به گزارش ایرنا محمدحسین امید، دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این دانشگاه با تغییر سیاست ها از توسعه کمی به سوی توسعه کیفی گام برداشته است، اظهار داشت: تصمیمات مختلفی در مورد نحوه فعالیت دانشگاه‌های علمی کاربردی در سطح دولت گرفته شده که محدودیت هایی را ایجاد کرده است.
وی افزود: با وجود این محدودیت‌ها برای توسعه کیفی دوره ها تلاش کرده‌ایم و بازدیدهای دوره ای از مراکز علمی کاربردی کشور نیز همسو با این برنامه‌هاست.
امید ادامه داد: مراکزی که موفق به ارایه آموزش‌های مهارتی با کیفیت شوند و دانشجویانی کارآفرین تربیت کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه امروز، 600 مرکز علمی کاربردی توان پذیرش 400 هزار دانشجوی مهارتی را دارد، گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، 30 درصد کل دانشجویان باید مهارتی باشند، به بیان دیگر تا سال 1399موظف به آموزش یک میلیون 200 هزار دانشجوی مهارتی هستیم.
امید افزود: بخشی از این دانشجویان باید در دانشگا‌ه‌های علمی کاربردی آموزش ببینند، بخشی در فنی و حرفه‌ای و بخشی دیگر در سایر زیر نظام ها اما مسئول اصلی اجرای این سیاست دانشگاه علمی کاربردی است.
وی بیان کرد: در مهرماه جاری 400 هزار دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی پذیرفته شده‌اند و در نیمسال دوم، ظرفیت برای بیش از نیمی از این تعداد افزایش می‌یابد که آمار دانشجویان این دانشگاه را در یک سال تحصیلی به 600هزار نفر می‌رساند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان داشت: با توجه به اینکه مدت ماندگاری هر دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی به طور متوسط 2 سال و نیم است، قادر هستیم یک میلیون و 500 هزار دانشجو را تربیت کنیم و هدف کمی برنامه ششم توسعه از این طریق تامین می‌شود.
وی ادامه داد: البته از آنجا که آموزش‌های این دانشگاه به 2 سطح آموزش‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تقسیم می‌شود و دانشجویان شهریه پرداز هستند و فعالیت دانشگاه بدون کمک دولت است، باید برای افزایش سطح کیفی و حفظ کمیت دانشجویان تلاش کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ابراز امیدواری کرد از سال آینده بخشی از شهریه از طریق یارانه‌ دولتی تامین شود.
وی بیان داشت: هزینه اشتغالزایی دولتی برای دانش آموختگان دوره های نظری سه میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال است
در حالیکه اشتغال ‌آفرینی از طریق آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌های علمی کاربردی به 300 میلیون ریال تا 50 میلیون ریال کاهش می‌یابد و از همین رو برای دولت به صرفه است که هزینه اشتغالزایی را به مهارت ‌آموزی این دانشجویان اختصاص دهد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت‌های ویژه‌ای که این دانشگاه برای مهارت ‌افزایی و اشتغالزایی برنامه‌ریزی کرده است، اشاره کرد و گفت: در حوزه بین‌الملل در حال تدارک برگزاری دوره‌های ویژه مهارتی با کشور آلمان هستیم.
او بیان کرد:‌ همچنین از فعالیت مراکز نوآوری در کنار مراکز علمی کاربردی با هدف تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و تا سقف 500 میلیون ریال تسهیلات برای دانشجویان متقاضی در نظر گرفته ایم.
امید، در باره کاهش تعداد مراکز علمی کاربردی نیز اظهار داشت: برخی از واحد‌ها، خود خواستار تعطیلی بودند، برخی مراکز نیز به دلیل نداشتن کیفیت و برخی هم با مصوبه شورای عالی اداری تعطیل شده‌اند،‌ البته دسته سوم 9 ماه فرصت دارند تا در باره واگذاری مراکز خود تصمیم‌گیری کنند.
وی، همچنین در مورد تصویب اساسنامه مراکز علمی کاربردی گفت: تصویب اساسنامه به دلیل کارشکنی برخی مراکز به تاخیر افتاد اما بعد از 26 سال، در سال جاری از 300 مرکز متقاضی تصویب اساسنامه، اساسنامه 51 مرکز در مرحله اول تصویب شد و بقیه مراکز نیز در دستور کار است.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.