به گزارش ایرنا، این طرح در پی آن برای رفع ابهامات و تکمیل به کمیسیون تلفیق شورا ارجاع شد.
** پرداختی بهاء انشعاب فاضلاب اهالی کتس بس شیراز به اندازه نیاوران تهران
در حالی افزایش نرخ بهای انشعاب آب و فاضلاب روی میز شورای شهر قرار گرفت که برخی کارشناسان قیمت این خدمات را در شیراز بسیار بالا می دانند و حتی به گفته برخی اعضا شورای شهر شیراز بهاء انشعاب فاضلاب در محلات حاشیه ای و کم برخوردار این شهر از محله های شمال شهر پایتخت نیز بیشتر است.
نائب رئیس شورای شهر شیراز در صحن علنی شورای این شهر در مخالفت با طرح افزایش بهای انشعاب آب و فاضلاب، گفت: متاسفانه در حال حاضر محلات کم برخوردار و حاشیه ای شیراز مانند کتس بس و مهدی آباد بیشتر و یا در حد محلات مرفه شمال شهر تهران نظیر نیاوران، حق انشعاب آب و فاضلاب پرداخت می کنند.
ابراهیم صبوری افزود: اهالی مناطق کمتر برخوردار و حاشیه ای تهران مبلغی حدود 500 هزار تومان و شهروندان محله های شمال شهر پایتخت حدود 2میلیون و 800 هزار تومان برای انشعاب آب و فاضلاب پرداخت می کنند در حالی که ساکنین محله حاشیه ای کتس بس شیراز نیز برای دریافت این خدمات رقمی حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت می کنند.
**به جای بهسازی خطوط فاضلاب، تصفیه خانه درست کنید
صبوری ادامه داد: افزایش تعرفه آب بها و انشعاب آب و فاضلاب به منظور توسعه طرح های عمرانی این حوزه در حالی است که تنها بهسازی شبکه فاضلاب نباید در دستور کار سازمان مربوطه باشد ،در حالی که اکنون فاضلاب از سطح شهر جمع آوری و در دشت شرق شیراز رها می شود.
وی با اشاره به اینکه در پی این وضعیت بوی آزار دهنده ای در شرق شیراز و در منطقه ورودی این شهر و محوطه فرودگاه ایجاد شده که برای اهالی و گردشگرانی که از طریق ناوگان هوایی وارد شیراز می شوند بسیار آزاردهنده است،گفت: دستگاه متولی سیستم فاضلاب شهری باید منابع مالی خود را صرف اتمام تصفیه خانه فاضلاب شرق شیراز کند تا مردم از این وضعیت رهایی یابند.
** تعرفه کاهش یابد
نائب رئیس شورای شهر شیراز در ادامه گفت: به نظر می رسد باید در افزایش بهای خدمات در حوزه آب و فاضلاب شیراز که در سال های گذشته اعمال شده نیز تجدید نظر و قیمت این خدمات را کاهش داد.
** افزایش 3 برابری نرخ انشعاب آب و فاضلاب
لیلی دودمان عضو شورای شهر شیراز در ادامه این جلسه گفت: خواسته شرکت آب و فاضلاب شیراز افزایشی حدود سه برابر وضعیت کنونی بوده که با اساس مخالفت کمیسیون برنامه و بودجه شورا شهر شیراز مواجه شده و درنهایت این کمیسیون با افزایشی به مراتب کمتر از پیشنهاد دستگاه مربوطه موافقت کرده است.
** افزایش بی سابقه در سال 96
دودمان با اشاره به اینکه باید میزان افزایش بها خدمات در این حوزه نسبت به سالهای گذشته و همچنین کلانشهر های دیگر کشور مقایسه و بعد در این باره تصمیم گیری شود، افزود: در پایان سال 95 تعرفه آب بها در شیراز برای سال 96 حدود 40 درصد افزایش مصوب شده که این افزایش قیمت تا این اندازه و به یکباره در هیچ کجای کشور سابقه ندارد.
دودمان ادامه داد: در شرایطی که سخن از احتمال افزایش قیمت بنزین است، افزایش قیمت بهای خدمات در حوزه آب و فاضلاب منجر به ناامیدی خواهد شد.
**مردم توانایی پرداخت ندارند
نوذر امامی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز نیز در مخالفت با این طرح گفت: در شرایط سخت اقتصادی کنونی مردم توانایی پرداخت هیچگونه افزایش قیمتی را ندارند و دولت باید مشکلات کنونی جامعه را درک کرده و از افزایش قیمت خدمات جلوگیری کند.
