شهر آباده 30 تیر امسال در شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی که زیر نظر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور فعالیت می کند، به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد و تنها با گذشت کمتر از سه ماه امروز ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به این شهر می روند تا پرونده ثبت جهانی آن را مورد بررسی قرار دهند و آن طور که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس معتقد است چنان چه در ارزیابی ها و بررسی ها این شهر امتیازات لازم را کسب کند تا دو ماه دیگر آباده شهر جهانی منبت می شود.

مصیب امیری در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» گفت: امروز 2 نفر از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به شهر آباده سفر می کنند و از نزدیک با فعالیت هنرمندان بومی و تجاری همچنین کار گاه های صنایع دستی و منبت این شهر دیدن کرده و روند فعالیت ها را مورد بررسی قرار می دهند.

به گفته وی، ثبت منبت آباده از سال ۹۳ شروع شد و نخستین گواهی نشان جغرافیایی در سطح کشور به عنوان نخستین صنایع دستی دارای این نشان، را از آن خود کرد همچنین از سال ۹۵ تا کنون هم پرونده منبت این شهر برای ثبت در فهرست جهانی تهیه و تکمیل شد.

وی در ادامه با اشاره به این که انتخاب شهرها و روستاهای ملی و جهانی در توسعه و ترویج صنایع دستی تاثیر به سزایی دارد افزود: شاخص‌ هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی در شورا مورد توجه قرار می‌ گیرد، به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌ دستی، حوزه میراث ‌فرهنگی، جاذبه ‌های گردشگری و ... مرتبط است.

وی ادامه داد: هم اکنون پرونده شهر جهانی منبت تکمیل شده است امیدواریم هر چه سریع تر در فهرست جهانی هم قرار گیرد.

امیری گفت: انتخاب شهرهای جهانی، فرصت مناسبی برای صادرات و معرفی هر چه بیشتر هنر منبت به جهانیان است و این موضوع بی شک تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی این هنر اصیل فارس دارد و می تواند به جذب گردشگر نیزدر این منطقه کمک کند.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس همچنین گفت: امروز گواهی ثبت آباده به عنوان شهر ملی منبت سنتی رونمایی می شود و به شهردار این شهر اعطا خواهد شد.

به گفته وی، موضوعات مربوط به صادرات، ترویج و توسعه صنایع ‌دستی، حوزه میراث ‌فرهنگی، جاذبه ‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌ های غیر دولتی و ... از شاخص‌ هایی است که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی در نظر گرفته شد.

بنابر این گزارش چندی قبل هم مشاور و ارزیاب معاونت صنایع دستی وهنرهای سنتی برای بررسی آمادگی آباده (شهر ملی منبت) به این شهر سفر کرد و ضمن آشنایی با کارگاه های صنایع دستی و منبت این شهر این مجموعه ها را مورد بررسی قرار داد.

در این باره داوود جعفرپور رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده نیز به خبرنگار ما گفت: در شهرستان آباده بیش از 5 هزار نفر در رشته منبت سنتی فعالیت دارند.

وی افزود: هم اکنون بیش از 50 کار گاه تجاری در این رشته در شهر آباده فعال است.

جعفرپور با بیان این که 90 درصد از بازار صنایع دستی این شهر در دستان منبت گران است گفت: در هر خانه ای در شهر آباده یک کارگاه منبت فعال است و این نشان می دهد که مردم به این هنر علاقمند هستند.

گفتنی است، منبت یکی از هنرهای دست ساز ایرانی است که از هزار و500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت در استان فارس شهر آباده است.

در این هنر که از چوب استفاده می شود، نقش ها به صورت نقش برجسته هستند. این هنر اصیل ایرانی در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.

هنر منبت کاری در استان فارس بیشتر در شهرهای آباده و شیراز رواج دارد و هنرمندان بی شماری در خدمت این هنر و صنعت بوده اند و امروزه در بسیاری از موزه های جهانی آثار هنری منبت کاران فارس وجود دارد.

کهن ترین آثار منبت کاری در استان فارس صندوق منبت بقعه متبرکه سید میر محمد (ع) در شیراز است که متعلق به سده هفتم هجری قمری است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1041180
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.