دکتر علیرضا صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالان عرصه سلامت دراین کنگره می کوشند تا آموزه ها و مفاهیم معنوی صلح و همزیستی و نفی خشونت را به سطح جامعه انتقال دهند.
وی در ادامه به جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی کنگره سلامت برای صلح اشاره کرد و افزود: مراسم افتتاحیه این کنگره بین المللی با حضور صاحب نظران و فعالان اجتماعی و فرهنگی و استادان دانشگاه روز سه شنبه 22 آبان ماه برگزار خواهد شد.
مدیر گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برخی از اعضای هیات وزیران نیز دراین کنگره حضور می یابند، گفت: دبیرخانه کنگره از وزیران امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، معاون وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان بلندپایه کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت کرده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: همکاری های بین المللی برای تثبیت صلح از جمله نشست های تخصصی است که در این کنگره با حضور جمعی از اعضای پزشکان بدون مرز و صلیب سرخ جهانی و نهادهای مشابه برگزار می شود.نقش تشکل های مردمی در گفتمان سلامت برای صلح نیز در این کنگره تبیین خواهد شد، همچنین درباره سلامت روان و گفتمان سلامت برای صلح در این کنگره بحث می شود.
دبیر علمی کنگره بین المللی سلامت برای صلح به نقش متخصصان عرصه سلامت در تقویت صلح اشاره کرد و گفت: تبیین کاهش خشونت جهانی از جمله مواردی است که در کنگره بررسی خواهد شد و فعالان عرصه سلامت و متخصصین به این موضوع می پردازند که چگونه باید خشونت های جهانی ناشی از جنگ ها را کالبد شکافی کرد و کاهش داد.
صالحی با بیان اینکه قشر وسیعی از جامعه را فعالان عرصه سلامت تشکیل می دهند گفت: فعالان عرصه سلامت لزوما پزشک یا متخصص علوم پزشکی نیستند، هر کسی که برای سلامت جامعه و سلامت اجتماعی جامعه گامی بردارد فعال عرصه سلامت به شمار می آید. در دهه های اخیر این مساله مورد توجه قرار گرفته که فعالان عرصه سلامت در حفظ و تثبیت و ترویج صلح در جامعه مسوولیت مضاعف دارند.
وی اظهار داشت: انسان ها به واسطه ارزشهای انسانی برای کاهش خشونت دارای مسئولیت هستند ، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت توسط این فعالان عرصه سلامت می بایست مورد تاکید قرار گیرد.
دبیر علمی کنگره بین المللی سلامت برای صلح اضافه کرد: از جمله عوامل موثر بر سلامت که مهمترین عامل بشمار می آید صلح و نفی خشونت است، از سویی موثر ترین عامل در صدمه زدن به صلح نیز خشونت طلبی و جنگ است و این رسالت و مسوولیت فعالان عرصه سلامت را دو چندان می کند که دراین عرصه بیشتر و بهتر ورود داشته باشند .
صالحی به صدمات و آسیب های ناشی از جنگ هشت ساله در کشورمان اشاره کرد و گفت:کشور ما هشت سال تجربه جنگ و دفاع را داشته است ، جنگی که از سوی صدام و بعثیان به ما تحمیل شد ، فعالان عرصه سلامت در این حوزه مسوولیت و رسالت دارند تا صدمات جنگ را به جامعه بیشتر و بهتر نشان دهند و به نسل جدید منتقل نمایند .
وی اضافه کرد: اکنون در منطقه خاورمیانه و یمن و کشورهای دیگر نیز ترویج جنگ و خشونت سلامت بین المللی را تهدید می کند، بیماری وبا در کشور یمن شیوع یافته و می تواند با ترویج و توسعه جنگ و خشونت دامنه آن بیشتر گسترش یابد، فعالان عرصه سلامت در این عرصه مسئولیت دارند تا برای کنترل جنگ در یمن و کاهش خشونت ها علیه ملت مظلوم این سرزمین گام های اساسی بردارند و با نگاه تخصصی صدمات جنگ در یمن را تبیین کنند.
