محمد رضا رضایی کوچی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: با توجه به موقعیت و قابلیت های شهرستان جهرم با راه‌اندازی بندر خشک و دهکده لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی جهرم، امکان توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسی‌های قانونی و خدمات ارزش افزوده برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا در این منطقه مهیا می شود.
وی افزود: محقق شدن این موضوع مهم، ضمن اینکه موجب رونق تجارت می شود، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را برای این شهرستان در پی دارد.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم هم در این مورد به ایرنا گفت: در صورت اخذ مجوز برای ایجاد دهکده لجستیکی و بندر خشک در جهرم، ظرفیت اقتصادی جدیدی برای این شهرستان و استان فارس تعریف می‌شود.
پیام فخرو، افزود: بتازگی در دیداری با مدیر کل مرکز مطالعات لجستیک وزارت راه و شهرسازی کشور برای اخذ مجوز بندر خشک و تبدیل انبارهای منطقه ویژه جهرم و طرح توسعه آن به یک دهکده لجستیک بر اساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، گفت‌ و گو و تبادل نظر شد.
وی، در مورد انگیزه ایجاد بندر خشک، اظهار داشت: افزایش استفاده از کانتینر در حمل ‌و نقل دریایی از یک سو و رشد قابل توجه کشتی‌های بسیار بزرگ حامل کانتینر موجب افزایش قابل توجه کالا در بندرها و در نتیجه تراکم تردد در این مکان ها و همچنین مسیرهای منتهی به بندرها می شود.
فخرو ادامه داد: کشورهای مختلف برای مقابله با این چالش، اقدام به ایجاد بندر خشک کردند تا از این طریق ضمن کاهش تراکم کالا در بندرهای ساحلی، تحویل و ارسال محموله‌ها، سریع‌ تر و آسان ‌تر انجام شود.
بندرخشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله 2 شیوه ریل و یا جاده به بندر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل می‌شود.
موضوع ایجاد بندر خشک در ایران در سال 93 مصوب شد.
لجستیک، بخشی از فرآیند زنجیره ای تامین کالا و تدارکات است که انتقال و انبار کردن موثر کالاها و خدمات مربوطه را برای فراهم کردن نیاز مصرف کننده از مبدا تولید تا مقصد مصرف، کنترل، برنامه ریزی و اجرا می کند.
دهکده لجستیکی، محلی است که برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا ساخته می‌شود و افزون بر برخورداری از زیرساخت های لازم، می تواند نیازهای خدماتی را نیز برای انجام فعالیت‌های حمل و نقلی تامین کند.
خدمات گمرکی، امکانات مختلف ارتباطی و الکترونیکی، امکان تردد و رفت و آمد اتوبوسی در داخل دهکده، محوطه‌های پارک، تخلیه و بارگیری، رستوران، جایگاه سوختگیری و کارواش، خدمات مختلفی هستند که در یک دهکده لجستیک ارایه می شود.
منطقه ویژه اقتصادی جهرم که یکی از پنج منطقه ویژه مصوب در استان فارس است، در جاده شیراز به جهرم و در فاصله حدود 30 کیلومتری شهر جهرم واقع شده است. مطالعات جامع این منطقه ویژه در سال 1391 و با هدف گسترش حوزه صنعت و افزایش اشتغال در این منطقه آغاز شد.
این منطقه ویژه زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و با گراش تجاری - صنعتی در قالب 2 فاز راه اندازی خواهد شد.
فاز نخست آن در فضایی به وسعت حدود 73 هکتار و فاز دوم آن در زمینی به مساحت حدود 266 هکتار و در مجموع این منطقه ویژه اقتصادی در 339 هکتار آماده بهره برداری خواهد شد.
در استان فارس در حال حاضر شیراز دارای منطقه ویژه اقتصادی است و راه اندازی این منطقه برای شهرستان فسا نیز مصوب شده است.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
9910 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.