زمانی که آمبولانس زمینی در راه‌ها گرفتار شود و نتواند خود را بهنگام به بالین بیماران اورژانسی برساند، آن وقت بود و نبود آمبولانس زمینی برای ما فرق چندانی نخواهد داشت.
5بهمن‌ماه 1395 بود که شهرستان جهرم به بالگرد اورژانس مجهز شد و از آن پس مأموریت‌های موفقیت ‌آمیزی را پشت سر گذاشت.
خدمات پزشکی اورژانس هوایی سبب ارائه مراقبت‌های پیشرفته‌ پزشکی به بیماران و مصدومان بدحال در اسرع وقت و درمان سریع ‌تر و در نتیجه کاهش مدت زمان بستری بیماران در بیمارستان می‌شود.
در گفت ‌و گوی خبرنگار ایرنا با مصدومان هوشیاری که با امدادرسانی بالگرد اورژانس جهرم انتقال یافته بودند این افراد بیشترین میزان رضایت را دارا بودند.
با توجه به این نکته که هلی کوپتر اورژانس ابزاری گران‌ قیمت است و استفاده از آن خطراتی دارد، در یک روز ابری در مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی جهرم با وحید سعادتمند، رئیس این مرکز با وجود مشغله‌های فراوانش به گفت و گو نشستیم.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان جهرم در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا درباره فاصله‌ زمانی اعلام نیاز به اورژانس هوایی تا زمان حرکت بالگرد اورژانس جهرم، مرکز دسپیج 115 را شامل دو قسمت کادر پرواز و تکنسین‌های فوریت پزشکی دانست و گفت: از زمانی که مرکز پیام به پایگاه هوایی اطلاع می‌دهد تا زمانی که بالگرد از زمین بلند می‌شود استانداردها 3دقیقه است و ما طبق آن عمل می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه رسیدن مصدوم به مرکز درمانی بستگی به موقعیت جغرافیایی مصدوم دارد و بنا به مسافت‌های دور یا نزدیک، زمان امدادرسانی متفاوت است، افزود: بستگی به شعاعی که مصدوم با بالگرد اورژانس دارد، فاصله‌ زمانی انتقال مصدوم متفاوت است. در حال حاضر شعاعی که برای بالگرد اورژانس جهرم تعریف شده است، 150کیلومتر هوایی است و این با 150کیلومتر زمینی متفاوت است، چون در فاصله‌ زمینی 150کیلومتر فاصله‌ زمینی جهرم فقط مناطق آبسرد و آبگرم بخش خفر می‌شوند اما در 150کیلومتر هوایی مناطقی چون قیروکارزین، داراب، هرم و کاریان تا قسمت‌های شرفویه و جویم لارستان را تحت پوشش قرار می‌دهد.
سعادتمند گفت: بنابراین فاصله‌ مأموریت بالگرد با توجه به این مناطق و البته سخت گذر بودن آن متفاوت است. نکته‌ دیگر که در زمان حضور بالگرد تأثیر دارد نقطه‌ حادثه و آسیب است. برخی مناطق GPS (موقعیت یاب جغرافیایی) دارند، مثلاً در پرواز به خفر یا داراب GPS منطقه برای ما مشخص است اما گاهی منطقه‌ای کوهستانی است و ما GPS آن منطقه را به صورت نقطه نداریم.
رئیس اورژانس جهرم با بیان اینکه به طور حدودی در محدوده‌ استحفاظی شهر جهرم فاصله رسیدن بالگرد به مصدوم به طور میانگین 20دقیقه است، اضافه کرد: آنچه برای اورژانس مهم است، رساندن مصدوم و بیمار از صحنه‌ حادثه به مراکز درمانی است، نه فقط رسیدن به صحنه‌ حادثه.
