به گزارش ایرنا علیرضا اورنگی، چهارشنبه در حاشینه نشست کار گروه مرکزی رفع تداخلات در شیراز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کمیسیون با بررسی های لازم، ضمن تثبیت اراضی ملی و مالکیت دولت، برای اضافه شدن این میزان اراضی به مستثنیات کشاورزان رای صادر کرده است.
وی بیان داشت: بر اساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید نسبت به رفع تداخل اجرای قوانین و مقررات موازی در یک پلاک در کشور اقدام کند و با استناد به این قانون نسبت به تثبت مالکیت دولت در عرصه‌های منابع ملی و دولتی و همچنین صدور اسناد کشاورزی برای کشاورزان و تولیدکنندگان اقدام می‌شود.
اورنگی گفت: با توجه به قانون یاد شده، کار گروهی به نام 'کارگروه مرکزی رفع تداخلات کشور' متشکل از رئیس سازمان امور اراضی، معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مدیر کل دفتر اموال دولتی وزرات اقتصاد و دارایی، معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها و دفتر حقوقی وزرات جهاد کشاورزی تشکیل شد.
این مقام مسئول افزود: این کارگروه موظف است، نسبت به تهیه دستورالعمل‌های اجرایی این قانون و همچنین آیین نامه های مورد نیاز اقدام کند.
رئیس کارگروه مرکزی رفع تداخلات کشور اضافه کرد: این کارگروه که از اواخر نیمه دوم سال 94 فعال شده، دستورالعملی را تهیه کرده که در 2 مرحله از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.
اورنگی افزود: در این دستورالعمل برای استان‌ها، یک کمیسیون استانی متناظر و برای شهرستان‌ها یک کارگروه شهرستانی تعریف شده است که یکی از موفق‌ترین و بهترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی به شمار می آید.
رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: تا کنون بیش از پنج میلیون و 700 هزار هکتار از پلاک‌های شناسایی شده دارای تداخل در کشور در دستور کار کمیسیون‌های استانی قرار گرفته است.
اورنگی اضافه کرد: نشست امروز (چهارشنبه) کارگروه مرکزی نیز با هدف رفع ابهامات، اشکالات و یا بررسی پیشنهادهای
مجریان آیین نامه ها و دستورالعمل ها در استان تشکیل شده است.

** ضرورت تهیه سند تک برگی برای کشاورزان
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت حدنگاری یا تهیه نقشه‌های کاداستر اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت:
انجام این کار که یکی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی است، امکان صدور سند تک برگی برای کشاورزان را فراهم می کند.
اورنگی افزود: این سند برای وزارت جهاد کشاورزی از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است زیرا امکان برنامه‌ریزی برای توسعه بخش کشاورزی، پرداخت تسهیلات بانکی و سایر اقدامات معاملاتی را برای کشاورزان فراهم می کند.
وی، از فارس به عنوان یکی از استان‌های پیشرو، موفق و ممتاز در اجرای قانون حدنگاری یا تهیه نقشه‌های کاداستر اراضی کشاورزی در کشور نام برد و اظهار داشت: این استان عملکرد خوبی در اجرای این قانون داشته است.
اورنگی بیان کرد: فارس از استان‌های پهناور کشور در حوزه بخش کشاورزی است از این رو به عنوان میزبان اعضای کارگروه استانی رفع تداخلات برگزیده شد.
در کارگروه مرکزی رفع تداخلات، اعضای کمیسیون رفع تداخلات استان‌های فارس، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری شرکت داشتند.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.