به گفته وی، شیوع بیماری وبا در یمن یک اتفاق ناگوار ناشی از بروز جنگ و خونریزی است، کنترل این بیماری شاید نیاز به بیمارستان و بستری شدن بیماران و موارد اینچنین نداشته باشد و صرفا با جایگزین کردن آب آشامیدنی سالم به جای آب آلوده و با دستورات ساده غذایی می توان این بیماری را کنترل کرد اما فشار جنگ و خشونت همین امکانات محدود را نیز دراین کشور گرفته است و متاسفانه هر روز بر دامنه جنگ دراین کشور افزوده می شود و دامنه شیوع وبا نیز بیش از پیش افزایش می یابد.
دکتر صالحی افزود: این موجب شرمساری جامعه بین المللی است که در یمن نمی توان آب آشامیدنی سالم دراختیار کودکانی که از بیماری وبا جان خود را از دست می دهند گذاشت، در کشور سوریه نیز مشابه همین فجایا و بلایای ناشی از ترویج خشونت و جنگ هر روز تلفات بر جا می گذارد.
دبیر علمی کنگره سلامت برای صلح اضافه کرد: 6 میلیون کودک در سوریه به خاطر استرس ناشی از جنگ دچار کابوس و انزوا و افسردگی هستند ، این آسیب به سلامت روانی تا آخر عمر آنان را رها نمی کند و بر روی فرزندانشان نیز تاثیر می گذارد ، این موارد بیانگر تاثیر جنگ بر سلامت است و باید با زبان فعالان عرصه سلامت تبیین و بازگو شود.
صالحی ادامه داد: سازمان های بین المللی اقداماتی موفق برای ترویج صلح انجام داده اند و این موضوع نشان می دهد که ورود فعالان سلامت به این عرصه می تواند بر کاهش صدمات ناشی از جنگ تاثیر داشته باشد .پیشنهاد آتش بس برای واکسیناسیون در افغانستان از جمله مواردی است که نشان داد ورود فعالان عرصه سلامت می تواند در کاهش صدمات ناشی از جنگ ولو اینکه جنگ یکی دو هفته متوقف باشد موثر واقع شود .
وی ادامه داد: معمولا در جنگ طرفین با نفرت سعی در نابودی همدیگر دارند اما با ورود فعلان عرصه سلامت به رغم وجود این نفرت ها با ایجاد آتش بس های کوتاه ، مناطقی مصون از آتش می مانند و آب و غذا در اختیار کودکان قرار می گیرد ، تجربه برخی از کشورها نشان داده که ایجاد جاده های سلامت و ایمن در مناطق جنگی و به دور از آتش موجب شده است تا روند خشونت قدری کاهش یابد .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به بیان تجارب برخی دیگر از کشورها اشاره کرد و گفت: از جمله تاکتیک های موفق دیگر شبیه واکسیناسیون با آتش بس درافغانستان و کشورهای دیگر تجاربی است که در کشوری مثل سریلانکا به دست آمد، دراین کشور که اکثریت و اقلیت با هم می جنگیدند ، ورود فعالان عرصه سلامت توانست از شدت خشونت ها بکاهد. بیان این تجارب توسط فعالان عرصه سلامت می تواند در کاهش خشونت ها موثر باشد.
دکتر صالحی اضافه کرد: دراین کشور هم متخصصان سلامت ' باغ صلح پروانه' را تشکیل دادند ، و در روستاهای اطراف کودکان در کنار هم درس می خواندند و آموزش های تربیتی و فرهنگی فرا می گرفتند ، نسل ها ی مختلف در این کشور آموزش دیدند که چگونه در کنار هم بتوانند زندگی کنند.