وی ادامه داد:عملکرد اورژانس هوایی فقط به صورت منفرد نیست، بلکه کد زمینی باید فعال شود؛ مثلاً بنا درخواست مردم یا ورود آمبولانس زمینی به صحنه‌ حادثه که مثلاً 4یا5 مصدوم با آسیب‌های متفاوت مثل کاهش سطح هوشیاری، یکی مثلاً فوت‌شده و یکی با آسیب کمتر وجود دارد که ما پس از اطلاع زمان را از دست نمی‌دهیم و بالگرد را فعال می‌کنیم، چون علاوه بر وجود چند مصدوم، تا کد زمینی به آن منطقه برسد و آن را ارزیابی کند بالگرد نیز پرواز کرده است.
رئیس مرکز اورژانس جهرم، پرواز از مرکز درمانی به محل حادثه را فقط نیازمند به صدور مجوز از مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان توصیف کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم دنبال مجوز از مراکز مختلف باشیم، زمان انتقال مصدوم و اقدامات اولیه برای کمک به وی را از دست خواهیم داد و زمان به ضرر بیمار تلف خواهد شد، اما اگر لازم باشد بیمار از مرکزی درمانی به مرکز درمانی در شهر دیگر انتقال یابد که نیاز به پذیرش بیمارستان دیگر باشد، نیاز به اندیکاسیون پرواز یا مجوز اعزام داریم.
سعادتمند در توصیف مجوز اعزام گفت: ممکن است در انتقال بیمار به بیمارستان دیگر نیاز به پذیرش از مرکز دوم داشته باشیم، مثلاً بیمار احتیاج به جراح دارد مثلاً مریضی سکته‌ قلبی کرده و علائمی در نوار قلب دارد که زمان طلایی آن 90 دقیقه است و حتماً قبل از آن باید با جراح شهر دیگر هماهنگ کنیم تا ببینیم آیا بیمارستان به ما پذیرش می‌دهد یا خیر.
رئیس مرکز اورژانس 115 جهرم درباره‌ دیگر موارد نیازمند مجوز پرواز بالگردهای اورژانس، مأموریت‌هایی با هم‌پوشانی در سایر مناطق استان دانست.
سعادتمند خدمات اورژانس هوایی را مانند سایر خدمات اورژانسی رایگان دانست و درباره‌ هزینه‌ پروازهای بالگرد اورژانس و محل تأمین این هزینه‌ها نیز بیان داشت: کل هزینه‌های پرواز بالگرد اورژانس از محل طرح تحول سلامت از منبع وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و پرداخت اختصاصی آن از دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیست.
وی با اشاره به برگ‌های پرواز گفت: ساعات پرواز در این برگه‌ها درج می‌شود و هماهنگ با ساعات پرواز توافق‌ شده با شرکت هلی‌ کوپتری و کادر پرواز است و پس از محاسبه‌ این ساعات، در سامانه‌ کشوری بارگذاری می‌شود و در تهران بسته به نوع بالگرد هزینه‌های آن را محاسبه و پرداخت می‌کنند که در حال حاضر قرارداد ما با نوع بالگرد جهرم که «آلوئت تیپ 3» است، ساعتی شش ونیم میلیون تومان هزینه دارد.
رئیس اورژانس هوایی جهرم در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌شد از ظرفیت اورژانس هوایی شیراز برای جهرم نیز استفاده کرد، یادآور شد که سیاست اورژانس کشور بر توسعه‌ انواع اورژانس در کل کشور است و با توجه دلایل استقرار بالگرد اورژانس در جهرم مثل گستردگی، تعدد روستاها و بخش‌ها و خطرزا بودن محورهای شهرستان جهرم، وجود بالگرد در شهرستان باعث کاهش زمان انتقال بیمار به مراکز درمانی و کم‌کردن بار ترافیکی مأموریت‌های دشوار اورژانس در مناطق سخت گذر می‌شود.
سعادتمند ایجاد اورژانس هوایی را با توجه به تعداد مأموریت‌های آن متناسب با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت:هدف از ایجاد بالگرد اورژانس نجات جان انسان‌ها در سریع‌ترین زمان است و حتی اگر جان یک نفر را در سال نجات دهد مقرون به صرفه است و توجیه دارد.
