به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری شیراز،حیدر اسکندرپور در نشست با معاونان، شهرداران مناطق یازده گانه و مدیران زیرمجوعه های شهرداری افزود: با برنامه ریزی های جدیدی که برای توسعه شیراز تعریف کرده ایم، تلاش داریم طوری عمل کنیم که فرصت های حضور اجتماعی مردم در شهر بیشتر شود.
شهردار شیراز ، شهرها را حاصل نگاه، اندیشه و تصمیمات مدیریتی مسئولان و متولیان دانست و گفت: از امسال عملیات اجرایی پروژه های جدید شهرداری با رویکرد پیاده محوری آغاز و اجرا می شود.
وی با اشاره به اتمام طراحی پروژه پیاده راه عرفان و نیز انجام مطالعات احیای محور زندیه افزود:ما جنس پروژه های شهرداری را با فاصله از بتن محوری، بازآفرینی اجتماعی با مشارکت مردم تعریف کرده ایم و این نگاه را آغاز راهی نوین می دانیم برای تحقق شعار شیراز را باید مثل شیراز بسازیم.
شهردار شیراز در این نشست با برشمردن برخی ویژگی های منحصر به فرد شیراز و شهرت آن به شهر فرهنگ و تمدن، شعر، عرفان، هنر، ادبیات،علم، معماری ایرانی اسلامی، باغ های زیبا و ... اضافه کرد: معتقدیم هویت اصیل شیراز نه در قالب سخت پروژه هایی همچون تقاطع، زیرگذر و پل، بلکه در چارچوب پروژه های انسان محور و فرهنگ مبنا، با رویکرد بازآفرینی اجتماعی احیا خواهد شد.
اسکندرپور در ادامه بر ارزش و جایگاه بافت تاریخی شیراز به عنوان نگینی که بر تارک هویت این شهر می درخشد، گفت: یکی از داشته هایی که شیراز را از تمام شهرهای هم تراز و هم ردیف خود متمایز می کند، بافت تاریخی و مجموعه ریزدانه های ارزشمندی است که در آن وجود دارد؛ از این رو حفظ این سرمایه و ثروت عمومی باید در اولویت برنامه های شهرداری باشد.
وی ادامه داد: امروز بافت تاریخی شیراز به دلیل بی توجهی مسئولین خالی از سکنه شده است، جمعیت جایگزین شده، مهاجران غیربومی هستند که نه تنها نگاه روشنی به ارزش و اصالت بافت ندارند بلکه کوچک ترین تعلق خاطری نیز به آن ندارند؛ این در حالی است که احیای بافت تاریخی شیراز علاوه بر افزایش فرصت های سرمایه گذاری در زمینه گردشگری، موجب رونق این صنعت همچنین شکوفایی اقتصادی شیراز نیز خواهد شد.
اسکندرپور افزود: پس از آنچه که برای بافت تاریخی شیراز رخ داده است، امروز شاهد آن هستیم که بافت میانیِ شهر نیز در حال خالی شدن از سکنه و مهاجرت جمعیت به محدوده های دور از مرکز است؛ بنابراین تمام زیرمجموعه های شهرداری و دیگر دستگاه ها و نهادهای متولی باید همدل و همراه برای متوقف شدن این روند و زنده نگاه داشتن شیراز تلاش کنند.
شهردار شیراز بزرگ ترین مزیت پروژه های انسان محور را جاری شدن روح زندگی در کالبد شهر دانست و اضافه کرد: با اجرای پیاده راه عرفان، بازار وکیل شمالی شیراز به عنوان سرمایه ای از یاد رفته، رونق می یابد، میدان توپخانه احیا و دروازه اصفهان به عنوان یکی از دروازه های قدیمی شیراز، باززنده می شود که این اقدامات همگی مصداقِ عملیِ اندیشه ی شهر انسان محور است.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.