن در قدرت دیگری شده یا به سویی می‌رود که خود توان اعمال قدرت بر دیگران را پیدا کند از این رو مازوخیسم(خودآزاری) و سادیسم (دگرآزاری) دو روی یک سکه هستند و هر دو از عجز آدمی برای زندگی بارور حکایت می‌کنند.
دبیر نشست تخصصی سلامت روان و گفتمان سلامت برای صلح اضافه کرد: نهایت چنین رفتاری به تمایل به تخریب و نابودی منتهی می‌شود تا فرد، حس ناامنی را از خود دور کند. گویی با نابودی جهان حس آرامشی پیدا می‌کند که در آن دیگر نگرانی صدمه خوردن از دیگری نیست.
فیروزآبادی گفت: آدمی به شکلی ذاتی نه خوب است و نه بد، حیات در ذات خود استعدادی برای بسط و نمو قوای فردی در اختیار انسان قرار می‌دهد. وقتی راه زندگی مسدود شد و فرد تنها ماند به جانب تخریب و یا اشتیاق به کسب قدرت یا تسلیم رانده می‌شود. اگر انسان بتواند آزادانه قوای سازنده خود را به فعل در آورد دلیلی برای خشونت و تخریب نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه کنگره سلامت برای صلح به دنبال تبیین راهکار های شناخت صلح درونی و ریشه یابی خشونت در بیرون از نهاد آدمی است گفت: صلح در بیرون پیش از هر چیز وابسته به صلح درونی است.
دبیر نشست تخصصی سلامت روان و گفتمان سلامت برای صلح بیان کرد: ریشه یابی دوران کودکی و مطالعه درونی بسیاری از سیاستمدارانی که به دنبال نابودی جهان بوده اند با بیان تجربیات علمی و عملی دراین عرصه دستاوردهایی است که در کنگره سلامت برای صلح تبیین می شود.
مراسم افتتاحیه این کنگره بین المللی با حضور صاحب نظران و فعالان اجتماعی و فرهنگی و استادان دانشگاه روز سه شنبه 22 آبان ماه برگزار خواهد شد.
دبیرخانه کنگره از وزیران امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، معاون وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان بلندپایه کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت کرده است.
شبکه سازی سازمان های غیر دولتی برای صلح از طریق سلامت ، همکاری بین المللی سازمان های سلامت محور برای صلح ،
نقش دولت ها و نظام های ملی سلامت در ایجاد صلح ، ارزش های انسانی ، اخلاق پزشکی و صلح گستری ، نقش متخصصان سلامت در صلح گستری ، آموزش پزشکی و صلح گستری و سلامت برای صلح در خاورمیانه از جمله محورهای اصلی کنگره سلامت برای صلح است که به مدت سه روز از 22 آبان در شیراز برگزار خواهد شد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.