وی گفت: بر اساس بررسی های یکی از استادان اقتصاد درمان دانشگاه فردوسی مشهد، هر فردی که در هر سال بر اثر ضایعه‌ای فوت کند، یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان به کل اقتصاد کشور آسیب می‌زند که این آمار در آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی به هشت میلیارد تومان نیز می‌رسد که حدود 6درصد سرانه‌ ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد و این آمار در بحث مرگ و میر در حوادث ترافیکی زیاد است.
وی در ادامه گفت: مثلاً در مأموریت اخیر بالگرد اورژانس جهرم که در ساعات پایانی کار بالگرد در یکی از روستاهای سخت گذر و کوهستانی سیمکان انجام شد، اگر مصدوم با آمبولانس زمینی انتقال داده می‌شد، مصدومی که به دلیل تصادف با موتورسیکلت خونریزی شدید و شکستگی قطعات بسیاری داشت، قطعاً فوت کرده بود. انتقال این مصدوم با آمبولانس زمینی با توجه به پرترافیک‌ بودن محور سیمکان در روز 13فروردین، 2ساعت زمان می‌برد، اما بالگرد در کمتر از 12 دقیقه، بیمار را به بیمارستان رساند.
سعادتمند درباره‌ جایگزینی اورژانس زمینی با اورژانس هوایی اظهار داشت: سامان‌دهی و تقویت ناوگان آمبولانس اعم از موتوری، هوایی و دریایی، از برنامه‌های عملیاتی و اختصاصی اورژانس کشور است و وجود بالگرد اورژانس منافی با سایر انواع اورژانس نیست و باید در کنار هم در سراسر کشور وجود داشته باشند.
وی گفت: تقویت سیستم برای رسیدن به ارتقای عمومی نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی از آسمان، زمین و دریاست و وجود اورژانس هوایی بر بدنه‌ اورژانس زمینی و دریایی لطمه‌ای وارد نمی‌کند، بلکه کمک‌دهنده و سبک‌کننده‌ حجم فشارهای مأموریت‌ های فوری و اضطراری اورژانس موتوری است.
رئیس مرکز اورژانس جهرم افزود: ناوگان زمینی ما از نظر تعداد و فاصله بین پایگاه‌ها در وضعیت مطلوب و نه آرمانی است اما در بسیاری از مواقع یک تیم اورژانس ما در حین انجام مأموریتی در یک محل به مأموریتی دیگر فراخوانده می‌شود.
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و حوادث جهرم در تشریح خدمات بالگرد و یاری‌رسانی آن به آمبولانس‌های زمینی گفت: اگر یک مأموریت اورژانس با 6مصدوم در محور آبسرد خفر اتفاق بیافتد، سه تا چهار آمبولانس موتوری باید در محل حاضر شود و اگر از این میان یک مصدوم بسیار بدحال یا در وضعیت قرمز، یک فوتی و بقیه با درجات شکستگی و دررفتگی وجود داشته باشد، سه تا چهار آمبولانس از خفر، خاوران و تادوان باید به محل حادثه بروند اما اگر بالگرد اورژانس برود، بنا به اصل انتقال مصدوم بدحال‌تر برای دریافت کمک‌ سریع‌تر، بالگرد او را به بیمارستان انتقال می‌دهد و اورژانس موتوری آبسرد را که مصدوم را 45دقیقه تا یک‌ ساعت طول می‌کشید به جهرم برساند، به پایگاهش برمی‌گرداند تا آن منطقه یا هر محور پرخطری در صورت وقوع حادثه‌ احتمالی همزمان دیگری خالی نباشد. در اینجا با حضور بالگرد در زمان صرفه‌جویی می‌شود و فشار از روی سایر آمبولانس‌ها و بیمارستان خفر نیز برداشته می‌شود و در آنجا با فراغت خاطر بیشتری به سایر مصدومان دارای شکستگی رسیدگی و امنیت جانی مردم بیشتر می‌شود.
به گفته‌ وی میانگین قرارگیری پایگاه‌های اورژانس زمینی جهرم در فاصله‌ 30کیلومتری از یکدیگر است و در موارد معدودی، بین بعضی پایگاه‌ها، مثل قطب‌آباد تا تادوان خفر 40 تا 45 کیلومتر فاصله است اما از دیگر سو فاصله‌ پایگاه‌های خفر تا تادوان نیز 25کیلومتر است و این امر باعث نزدیکی میانگین شده است.
