دکتر عبدالرسول همتی شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود،پیگیری ارزیابی و شناسایی منطقه تحت پوشش و شناسایی جمعیت منطقه ، شناسایی و ثبت مشکلات بهداشتی منطقه تحت پوشش،نظارت بر کارگاه ها و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و شناسایی موارد غیر بهداشتی و نظارت بر کارگاه های قالیبافی و کارگاه های خانگی از وظایف این مراکز است.
وی اضافه کرد: مراکز جامع سلامت همچنین بر دفع زباله و فاضلاب خانگی و صنعتی نظارت دارند و موارد غیر بهداشتی را شناسایی می کنند ، شناسایی و معرفی افراد در معرض خطر از جمله مانند بیماری فشارخون ، دیابت ، سوء تغذیه ،چاقی
و پایش سلامت جسمی و روانی و همچنین شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مردم و پایش سکونتگاه ها و تجمع افراد دارای رفتار پرخطر منطقه تحت پوشش از دیگر مواردی است که این مراکز بر آن نظارت دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تکمیل و افتتاح 60 مرکز خدمات جامع سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا پایان بهمن امسال صورت می گیرد و از مجموع 302 مرکز خدمات جامع سلامت که این دانشگاه متعهد به ساخت آن در فارس شده است، 160 مرکز به بهره برداری رسیده و 60 مرکز در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
همتی گفت: طی شش ماه امسال از 38 مرکز خدمات جامع سلامت فارس بازدید شد و عملکرد آن ها مورد ارزیابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفت.
وی با ارائه آماری از وضعیت مراکز و پایگاه‌های تامین کننده سلامت در استان فارس گفت: در حوزه بهداشت، 118 پایگاه سلامت و 290 مرکز خدمات جامع سلامت راه ‌اندازی شده که 986 مراقب سلامت، 408 پزشک روستایی و یک هزار و 126 پزشک خانواده در بخش های خصوصی و غیر دولتی و یا خیریه، 90کارشناس روانشناسی بالینی، 70 کارشناس تغذیه و 192 دندانپزشک، در این مراکز فعالیت دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : هر مرکز خدمات جامع سلامت، چهار پایگاه را تحت پوشش دارد که هر یک از این پایگاه ها دارای کارشناسان تغذیه، سلامت، روانشناسی بالینی، بهداشت محیط، دهان و دندان، بهداشت حرفه‌ای، ماما، واکسیناتور و دیگر موارد مرتبط با سلامت هستند.
وی گفت:با استقرار شبکه ای مراکز خدمات جامع سلامت در شهرهای بزرگ و کوچک، روستاها و توجه ویژه به حاشیه شهرها، سلامت مردم به شکل ریشه ‌ای تامین می شود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.