امامی اظهار داشت: اگر افزایش قیمت بهای خدمات آب و فاضلاب در شیراز به تایید شورای شهر برسد قطعا دستگاه های خدمات رسان دیگر نیز اقدام به این کار کرده و قیمتها را بالا خواهند برد.
**تنها موافق
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز که تنها موافق این لایحه به نظر می رسید در دفاع از این طرح گفت: اعضای شورای شهر شیراز باید در خصوص این لایحه که مربوط به دستگاهی دیگر غیر از شهرداری است با دقت بیشتری تصمیم گیری کنند و خود را جای کارکنان آن دستگاه قرار دهند.
عبدالرزاق موسوی افزود: اعضای شورا در مواردی که لایحه در خصوص افزایش قیمت یکی از خدمات شهرداری باشد جور دیگری تصمیم می گیرند و در حال حاضر که این طرح مربوط به دستگاهی دیگر خارج از بدنه شهرداری است در فضایی تبلیغاتی اظهار نظر می کنند.
وی ادامه داد: برای بررسی این طرح در 2 ماه گذشته بیش از پنج جلسه کارشناسی در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز برگزار شده و لازم است به دلیل اهمیت آن، روی این طرح بیشتر دقت شود.
**اعتبارات کفاف هزینه ها را نمی دهد
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب شیراز که پیشنهاد دهنده این طرح بود، نیز به خاطر دفاع از آن به شورای شهر شیراز آمده بود.
اله بخش نظرپور در این باره گفت: پارسال 104میلیارد تومان اعتبار دولتی برای شرکت آب و فاضلاب شیراز در نظر گرفته شد که بیش از 70 درصد آن تخصیص یافت و امسال نیز تاکنون 26 میلیارد تومان به فاضلاب شیراز اختصاص داده شده است.
وی افزود: از حدود 2 هزار و 100 کیلومتر شبکه فاضلاب شیراز تاکنون 60 درصد آن به طول هزار و 100 کیلومتر اجرا شده است.
نظرپور ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این حوزه اظهار داشت: پارسال 170کیلومتر شبکه فاضلاب در شیراز اجرا شد این در حال است که امسال تاکنون این رقم هنوز به 50 کیلومتر نیز نرسیده چون هزینه ها افزایش چشمگیری پیدا کرده و قیمت تجهیزات مورد نیاز نسبت به سال قبل حدود دو و نیم برابر بیشتر شده، در صورتی که 70 درصد کارهای ما منوط به خرید تجهیزات است.
وی تصریح کرد :در حال حاضر هزینه یک انشعاب فاضلاب 9 میلیون و پانصد هزار تومان وهزینه یک انشعاب آب هفت میلیون و 500 هزار تومان برای شرکت آب و فاضلاب تمام می شود اما هزینه دریافتی هر انشعاب فاضلاب در شیراز به طور میانگین 2 میلیون و 400 هزار تومان و هزینه انشعاب آب یک میلیون و 400 هزارتومان است.
وی به روند احداث تصفیه خانه شماره دو شیراز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این پروژه توسط پیمانکار اتریشی در حال اجرا است و 93 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از آن در آینده نزدیک مشکل بوی فاضلاب شرق شیراز نیز حل خواهد شد.
نظرپور اضافه کرد: برای اجرای این پروژه تاکنون 34 میلیون یورو به صورت ارزی و 47 میلیارد تومان نیز از اعتبارات ریالی هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز ادامه داد: در حال حاضر هزینه دریافتی هر لیتر آب تصفیه شده لوله کشی در شیراز پنج و نیم ریال است درحالی که قیمت تمام شده هر لیتر آب برای شرکت آب و فاضلاب شیراز 12 ریال تمام می شود.
وی همچنین گفت: طی یکسال گذشته با وجود مشکلات مالی، هیچ مشکلی در تامین آب شرب کلانشهر شیراز بوجود نیامده است.
**طرحی که فعلا رای نیاورد
بعد از ایراد سخنان مخالف و موافق در صحن علنی شورای شهر شیراز، این طرح نتوانست نظر اکثریت اعضا را جلب کند.
در نهایت، اعضای شورای شهر شیراز رای به ارجاع این لایحه به کمیسیون تلفیق و هماهنگی دستگاه ها دادند که ابهامات آن رفع و در هفته های آینده برای رای گیری مجدد، باری دیگر روی میز شورای شهر قرار گیرد.
از: محمدامین افشارپور
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.