وی از دیگر دلایل وجود بالگرد اورژانس در جهرم را کمک به کاهش مرگ و میر زنان باردار و اطفال دانست و اظهار داشت: این دو مورد از شاخص‌های بسیار مهم وزارت بهداشتند، به طوری که این دو مقوله را وزارت بهداشت به طور جداگانه در آمار خود مورد توجه قرار داده است.
سعادتمند با اشاره به نقش بالگرد اورژانس در امدادرسانی به سیل‌زدگان در سیلاب بهمن و اسفندماه 1395 جهرم گفت: در روزهایی به دلیل اوضاع نامطلوب جوی بالگرد اورژانس قادر به پرواز نبود اما در روزهایی نیز مأموریت‌های شناسایی بسیار خوبی برای تعیین وسعت منطقه‌ سیلاب‌زده برای تعیین و تخمین مناطق آسیب‌زا برای مأموریت‌ها و ترسیم نقشه‌ خطر با استفاده از عکس‌های هوایی انجام داد.
وی از اقدامات کادر اورژانس هوایی جهرم به تهیه‌ی GPS مناطق کوهستانی و وارد کردن آن به کمک گوگل‌ارت و ذخیره‌سازی در GPSبالگرد نیز اشاره کرد.
وی تعداد مأموریت‌های بالگرد اورژانس جهرم را برای حضور در محل حادثه مأموریت، شناسایی، استقرار و نقطه‌ زنی و تعیین مختصات 120ماموریت اعلام کرد.
به گفته‌ وی، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی فارس، قطب جنوب کشور است و در صورت نیاز و درخواست زیرمجموعه‌های این قطب به اورژانس هوایی، امکان امدادرسانی هوایی به مراکزی مثل هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد که در شعاع بیش از 150کیلومتری از جهرم قرار دارند، نیز وجود دارد.
بالگرد اورژانس جهرم البته این دوسال بی‌حاشیه هم نبوده است. مهمترین آنها البته حاشیه‌های از شایعه‌سازی درباره جهت‌یابی یا مربوط به فوت خلبان و اورهال(بازبینی و تعمیر) این بالگرد بوده است.

** فوت خلبان بالگرد اورژانس جهرم
21مرداد سال 97 بیت الله حیدری، خلبان بالگرد اورژانس هوایی جهرم در حین بازگشت به تهران در فرودگاه شیراز دچار عارضه قلبی شد و درگذشت.
مرحوم خلبان حیدری، 30 سال در ناجا و 12 سال در شرکت هلی کوپتری و اورژانس کشور، خدمت کرد.
زنده یاد حیدری 62 ساله و اهل تهران بود و 19سورتی پرواز امداد و نجات برای اورژانس هوایی جهرم انجام داده بود.
بالگرد اورژانس جهرم در 2 ماه گذشته پروازی نداشت و دلیل آن نیاز به بازبینی و آماده سازی دوباره یا اورهال بود، زیرا هر بالگرد پس از 3200ساعت پرواز نیاز به اورهال دارد که طی آن تمام قطعات بالگرد برای اطمینان از ایمنی، بازبینی می‌شود‌ و این برنامه به طور معمول بین 3تا 6ماه زمان می‌برد.
بالگرد اورژانس جهرم نیز 2 ماه پیش برای بازبینی به سازمان هلیکوپتری کشور اعزام شد و با پیگیری‌های مسئولان، زمان اورهال آن کوتاه ‌تر شد و اول آبان ماه جاری به جهرم بازگشت.
برخی، عدم پرواز بالگرد اورژانس جهرم طی ماه‌های اخیر را مرتبط با فوت کاپیتان حیدری دانسته بودند، اما این موضوع کاملا تکذیب شد و هم‌اکنون خلبانان جدید برای این بالگرد معرفی شده‌اند.
بالگرد نوسازی‌شده اورژانس جهرم، این روزها به ماموریت خود در این شهر ادامه می‌دهد.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.