وی همچنین با بیان اینکه در بعضی از دانشگاههای دنیا اکنون ترویج صلح یک آموزش عمومی شده است گفت: بسیاری از تشکل ها و سازمان های جهانی که دراین آموزشها تاثیر گذار بودند از جمله سازمان جهانی پزشکان بدون مرز جایزه صلح نوبل را به دست آورده اند ، سازمان پزشکان بین المللی برای پیشگری از جنگ هسته ای نیز با مسوولیت اجتماعی که دارند در سطح جهانی خوب درخشیده اند و مجموعه ای از فراگیران سلامت در همه جای دنیا را گرد هم آورده و شبکه وسیعی برا ی کاهش خشونت ایجاد کرده اند ، این نوع تجارب بیانگر این است که با ایجاد تشکل های بین المللی میتوان گام های خوب برای کاهش خشونت در سطح بین المللی برداشت.
وی ادامه داد : توجه به ارزشهای انسانی و حساس بودن روی سرنوشت بشریت در کارکرد این سازمان ها بسیار تاثیر داشته است ، اساتید برجسته ای از کشور ما نیز دراین عرصه ورود کرده اند و مقالات موثری هم ارائه داده اند ، ماحصل این مقالات و آموزش ها این است که انسان خشونت را می آموزد از این رو باید رفع خشونت را هم به انسان آموخت و باید کاری کرد که از شعاع و شدت خشونت ها بکاهیم.
صالحی به برخی از جنبه های دیگر کنگره سلامت برای صلح از جمله ترویج آموزه های کاهش نزاع و درگیری بین فردی در جامعه اشاره و اضافه کرد: در کشور ما هم خشونت بین فردی وجود دارد ، تلفات جاده ای در بسیاری موارد بخاطر دوری از تسامح و تساهل است و نزاع جای آرامش و گذشت را می گیرد ، باید فرهنگ دوری از نزاع و خشونت را بین خانواده ها ترویج دهیم. بخش هایی از کنگره سلامت برای صلح به این مفاهیم می پردازد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد : بسیاری از شرکت کنندگان دراین کنگره با هزینه خودشان به شیراز می آیند ، این بیانگر اهمیت موضوع و مسئولیت پذیری فعالان سلامت است که برای بهتر برگزار شدن این کنگره می کوشند .
وی ادامه داد: ما در کنار مباحث علمی دراین کنگره به مواردی که بتواند مفاهیم را به سطح جامعه بکشاند نیز پرداخته ایم ، از جمله پرداختن به ورزشهای همگانی و استفاده از هنر و موسیقی و انتقال این مفاهم فرهنگی در فضای حافظیه و آرامگاه سعدی است که بتواند پیام تسامح و مدارا و دوستی را به سطح جامعه انتقال دهد .
دکتر صالحی افزود: برگزاری کنسرت موسیقی و استفاده از موسیقی برای انتقال مفاهیم صلح به سطح جامعه و به ویژه به کودکان و نوجوانان نیز از جمله برنامه های جنبی کنگره سلامت برای صلح است.
وی همچنین با بیان اینکه کتاب صلح از طریق سلامت هم انتشار یافته است، گفت: این کتاب نتیجه 50 سال تجربه تئوریک و عملی فعالان سلامت را گردآوری کرده و دارای ارزش فراوان است و توانسته همه این تجارب را یکجا ارائه دهد. امید است در مجموع پرداختن به نفی خشونت و ترویج صلح در قالب این کنگره بتواند مفاهیم و آموزه های اصلی موضوع صلح و سلامت را از زبان فعالان عرصه سلامت و با حضور موثر آنان در جامعه تبیین نماید.
شبکه سازی سازمان های غیر دولتی برای صلح از طریق سلامت ، همکاری بین المللی سازمان های سلامت محور برای صلح ،
نقش دولت ها و نظام های ملی سلامت در ایجاد صلح ، ارزش های انسانی ، اخلاق پزشکی و صلح گستری ، نقش متخصصان سلامت در صلح گستری ، آموزش پزشکی و صلح گستری و سلامت برای صلح در خاورمیانه از جمله محورهای اصلی کنگره سلامت برای صلح است که به مدت سه روز از 22 آبان در شیراز برگزار خواهد شد.
6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.